- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

بررسی بارش شهابی برساوشی و تنش پارامتر هابل در برنامه «چرخ»

charkh

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از روابط عمومی شبکه چهار سیما، در این قسمت از برنامه، حافظ آهی، مجری-کارشناس «چرخ» با امیرعلی مومنی، سردبیر مجله نجومی «آوااستار» درباره‌ بارش شهابی برساوشی گفت‌وگو خواهد کرد. فعالیت این بارش از ٢٧ تیرماه آغاز و در ۲۱ و ۲۲ مرداد با ورود زمین به منطقه‌ی پرتراکم دنباله‌دار به اوج خود می‌رسد و دراوایل شهریور با خروج زمین از این توده‌ی گرد وغبار به پایان می‌رسد. کانون این بارش در صورت فلکی برساوش واقع است. این صورت فلکی در شمال شرق آسمان قرار دارد و با نزدیک شدن به نیمه‌ی شب، کانون بارش در آسمان ارتفاع می‌گیرد.

در بخش دیگری از این قسمت «چرخ»، در ادامه‌ی بحث هفته‌ی گذشته، احسان یوسفی، کارشناس نجوم با دکتر محمدمهدی شیخ‌جباری، استاد پژوهشکده‌ی‌ فیزیک پژوهشگاه دانش‌های بنیادی درباره‌ی تنش پارامتر هابل گفت‌وگو خواهد کرد. قانون هابل قانونی در اخترفیزیک و کیهان‌شناسی است که فرض می‌کند که جهان با سرعتی ثابت که برای تمام زمان‌ها ثابت است، در حال گسترش است.

فصل هفتم مجله‌ی تصویری «چرخ» مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ی زندگی با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و با حضور مسئولان، کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌کند.

«چرخ» از یکشنبه تا چهارشنبه، ساعت ۱۹ به‌صورت زنده و به مدت ۴۵ دقیقه با اجرای حافظ آهی و سردبیری  محمد جباری به تهیه کنندگی الهه بهبودی از شبکه‌ی چهار سیما پخش می‌شود.