- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

لزوم جبران خسارات مالی سینما/ راهکاری جز حمایت دولت وجود ندارد

Ali-Ashtiani-Poor

علی آشتیانی‌پور مدیرعامل شرکت فیلم آفرین در گفت‌‍وگو با خبرنگار سوره سینما [1] در خصوص وسعت رکود اقتصادی در سینما و تاثیر آن بر شرکتهای توزیع کننده فیلم گفت: مشکلات و معضلات اقتصادی سینما تنها منوط به پخش کننده ها نبوده و سایر بخش ها از جمله تولید و نمایش را نیز به چالش کشانده است این در حالی است که حتی توان حمایت بخش ها از یکدیگر سلب شده و منجر به عدم همکاری دو بخش تولید و عرضه شده است.

وی افزود: در شرایط موجود صاحبان سالن‌های سینما قادر به پرداخت بدهی های خود به شرکت‌های پخش کننده نبوده و از طرفی هم فیلمی برای نمایش در سالن‌ها وجود ندارد. بنابراین نه تنها سینما در مقیاس کل، بلکه سالن‌ها نیز از بضاعت لازم برای حمایت مالی برخوردار نیستند. هزینه‌های سر به فلک کشیده بخش تولید و ساقط شدن تولیدات جدید در بخش خصوصی و حرفه ای از دیگر مشکلات سینمای در موقعیت پساکرونا است.

آشتیانی‌پور درباره نقش حمایتی دولت در بهبود اوضاع سینمای کشور خاطر نشان کرد: ترمیم شکاف جدی مابین بخش تولید، عرضه و نمایش تنها به دست دولت ترمیم می شود و با بی تفاوتی نسبت به آن خسارات بیشتری گریبان آن را خواهد گرفت. در واقع  وضعیت سینمای همه کشور ها با انتشار ویروس کرونا بهم ریخته و پای دولت را به این عرصه باز کرده است.  این در حالی است که حتی دیگر نباید انتظار داشت فیلم‌هایی همانند «خوب بد جلف ۲» و «شنای پروانه»  فروش خوبی داشته باشند. رقم فروش زیر ۳ میلیارد تومانی برای فیلم «شنای پروانه» فاجعه است بنابراین تصور صاحبان آثار در جذب مخاطب دیگر برآورده نشده و بضاعت تولید را به غارت رفته می‌دانیم.

وی ادامه داد: کثرت هزینه ها و حقوق پرسنل سینماداران را نیز بدهکار کرده و با کاهش تولیدات روند این بدهی ها ادامه دار و نقص آن بیشتر می شود. تشدید کمبودهای اقتصادی قطعا مردم را از داشتن سینما محروم می کند و از جهتی هم با کاهش تولیدات، مسیر برای نفوذ فیلم های خارجی به سالن‌ها هموار و سینمای ایران را تعطیل خواهد کرد.

مدیر عامل شرکت فیلم آفرین اظهار داشت: در شرایط انتشار ویروس کرونا، اعمال محدودیت ها و رکود اقتصادی ، خسارات ۳۰ میلیارد تومانی ناشی از آن بخش تولید و توزیع را دچار نقصان کرده است. براین اساس راهکاری جز حمایت دولت وجود ندارد.

وی عنوان کرد: بسیاری از سینماداران در مواجهه با مطالبات شرکت های پخش کننده از پرداخت بدهی‌ها سر باز می‌زنند و شایسته است همه پخش کننده ها اعم از دولتی و خصوصی پاسخگوی مطالبات باشند.

آشتیانی‌پور راه اندازی بازار ثانویه توسط توزیع کنندگان را غیرممکن دانست و اذعان داشت: سیستم پخش فیلم نقش تعیین کننده ای در ایجاد بازار ثانویه ندارد. این در حالی است که امکان بهره مندی از فضای آنلاین برای پرداخت حقوق فیلم وجود داشته و در حال حاضر، راه اندازی بازار جدید از جانب شرکت های توزیع کننده ممکن نخواهد بود.

وی درباره احتمال تعطیلی مجدد سینماها و راهکارهای نمایشی گفت: در صورت بحرانی تر شدن انتشار ویروس کرونا و تعطیلی مجدد سالن های سینما، تقویت فضای آنلاین مهمترین راهکار محسوب می شود. در این صورت، اختصاص صرف فیلم های کم مخاطب و کم فروش به این فضا بسیار خطرناک بوده و تصور مخاطب را به بی علاقگی نسبت به استفاده از این عرصه هدایت می کند. در حالی که حضور فیلم های پرمخاطب نقطه قوتی برای نمایش آنلاین فیلم ها محسوب شده و بازار نمایش به این شیوه را تقویت می کند.

مدیر عامل شرکت فیلم آفرین در پایان تاکید کرد: از صاحبان فیلم های در نوبت اکران تقاضا می شود با حضور در لیست نمایش آنلاین، اعتماد مخاطبان را جلب کرده و چرخه بازار فروش فیلم ها را رونق بخشند.