- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

سینمای منحرف شده از مسیر اصلی، جایی برای فرهنگ محرم ندارد

ensieh-shah-hoseini

انسیه شاه‌حسینی کارگردان سینما در گفت‌و‌گو با سوره سینما [1] گفت: من و امثال من از برکت انقلاب و رزمندگان اسلام، در سینمای پاک فعلی مشغول فیلمسازی هستیم و از آن جایی که انقلاب اسلامی ما نیز، از فرهنگ عاشورا نشأت گرفته، به نوعی همگی وام دار این نهضت هستیم.

کارگردان «زیباتر از زندگی» ادامه داد: حالا اینکه چرا در همه این سالها برای انعکاس فرهنگ عاشورا کم گذاشتیم جای حرف و حدیث زیادی دارد و مبحث بسیار بسیار تاسف بار و نگران کننده است.

شاه‌حسینی خاطر نشان ساخت:‌ سیاست‌های غلطی که از سال ۷۶ به بعد، ‌سینمای ما را از مسیر اصلی خود دور کرد،‌ تا امروز اثر نامطلوب خود را حفظ کرده و ذهن مخاطبان را از مسیر کربلا و هدف انقلاب دور ساخته است.

کارگردان «شب بخیر فرمانده» گفت: برای سینمایی ما که ژانر قوی و حتی در سال‌های اخیر پولساز دفاع مقدس را دارد، حرف زدن درباره فرهنگ عاشورا نباید اینقدر به حاشیه کشیده شود زیرا سینمای دفاع مقدس بستر بسیار مناسبی برای ارائه تصاویر و مفاهیم عاشورا،‌ در فضایی معاصر و ملموس تر است زیرا ما هرگونه برداشتی از دفاع مقدس داشته باشیم، محال است خارج از چارچوب ایثار و معنویات کربلا باشد.

نویسنده و کارگردان «غروب شد بیا» معتقد است: ما  باید در این دوران غرور به علم نداشته خودمان را در برابر عظمت این نهضت بشکنیم و علاوه بر مشکی پوشیدن و گریه کردن، به سمت مطالعه کتاب‌های معرفی کننده این قیام عظیم برویم و مثلا مقتل‌هایی چون الارشاد شیخ مفید را بخوانیم.

وی در پایان گفت: عاشورا را نباید فقط در حد یک سنت پیش پا افتاده نگه داشت و متولیان سینمای دینی و حتی تلویزیون باید به سمت واکاوی فرهنگ عاشورا و بازکردن زوایای فلسفی اش و انتقال آن به نسل جوان برود.