- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

تقویت وجه تصویری گفتمان انقلاب اسلامی از اهداف تولید برنامه «افق سینما» است

elahi-ofogh-cinema

سعید الهی که این روزها برنامه «افق سینما» را هر جمعه ساعت ۱۶ به تهیه‌کنندگی علی اکبر کرد در شبکه افق روی آنتن می‌برد در گفت‌وگو با خبرنگار سوره سینما [1] اظهار داشت: این برنامه با مشارکت بنیاد فرهنگی روایت فتح و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس تولید شده و قصد دارد ابعاد و وجوه مختلف سینمای انقلاب و دفاع مقدس را مورد بررسی قرار دهد.

وی درباره اهداف این برنامه افزود: موضوعات مرتبط با انقلاب اسلامی و دوران ۸ سال جنگ تحمیلی در طول این ۴ دهه همواره مورد بحث و تبادل نظر بوده اما غیر از برخی مناسبت‌ها و رویدادهای مقطعی، هیچگاه بطور متمرکز در برنامه‌های تلویزیونی به آن پرداخته نشده است. لذا اولین هدف «افق سینما»، یادآوری وجوه گوناگون این سینما برای علاقمندان است.

الهی ادامه داد: بی‌تردید با توجه به کمرنگ شدن تولیدات سینمای انقلاب و دفاع مقدس نسبت به سایر گونه‌های سینمایی در طول چند سال اخیر، اینگونه برنامه‌ها می‌تواند علاوه بر آسیب شناسی موضوعات مرتبط با انقلاب و مفاهیم و حوادث ملهم از وقوع آن، فرصت تعامل و گفتگوی بیشتر برای یافتن راهکارهای نجات از بحران این نوع سینما را فراهم کند.

این کارشناس فرهنگ و رسانه توضیح داد: بازنمایی گفتمان انقلاب اسلامی در صنایع فرهنگی و هنری از جمله سینما جهت انتقال به نسل ها و فهم ساده‌تر اقشار مختلف مردم یک امرکاملاً ضروریست اما متاسفانه این اقدام از سوی برخی اعضای جامعه هنری و حتی مدیران فرهنگی کشور جدی گرفته نمی‌شود.

وی تاکید کرد: در حالیکه کشور در موقعیت‌های شدید از سوی نظام سلطه و دشمنان خارجی قرار دارد تولید فیلم با مولفه‌های برگرفته از چارچوب نظری انقلاب اسلامی می‌تواند علاوه بر مقاوم‌سازی آحاد مردم در برابر تحریم‌ها و البته ضعف‌های دولت در بخش‌های مختلف، روحیه رشادت و ایثار و مهربانی را جایگزین تلخی‌ها و سیاهی بکند.

الهی تصریح کرد: سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با آن تجربه و خاطرات درخشان از استقبال مردم در دهه ۶۰ می‌تواند در اشکال مختلف و به روز همچنان به عنوان بخش بزرگی از سینمای ملی و حتی به عنوان سینمای تراز جمهوری اسلامی کارآمدتر از صدها سخنرانی و بیانیه بر روح و روان مردم تاثیر مثبت روانی داشته باشد.

وی در پایان گفت: «افق سینما» با تحلیل گفتمانی و موضوعی مسائل مرتبط با انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در تلاش است شرایط را برای احیای این سینما فراهم کرده و به عنوان یک مطالبه رسانه‌ای از متولیان امر و نیز سینماگران کشور بخواهد نگاه ویژه‌ای به رونق این سینما داشته باشند.