- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

بررسی دنیای کوانتومی در برنامه «چرخ»

charkh12

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از روابط عمومی شبکه چهار سیما، در این قسمت از «چرخ»، حافظ آهی، مجری-کارشناس برنامه با دکتر محمدوحید تکوک، استاد دانشگاه خوارزمی درباره‌ی دنیای کوانتومی گفت‌وگو می‌کند. این شاخه از فیزیک نتایجی عجیب را در پی دارد که در دنیای واقعی قابل توجیه نیستند. در مقیاس الکترونی و اتمی، بسیاری از معادلات فیزیک کلاسیک که توصیف‌کننده‌ی نحوه‌ی حرکت اجسام هستند، نمی‌توانند فیزیک مسائل را توصیف کنند. در فیزیک کلاسیک، یک جسم در یک لحظه‌ی مشخص، در مکانی مشخص قرار می‌گیرد. این در حالی است که در کوانتوم مکانیک الکترون‌ها در فضایی احتمالی قرار دارند. در حقیقت احتمال وجود آنها در نقطه‌ی‌ A، برابر با عددی مشخص و در نقطه‌ی B، این احتمال عددی متفاوت است. در سال ۱۹۲۰ نظریه‌ای به نام مکانیک کوانتومی مطرح شد و شرودینگر، فیزیکدان برجسته‌ی اتریشی، آن را به مفیدترین شکل به شیمی‌دان‌ها عرضه کرد.

فصل هفتم مجله‌ی تصویری «چرخ» مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ی زندگی با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و با حضور مسئولان، کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌کند.

«چرخ» چهار روز در هفته، از یکشنبه تا چهارشنبه، از ساعت ۱۹ به‌صورت زنده و به مدت ۴۵ دقیقه از شبکه‌ی چهار سیما پخش می‌شود. مجری «چرخ» حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.