- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

اکران ویژه مستند «آیت‌الله» همزمان با عید سعید غدیر خم در نجف اشرف

ayatollah-najaf

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از روابط عمومی سازمان هنری رسانه‌ای اوج؛ به مناسبت عید بزرگ غدیر که با سالگرد ارتحال زعیم حوزه علمیه، سید ابوالقاسم موسوی خویی مصادف بود، فیلم مستند «آیت‌الله» با روایتی از زندگی این مرجع عالی‌قدر به نمایش گذاشته شد.

در مراسم رونمایی از این مستند، جمعی از فضلا و اساتید حوزه علمیه نجف اشرف از جمله حجت الاسلام و المسلمین سید احمد صافی نماینده آیت الله سیستانی و متولی شرعی حرم حضرت ابوالفضل العباس (ع)، نمایندگان بیت آیت‌الله شیخ بشیر نجفی و نمایندگان بیت آیت‌الله حکیم حضور داشتند و پیام سید مصطفی موسوی تبار کارگردان این اثر برای حاضران قرائت شد.

این فیلم به زندگی آیت الله خوئی، دستاورد ها، چالش ها و مظلومیت های مرجعیت و حوزه علمیه نجف اشرف می پردازد.

در مستند «آیت‌الله» برای اولین بار وجوه دیده نشده از زندگی و زمانه آیت‌الله خویی به تصویر کشیده شده و به تازگی نیز در سایت‌های نمایش آنلاین فیلم در دسترس علاقه‌مندان سینمای مستند برای تماشا قرار گرفته است.

این مستند جنبه‌های گوناگونی از شخصیت این عالم بزرگ شیعی را از دوران کودکی و مشقِ دروس حوزه تا ایام جوانی و تربیت شاگردان به تصویر می‌کشد. و در بخشی از آن به رابطه ایشان با حضرت امام (ره)، ملاقات با فرح پهلوی، دیدار با صدام در کاخ او، شهادت پسران ایشان و…، پرداخته می‌شود و برخی اسناد تصویری از جمله نقش ایشان در انتفاضه شعبانیه عراق(قیام مردم عراق علیه حکومت صدام حسین در شعبان سال ۱۴۱۱ق مطابق با سال ۱۳۶۹ش) برای اولین بار در فضای رسانه‌های فارسی به نمایش گذاشته خواهد شد.

در ساخت مستند «آیت‌الله» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سیدمصطفی موسوی تبار که ساخت آن بیش از سه سال به طول انجامید بیش از ۳ هزار متن پژوهشی و ۳۰۰ ساعت مصاحبه با بسیاری از شخصیت‌های موثر از جمله آیت‌الله شاه‌آبادی، شیخ مسلم واحدی، مرحوم آیت الله سیدمحمدمهدی موسوی خلخالی، آیت الله فیاض و … بهره برده شده است.

این مستند تولید موسسه عهد و محصول سازمان هنری رسانه ای اوج است که در روزهای اخیر در سامانه های پخش فیلم فیلیمو، فیلمگردی و عماریار در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.