- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

مستند «تمدن بزرگ»، تحلیل توهم‌های محمدرضا پهلوی است

tamadone-bozorg1

میثم پوررشیدی کارگردان مستند «تمدن بزرگ» در گفت‌و‌گو با سوره سینما [1] عنوان کرد: تمدن بزرگ نام یکی از چهار کتاب معروف محمدرضا پهلوی است که البته به گفته مورخ ایشان توانایی نگارش چنین کتاب هایی نداشته و توسط نویسندگان مختلف جمع‌آوری و به نام او ثبت شده است.

وی توضیح داد: وی در این کتاب آمار و ارقامی از فروش نفت و حزب رستاخیز و جایگاه فعلی ایران در آن زمان ارائه می‌دهد که با تحلیل ها و بررسی های ما در این مستند مشخص می‌شود که درعالم واقع هیچ کدام از آن رویاها محقق نمی‌شد و بیشتر شبیه آرزوها و توهم‌های محمدرضا پهلوی بود.

tamadone-bozorg2 [2]

وی افزود : ما در همین مستند با ارائه مدارک و دلایل کافی نشان می‌دهیم که دقیقا در همان سال آمار بالای فروش نفت نه تنها افتخارآمیز نبوده یکی از نقاط منفی کشور بوده و باعث ایجاد تورم شده است.

پوررشیدی گفت: این مستند تک قسمتی و روایتگر، سال گذشته به اتمام رسید و قرار بود در ایام دهه فجر از شبکه سوم سیما پخش شود که که نشد و در انتظار اکران‌های بعدی است.

عوامل مستند «تمدن بزرگ» از محصولات مرکزمستند سوره حوزه هنری عبارتند از: نویسنده: احسان ناظم بکایی، کارگردان: میثم پوررشیدی، گوینده: وحید رونقی، پژوهشگران: جواد شادان لو و مهدی وثوقیان.