- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

مهرداد خوشبخت: جشنواره‌های آنلاین نظیر «سلفی ۲۰» می‌توانند محرک جریان سینما باشند

mehrdad-khoshbakht

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰»، مهرداد خوشبخت کارگردان و تدوینگر سینما که با اثر «آبادان یازده ۶۰» در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت، درباره حضورش در شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰» و نقش فیلم کوتاه در سینمای ایران بیان کرد: در شرایط فعلی کم کاری، بیکاری و حس نا امیدی فیلمسازان باعث شده که اساسا من با هرگونه حرکت و فعالیت که آدم ها را به کار و فعالیت وادار می کند، به شدت موافق باشم. در دنیای فیلمسازی ما یک حس فیلمسازی داریم و یک درآمد فیلمسازی که در حال حاضر متاسفانه میان علاقه مندان حس فیلمسازی هم فروکش کرده است.

وی ادامه داد: برگزاری هرگونه جشنواره و ترغیب علاقه مندان به فیلمسازی به اعتقاد من به ایجاد نوعی فضای فعالیت و امیدبخش کمک می کند. این اقدامات باعث می شود آدم‌ها شروع به تفکر و حرکت کنند. به دنبال این فعالیت‌ها حتما تعدادی دیگر هم درگیر شده و نشاط و پویایی فیلمسازی در عده‌ای زنده می شود که زمینه ساز آن همین جشنواره‌ها بوده‌اند. این موضوع هم بماند که در در آخر جایزه‌ای هم به برگزیدگان تعلق می گیرد تا زحماتشان بی نتیجه نباشد.

خوشبخت با اشاره به موضوعات و فراخوان جشنواره «سلفی ۲۰ » که به موضوع کرونا می پردازد، عنوان کرد: پس از همه گیری کرونا ما شاهد اتفاقات زیادی در این ماجرا بودیم. خیلی‌ها در زمینه بیماری کرونا ایده‌های خوبی دارند و شاید فیلمساز هم نباشند اما تصمیم دارند ایده‌های خود را به نوعی مطرح و منتقل کنند. جشنواره‌ای مانند جشنواره فیلم کوتاه سلفی ۲۰ این زمینه را به وجود آورده است که علاقه‌مندان خیلی ساده حتی با تلفن همراه بتوانند آثار خود را بسازند و به جشنواره بفرستند. در واقع این جنس رویدادها ضمن توجه به سلامت مخاطبان و فیلمسازان می توانند عامل رونق سینما و محرک فیلمسازان و علاقه مندان برای جریان یافتن زندگی هنری شان باشند.

وی تصریح کرد: در این جشنواره قرار است معیار، محتوای آثار باشد و در گام بعدی به تکنیک توجه شود. در این رویداد ایده‌ها و فیلم‌هایی کشف می شوند که دست اول و ناب هستند و منجر می شوند که برگرفته از ایده شان حتی در آینده فیلم‌هایی بلند ساخته شود. این موضوع دقیقا همان تاثیر سینمای کوتاه بر سینمای بلند است. در این زمینه کم نمونه نداریم که برخی آثار مهم سینمای جهان با یک فیلم کوتاه جرقه ساخت شان شکل گرفته است.

این کارگردان سینما با بیان اینکه در وضعیت کرونا راه دیگری جز برگزاری آنلاین جشنواره‌ها وجود ندارد، تشریح کرد: قاعدتا وقتی هر تجمعی می تواند سلامتی انسان‌ها را به خطر اندازد، چاره‌ای جز برگزاری جشنواره‌هایی که ظرفیت برگزاری آنلاین دارند، وجود ندارد. جشنواره «سلفی ۲۰ » این ظرفیت و قابلیت را دارد که فیلم‌های کوتاه به صورت آنلاین ارسال و نمایش داده شوند اما برخی جشنواره نیز این امکان را ندارند که باید تصمیم دیگری برای آنها اتخاذ شود و به سلامتی مخاطبان متعهد باشند.

وی همچنین درباره حضور فیلمسازان فیلم اولی در این جشنواره‌ها هم توضیح داد: جشنواره سلفی ۲۰ و برخی جشنواره های فیلم کوتاه دیگر که ارتباط گسترده تری با مردم دارند، گاهی باعث می شوند که برخی فیلمسازان اول بعدها به این کار علاقه‌مند شوند و این حرفه را به صورت جدی ادامه دهند. جشنواره‌های مردمی اساسا در ایجاد انگیزه بین مشتاقان سینما نقش بسزایی دارند.

خوشبخت تاکید کرد: فیلمسازی در ۳ دقیقه که مدنظر جشنواره سلفی ۲۰ است قطعا کار دشواری محسوب می شود زیرا فیلمساز باید موضوع خود را در زمان کوتاهی با زبانی موجز و البته تصویری تر بیان کند اما همین امر شاید باعث شود که تفکرات خلاقانه و نوآورانه بیشتری در فیلم‌ها دیده شود.

وی در پایان ضایعه درگذشت خسرو سینایی هنرمند فقید سینمای ایران را به جامعه فرهنگی و هنری و خانواده ایشان تسلیت گفت. زنده یاد سینایی پیش از این یاد کرده بود که فیلم سینمایی و تحسین برانگیز«عروس آتش» را با ایده ای از فیلم کوتاه «جنایت موجه» کاری از مهرداد خوشبخت ساخته است.

نخستین جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰» به دبیری مریم دوستی با حمایت شهرداری تهران و سامانه هاشور پاییز امسال برگزار می شود. فراخوان این جشنواره در سایت selfie20shortfilmfestival.com [2] و hashure.com [3] قرار دارد.