- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

در حال حاضر مانیفستی برای تعریف جنگ و صلح نداریم/ پیدا کردن بازیگر کودک در سوریه واقعا سخت بود

Haft75

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از روابط عمومی برنامه، هفتاد‌و‌پنجمین قسمت از برنامه سینمایی «هفت» با حضور حبیب احمدزاده (نویسنده و محقق جنگ)، محمدرضا مقدسیان و احمد زایری (کارشناس و کارگردان فیلم کوتاه «درخت زیتون سعد»)، کارشناسان رسانه و منتقدین روی آنتن رفت.

در حال حاضر مانیفستی برای تعریف جنگ و صلح نداریم

در اولین میزگرد این هفته برنامه سینمایی «هفت»، به مناسبت هفته دفاع مقدس حبیب احمدزاده نویسنده و محقق جنگی درباره وضعیت این روزهای سینمای دفاع مقدس گفت: ما در حال حاضر مانیفستی برای تعریف جنگ و صلح نداریم. ما تعریفی از شهادت نداریم. ما به یک ده فرمان موسی اختیاج داریم. چیزی که این ها را تعریف کند. من در کل دوران تحصیلم فقط یک چیز یاد گرفتم. پیام حاوی معنا نیست. معنا در ذهن مخاطب است و ما فقط کلید آن را می زنیم. عقلای نظام باید یک بار بنشینند و این مفاهیم را تعریف کنند. دین ما اساسا زد جنگ است. زمانی دانش آموزان به سراغ امام خمینی آمدند. شعارشان این بود که اگر امام اجازه دهد ما قلم های خود را به اسلحه تبدیل می کنیم. امام اما جواب داد ما آمده ایم که اسلحه ها را به قلم تبدیل کنیم. ما اگر بخواهیم ژانر دفاع مقدس را با دیگر ژانر ها مقایسه کنیم می توانیم بگوییم هنوز این ژانر بهتر از باقی ژانر هاست. ژانری که هنوز قهرمان دارد. ما باید زبان امروز جهان را بدانیم. آیا ما در حرف هایمان می توانیم در مخاطب جهانی شک ایجاد کنیم؟ این حکیم بودن آیا در ما وجود دارد؟ من در زمان جنگ قبل از شلیک گلوله تفکر داشتم به همین علت هیچوقت از کرده خود پشیمان نیستم. این تفکر باید به زبان جهانی تبدیل کرد. شهید طاهری این کنگره شهدا را برای بچه تبدیل به یک جشن کرد و همین باعث شد بچه در همین جشنواره ها نشستند و فیلم های دفاع مقدس را دیدند.

مسئولین کشور باید یاد بگیرند صاحبان کشور نیستند. باید یاد بگیرند حرف دیگران را هم بشنوند. مسئولین باید جواب مردم را بدهند. در مورد جنگیدن. در مورد لو رفتن عملیات ها. در مورد صلح کردن. مسئولین می توانند با جواب های قانع کننده مردم را روشن کنند اما از این کار خود داری می کنند. بحث های دفاع مقدس باید در دانشگاه ها باید مورد بررسی قرار گیرد. اما باید بدانیم ایران هر چه دارد از همین دفاع مقدس است. مسئولین نباید مردم را نا دیده بگیرند. این باعث دلسردی مردم می شود.

میز رسانه برنامه «هفت»

در میزگرد رسانه برنامه «هفت» درخشش مجید مجیدی در جشنواره ونیز مورد بحث قرار گرفت. عباس گل در این باره گفت: ما شاهد بودیم که خیلی از سلبریتی ها که در هرچیزی نظر میدهند درباره درخشش فیلم «خورشید» سکوت کردند . ما چند سال است با دو دسته رو به رو هستیم یک دسته کلا کاری به موضوعات داخلی ندارند و در قرارداد آن ها امده حتی دو نصف شب در فیلم کروات داشته باشند. یک عده هم هستند که وقتی باید سکوت کنند صحبت میکنند وقنی نباید ، حرف میزنند. اگر اقای مجیدی ۴ تا حرف به وضعیت داخلی می انداخت شاید مورد استقبال قرار میگرفت. حسین سلطان محمدی ادامه داد: وقتی اقای مجید مجیدی در جشنواره فیلم ونیز مطرح شد و در نست خبری تحریم ها را مطرح کرد ، داخل کشور برخی تریبون ها صحبت کردند و برخی هم شروع به طعنه زدن کردند. آمدند بحث هزینه تولید فیلم حضرت محمد (ص) را مطرح کردند که قیاس بی ربطی بود. عده ای هم با سکوت کردن پشت این ماجرا قرار گرفتند.

پیدا کردن بازیگر کودک در سوریه واقعا سخت بود

میزگرد سوم برنامه «هفت» به نقد و بررسی فیلم کوتاه «درخت زیتون سعد» ساخته احمد زایری سپری شد. محمدرضا مقدسیان درباره این فیلم گفت: طرف در جهان وجود ندارد. فیلم «درخت زیتون سعد» جز فیلم هایی است که سعی می کند بخشی از واقعیت های ملموس را برای ما به تصویر می کشد. «درخت زیتون سعد» سینما را خوب فهمیده است و کاربرد صدا را به خوبی درک کرده است. صدا اینجا عضوی از درمان قصه است. مخاطب اینجا صدای خارج از قاب را باید تصویر کند و تصور کند که شخصیت کودک نا بینا چه چیز تصور می کند. فیلم بیشتر فیلم فیلمنامه است تا کارگردان. کارگردان اصلا به دنبال خوش رقصی در صحنه نیست. بازیگر زن فیلم واقعا خوب و باورپذیر است. احمد زایری در ادامه افزود: برای من کودک در هر کجا کره خاکی کودک است. جغرافیای فیلم سوریه است. دلیل من هم این بود که کودکان سوریه در این زمان بیشتر از همه جای جهان آسیب دیده اند. من در خیلی از جشنواره های جهانی قضاوت شدم زیرا یک ایرانی در سوریه فیلم ساخته است. آن ها فکر می کردند فیلم یک اثر سیاسی است. اما فیلم کاملا انسانی است. پیدا کردن بازیگر کودک در سوریه واقعا سخت بود. خانواده ها رضایت برای حضور کودکان خود نمی دادند. شرایط تولید واقعا سخت بود. لوکیشن اولیه فیلم حمص بود. زیر بار موشک و جنگ. با همه این شرایط سخت من باید فیلم خودم را می ساختم.

گفتنی است، میز نقد این هفته برنامه به نقد و بررسی فیلم سینمایی «سفر به چزابه» ساخته رسول ملا قلی پور با حضور مسعود فراستی، امیر جاوید و جواد طوسی سپری شد.