- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

بازخوانی فرهنگ مقاومت در نهضت امام حسین(ع) در برنامه «رودررو»

roo-dar-roo

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از روابط عمومی شبکه چهار سیما، حسین بهزادی فر مجری برنامه در این گفتگوی زنده تلویزیونی میزبان حجت الاسلام سیدرضا تقوی نماینده مردم تهران و رئیس سایق شورای سیاستگذاری ائمه جمعه می شود.

در میان حوادث تاریخ، حادثه کربلا، علاوه بر مبارزه حماسی تاریخی، الگوی دینداری، حق‌مداری و باطل‌ستیزی است. حادثه عاشورا، نماد «صبر و استقامت» است که در گفتار، رفتار، جهاد و شهادتِ عاشوراییان جلوه‌گر است.

عاشورا امروز دیگر مکتبی منحصر به ایران و کشورهای شیعه نیست. از منطقه ما گرفته تا آفریقا و قلب اروپا و آمریکا، نام حسین(ع) و فرهنگ تعالی بخش ایشان  شنیده می‌شود. به همین دلیل دولت‌های غربی به هر وسیله‌ای متوسل می شوند تا با سیگنال‌های اخلالگر خود مانع رسیدن پیام پرشور و مجذوب‌کننده امام حسین(ع) شوند. اکنون پس از چهارده قرن، هنوز خون حسین و یارانش می جوشد و ملتها و انسان های آزادی خواه و تحت ستم با پیروی از درس های قیام عاشورا، علیه ستم و استبداد مبارزه می کنند.

انقلاب اسلامی ایران به عنوان بزرگترین نهضت معاصر، نمونه ای روشن و غیرقابل انکار از تأثیرگذاری قیام حسین بن علی (ع) است. مقاومت، ایثار، ظلم ستیزی، حق طلبی، آزادی خواهی و دیگر خصوصیات انقلاب اسلامی ایران، همگی برگرفته از قیام عاشورا و حماسۀ کربلاست. اما جالب اینجاست که این انقلاب که خود را مدیون نهضت امام حسین (ع) می داند، سرمشق و الهام بخش دیگر جنبشها و قیام های آزادی بخش و مردمی شده است. به عبارت دیگر، هر قیامی که با الگو برداری از نهضت کربلا برپا می شود، خود به کانونی برای ترویج آرمانها و ارزشهای عاشورایی برای دیگران تبدیل می شود.

برنامه گفتگو محور «رودررو» به تهیه کنندگی شهریار افشاری پور و اجرای حسین بهزادی فر، با حضور کارشناسان هر هفته پنجشنبه ها ساعت ۱۹ در قالب یک گفتگوی زنده تلویزیونی، به بررسی مهمترین موضوعات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور و جهان می پردازد.