- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

حضور ۱۳۳ کشور در بخش بین‌الملل/ در اطلاع‌رسانی و تبادل با کشورها موفق بوده‌ایم

Ahad-mikael-zadeh

سیداحد میکائیل‌زاده معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقا‌ومت در گفت‌وگو با خبرنگار سوره سینما [1] در خصوص برگزاری آنلاین جشنواره گفت: با توجه به انتشار ویروس کرونا، بسیاری از فعالیت‌ها محدود و‌ با تغییر راهبردها مواجه شده است، برگزاری جشنواره‌های فیلم نیز از این قضیه مستثنی نبوده و ناچار به پذیرش شرایط آنلاین شدیم. گرچه پیش‌تر تجربه آنلاین بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی در قالب کوچکتر را داشته‌ایم اما تغییر موقعیتی این دوره از جشنواره فیلم مقاومت نیازمند برنامه ریزی دقیق است.

وی افزود: در حال حاضر بزرگترین جشنواره‌های فیلم دنیا هم به بهره برداری از فضای مجازی روی آورده و با چالش محدودیت‌های اجرایی روبرو شده اند چرا که راه دیگری وجود نداشته و در صورت عدم پذیرش مجبور به کناره گیری و انصراف از برگزاری در دوران کرونا هستند. برگزاری آنلاین شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت فرصتی شد تا از این محدودیت‌ها بیشترین بهره برده و شرایط با قدرت و جدیت بیشتری جهت جذب آثار هنرمندان فراهم شود.

میکائیل‌زاده درباره میزان آثار بین‌المللی رسیده به دبیرخانه جشنواره خاطرنشان کرد: تا به امروز ۴هزار و ۱۵۱ فیلم از ۱۳۳ کشور به دبیرخانه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت رسیده است و روند دریافت آثار تا ۳۰ مهرماه ادامه دارد. استقبال چشمگیری در حوزه بین‌المللی از این رویداد فرهنگی صورت گرفته و کشورهای هند، آمریکا، ترکیه، برزیل، اسپانیا، انگلیس، ایتالیا، فرانسه، آرژانتین، مکزیک و روسیه به ترتیب در زمره کشورهایی هستند که بیشترین آثار ارسال شده به جشنواره را دارند و شاهد حضور موثر کشورهای منطقه نظیرعراق، سوریه، یمن و فلسطین نیزهستیم.

وی ادامه داد: گسترش جغرافیایی و تعدد آثار در سنجش‌های مختلف از جمله وجوه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت نسبت به دیگر جشنواره‌ها است. ۲۰۰ اثر سینمایی بین المللی در این جشنواره حضور دارد که با توجه به بحث اطلاع رسانی در فضای مجازی، شاهد استقبال چشمگیری در سه بخش «مدافعان سلامت»، «سیدالشهدای مقاومت» و «روایت قلم» بوده‌ایم. ناگفته نماند برگزیدگان بخش «مدافعان سلامت» اعلام و منتخبین دو بخش دیگر در مراسم اصلی اعلام خواهد شد.

معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقا‌ومت در خصوص نحوه داوری‌های بخش بین‌الملل اظهار داشت: امکان دسترسی داوران به فیلم ها به واسطه طراحی لینک‌ها فراهم شده و داوری آثار به شیوه آنلاین صورت می‌گیرد.همچنین شرایط نمایش آثار، از طریق پلتفرم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی مهیا شده است.

وی یادآور شد: تجربه نمایش آنلاین نشان می‌دهد که بر خلاف تصورات، برگزاری این دوره از جشنواره مفصل‌تر بوده و با توجه به تعدد آثار ثبت نام شده و سطح کیفی آنها، علارغم محدودیت‌های بودجه‌ای و اجرایی، در بخش اطلاع‌رسانی و بین‌الملل ‌فعال‌تر از سال‌های گذشته عمل کرده‌ایم.

میکائیل زاده با اشاره به عدم امکان مواجهه داوران بین‌المللی با فیلمسازان و محدودیت در رایزنی‌های فرهنگی کشورها با هنرمندان گفت: درست است که شیوع ویروس کرونا بسیاری از تبادلات رایج فرهنگی هنرمندان با دیگر کشورها را محدود کرده است اما قطعا آثار خوب در سطح بین‌المللی دیده خواهد شد و قطعا برآیندی برون مرزی خواهند داشت. چه بسا که بسیاری از فیلمنامه‌های خارجی مورد پسند داوران ایرانی قرار گرفته و پیش‌بینی می‌شود تبعات خوبی به همراه داشته باشد.