- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

مدیران مسئولند/ مهجوریت فیلم‌های ارزشی در سایه حمایت از فیلم‌های مبتذل

aliakbari

محسن علی‌اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار سوره سینما [1] در خصوص علت کمبود آثار ارزشی در سینما و تلویزیون گفت: متاسفانه در زمینه جریان عظیم عاشورا و محرم اثر قابل توجهی در سینما و تلویزیون نداریم در حالیکه این موضوعات مقبولیت بسیاری داشته و آثاری چون «روز واقعه» بعد از گذشت سالها همچنان مخاطب بسیاری دارد. بنابراین در عصر هنر فاصله از نهضت بزرگ عاشورا ناشی از تصمیمات مدیران ارشد فرهنگی کشور است چرا که وظیفه آنها خدمتگزاری، حمایت، تشویق و تدوین است اما سال هاست که هیچ حرکتی در این راستا انجام نشده و مسئولان در خواب زمستانی به سر می برند.

وی افزود: جریان محرم و عاشورا پتانسیل عظیمی از موضوع در جهت  تولید فیلم است که نباید از آن غافل ماند. در این میان تقاضا و مخاطب پذیری نسبت به این موضوعات بالاست اما توجهی از جانب مسئولان صورت نمی گیرد. مسلما محدود شدن پیگیری ها به ماه محرم و صفر به جایی نمی رسد و رسیدگی به جایگاه نهضت بزرگ عاشورایی نیاز به توجه طولانی مدت و ارتباط مداوم با هنرمندان با تجربه دارد.

علی اکبری خاطر نشان کرد: هنرمندان از هر نسلی فرزند انقلاب امام خمینی هستند و چه بسا این نهضت ناشی از قیام عاشورا است. بنابراین اگر این اتفاق جاری باشد و محدود به ایام خاص نشویم قطعا هنرمندان آماده فیلمسازی در خصوص واقعه تاسوعا و عاشورا هستند همانگونه که  «روز واقعه» بعد از بیش از ۲۰ سال هنوز هم باب میل مخاطب بوده و‌ به دنبال تولیدات آثار ارزشمند هستند.

وی اظهارداشت: فیلمسازان جوان توانایی، عرق ملی و اعتقاد خود به آرمان های دینی و اسلامی را ثابت کرده اند اما تولید فیلم های ارزشی اعم از دفاع مقدس، مقاومت و عاشورایی نیاز به تجربه هنرمندان پیشکسوت دارد و پیشنهاد می کنم از افراد به عنوان مشاور در مراحل ساخت آثار استفاده شود.

این تهیه‌کننده سینما توجه به آثار ارزشی را عاملی برای انگیزه تولید در فیلمسازان معرفی کرد و‌اذعان داشت: فیلم های ارزشی نیاز به توجه و دیده شدن دارد تا انگیزه لازم برای تولید در فیلمسازان ایجاد شود. این در حالی است که با وجود پردیس های متعدد، هیچ سالنی مختص فیلم های ارزشی وجود ندارد. سازمان سینمایی موظف است بخشی از این مجموعه ها و امکانات را در اختیار  آثار ارزشی قرار داده و میزبان مخاطب خاص باشد.

وی تاکید کرد: تفکر عدم استقبال مخاطب از فیلم های ارزشی کاملا اشتباه است و سازمان سینمایی می تواند با پرداخت هزینه سالن ها و اختصاص آن به این ژانر، میزان مقبولیت آن در بین مخاطبان بسنجد.تا زمانی که از فیلمسازان ارزشی حمایت نشود، انگیزه تولید از بین رفته و هنرمندان به سمت فیلم های مبتذل و مورد حمایت نهادهای فرهنگی حرکت می کنند.

علی اکبری فیلم « مریم مقدس» را اثری مخاطب پسند دانست و یادآور شد: با وجود محدودیت در اختصاص سالن به این فیلم، تقاضا تا حدی بود که فیلم فروش خوبی داشت بنابراین ما مشکل مخاطب نداشته و بهانه ای برای عدم حمایت وجود ندارد. متاسفانه وجود مافیای سینمایی، منجر به از دست دادن هنرمندان ارزشی شده است.

لازم است تاکید کنم جامعه امروز ما متدین است و به دنبال فیلم های خوب می گردد. هیچ خانواده ای از بی حرمتی و خراب شدن اصول خانوادگی در فیلم ها حمایت نمی کند پس نباید هنرمندان را به سمت ساخت این فیلم ها هدایت کنیم.

وی در پایان گفت: در شرایط انتشار ویروس کرونا و محدودیت ظرفیت سالن ها، مردم از سینما دور شده و به تلویزیون و شبکه های VOD عادت کرده اند. در این وضعیت قشر عظیمی از مخاطب به دنبال تصمیم خوب و قابل اعتماد نسبت به انتخاب فیلم‌ها هستند. آثار ارزشی از این ویژگی برخوردار بوده و وفاداری مخاطب نسبت به اینگونه نمایش ها رو بیشتر خواهد کرد.