- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

لزوم الگوسازی حوزه هنری در زمینه تولید آثار هنری و سینمایی

azimi-mirabadi

مهدی عظیمی‌میرآبادی مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، در گفت‌وگو با خبرنگار سوره سینما [1] در خصوص تاثیرات بحران کرونا در روند برگزاری جشنواره مقاومت گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا، روند برگزاری این رویداد فرهنگی نیز در وضعیت نامشخصی قرار داشته و در حال حاضر بخشی از کارهای مقدماتی و برنامه‌ریزی‌ها انجام شده است. چرا که ممکن است، شرایط بیماری تغییر کرده و جشنواره به تعویق افتد. بنابراین تمامی برنامه‌ریزی‌های فیزیکی و مجازی با احتساب تعویق و تاخیر در زمان برگزاری انجام می‌شود. براین اساس دو مقطع زمانی هفته دفاع مقدس و هفته بسیج جهت برگزاری جشنواره در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به جایگاه ممتاز حوزه هنری در عرصه هنر و سینما افزود: این نهاد فرهنگی در حوزه اندیشه و هنر اسلامی و تجمیع هنرمندان انقلابی رکنی اساسی محسوب شده و موظف به حمایت از آنها است تا این هنرمندان در شرایطی که احساس می کنند از جانب دیگران رانده شده‌اند به حوزه هنری روی آورده و مورد پذیرش قرار گیرند. اگر  حوزه هنری نسبت به تقویت احساس همدلی در همه سطوح برای اقشار فرهنگی بکوشد، قطعا موفق تر خواهد بود.

عظیمی میرآبادی خاطرنشان کرد: این اشتباه بزرگی است که حوزه هنری سطح خود را در حد یک کمپانی بداند چرا که این نهاد با نمونه‌سازی و مدل سازی باید به مامنی برای فعالیت هنرمندان تبدیل شود. تغییر حداقلی این نهاد از کمپانی فیلمسازی به تولید آثار برای نمونه‌سازی و الگوسازی، اقدامی مناسب و لازم است اما اگر در میدان مسابقه با کمپانی‌های دیگر به حوزه‌های تولید، نمایش، عرضه و تکثیر وارد شود قطعا با موجودیت خود فاصله داشته و در اجرای تعهدات خود دچار مشکل می‌شود.

مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس ادامه داد: سفارش کار به دیگران با نگاه الگوسازی اقدامی درست و به جا است اما این روند با تعهد به بخشی از بدنه سینمای ایران مسیر دیگری را در پیش گرفته است.

وی درباره انتظار هنرمندان از حمایت‌های حوزه هنری عنوان کرد: در هر برهه ای از تاریخ حمایت از اقشار هنرمند مستلزم انگیزه نهادهای فرهنگی و اعمال سیاست های راهبردی است. بنابراین اگر در همه بخش‌های فرهنگی هنری این انگیزه ایجاد و بدون زاویه با هنرمندان انقلابی به حمایت، همکاری و جذب افراد پرداخته شود قطعا شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه خواهیم بود. براین اساس بروز بحران‌هایی نظیر کرونا، جنگ و غیره در اساس این سیاست‌های حمایتی تغییری ایجاد نکرده و تنها تفاوت آن در تاکتیک‌های اجرایی و شکل اعمال آن است.

عظیمی میرآبادی در پایان یادآور شد: در شرایط رکود اقتصادی و مشکلات معیشتی ناشی از آن، انتظار می‌رود مدیریت جدید حوزه هنری سیاست‌های حمایت از اقشار فرهنگی را بیش از گذشته در دستور کار خود قرار داده و به اهداف راهبردی خود جامه عمل بپوشاند.