- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

دامنه مخاطبان جشنواره تلویزیونی مستند سراسر ایران است/ پرداخت حق‌پخش، گامی بلند برای رشد سینمای مستند

hojat-taheri

مستند «تنها چند متر» به کارگردانی حجت طاهری از جمله آثاری است که در چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند به نمایش درآمد. حجت طاهری در گفت‌وگو با سوره سینما [1] درباره مستند «تنها چند متر» که در بخش نیمه‌بلند جشنواره امسال حضور دارد، اظهار کرد: همه ما فکر می‌کنیم که بهشت جانوران حتما جایی بزرگ، بکر و تمیز و دور از انسان است اما که گاهی در زمینی کوچک و آلوده و در گوشه‌ی یک شهر، هزاران جانور زندگی می‌کنند؛ این در واقع چکیده‌ای از قصه این فیلم است.

او با اشاره به اینکه امسال برای بار سوم است که در جشنواره تلویزیونی مستند شرکت می‌کند، گفت: من در دوره دوم جشنواره تلویزیونی مستند با «زندگی در خور موسی» برنده جایزه بهترین مستند نیمه بلند به انتخاب داوران این جشنواره شدم. در دوره سوم این جشنواره نیز با مستند «پرندگان در سایه» در این رویداد حضور داشتم.

«تنها چند متر» سال قبل در جشنواره سینماحقیقت به نمایش درآمد و از جمله مهمترین آثار این جشنواره بود که توانست در ۵ رشته نامزد دریافت جایزه شود. طاهری درباره مزیت‌ جشنواره تلویزیونی مستند نسبت به سایر جشنواره‌هایی که در حوزه مستند فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: بزرگترین مزیت این جشنواره در نمایش تلویزیونی آثار این جشنواره و البته دامنه گسترده مخاطبان آن است. اگر تلویزیون را برای پخش آثار مستند در نظر نگیریم، ۹۹ درصد مستندها صرفاً از طریق جشنواره‌ها به دست مخاطبانشان می‌رسند که در این حالت تعداد تماشاگران به شدت محدود است.

وی افزود: جشنواره تلویزیونی می‌تواند دامنه مخاطبان را تا سطح یک کشور و چندین میلیون نفر گسترده کند. ویژگی مثبت این جشنواره دقیقا همین است که تماشاچیان آن بسیار بیشتر از مخاطب محدود جشنواره‌هاست و حداقل گروه بیشتری از علاقمندان به فیلم‌های مستند شانس تماشای این آثار را دارند.

این مستندساز در پاسخ به این پرسش که پرداخت حق پخش در جشنواره تلویزیونی مستند در سال جاری را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: پرداخت حق‌پخش یک گام مثبت برای این جشنواره و به طور کلی فضای حرفه‌ای مستندسازی در کشور است. سینمای مستند مثل سینمای داستانی آن تبلیغات و مخاطب را ندارد و به شکل طبیعی بازگشت سرمایه آن نیز محدودتر است، به همین خاطر پرداخت حق‌پخش می‌تواند بخشی از بار مالی یک پروژه را پوشش دهد.

طاهری همچنین درباره تاثیر جشنواره تلویزیونی مستند بر جریان مستندسازی کشور به ویژه در دوران فعلی که شیوع ویروس کرونا برگزاری جشنواره‌ها را مختل کرده است، اظهار کرد: مهمترین نقطه تمایز این جشنواره در سال جاری، همین ماجرای کروناست. چون به واسطه شرایط پیش آمده امکان برگزاری فیزیکی جشنواره‌ها وجود ندارد ولی این دوره از جشنواره تلویزیونی مستند می‌تواند در این فضا، سهم بسزایی در زمینه پاسخگویی به نیاز علاقمندان سینمای مستند داشته باشد.

این مستندساز کشورمان که از اهالی شهر شیراز است، در قسمت پایانی این گفت‌وگو درباره تاثیری که جشنواره تلویزیونی مستند می‌تواند در حوزه کشف استعدادهای جدید به ویژه از نقاطی غیر از پایتخت داشته باشد، گفت: هر جشنواره‌ای می‌تواند زمینه‌ساز کشف تعدادی از استعدادها باشد. البته تمرکز برگزاری بسیاری از جشنواره‌های فیلم چه در حوزه مستند و چه در سایر حوزه‌ها در تهران است و در این فضا، مستندسازی که بخواهد خارج از تهران توانایی‌های خودش را نشان دهد، کار سختی دارد.

وی افزود: هر جشنواره‌ سیاستگذاری خاص خودش را دارد و جشنواره تلویزیونی مستند می‌تواند سلایقی را مدنظر قرار دهد که کمتر مورد توجه جشنواره‌های دولتی و دیگر جشنواره‌ها قرار می‌گیرند. طبیعی است که در این فضا آثاری که خارج از پایتخت ساخته می‌شوند، می‌توانند بیشتر مورد توجه قرار بگیرند.