- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

‎مشارکت مردمی، بهترین رویکرد هر رویداد فرهنگی/ موافق جشنواره آنلاین نیستم

saeed-nejati

‎سعید نجاتی دبیر چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار سوره سینما [1] درباره نحوه برگزاری این جشنواره در شرایط شیوع کرونا گفت: همه تلاش ما این است که جشنواره به صورت ایده آل و‌ مرسوم خود حضوری برگزار شده و انتخاب اسفند ماه سال جاری برای برگزاری جشنواره بنابر صلاحدید شورای سیاست‌گذاری، بنیاد فرهنگی هنری امام رضا علیه السلام و سازمان سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد گلستان صورت گرفته است تا با بهبود وضعیت انتشار ویروس کرونا نسبت به شیوه مرسوم جشنواره ها اقدام شود.

‎وی افزود: در حال حاضر شرایط بحرانی ویروس کرونا برگزاری جشنواره‌ها را نیز تحت تاثیر قرار داده و فعالیت‌ها را با محدویت روبرو کرده است. بنابراین چاره‌ای جز موقعیت سنجی نبوده و روند برگزاری این دوره از جشنواره رضوی هم تابع شرایط موجود خواهد بود. این در حالی است که در وضعیت سفید به شیوه مرسوم عمل کرده و جشنواره به شکل حضوری برگزار می‌شود اما در وضعیت زرد مجبور به اعمال طرح فاصله گذاری و حضور حداقلی مخاطبان بوده و در وضعیت قرمز همه فعالیت ها به داوری و تجلیل از برگزیدگان در اختتامیه ای آنلاین محدود می‌شود و در نهایت در گفت و گو با رییس جشنواره و سایر مسئولان به جمع بندی درباره نحوه برگزاری و تقدیر و منتخبان خواهیم رسید.

‎نجاتی درباره امکان برگزاری آنلاین چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی خاطر نشان کرد: هرگونه تصمیم گیری در این زمینه منوط به نظر شورای سیاستگذاری جشنواره است اما من به عنوان فیلمساز چندان موافق اکران آنلاین فیلم‌ها نیستم چراکه عدم وجود قانون حفظ و نشر آثار در نمایش آنلاین بسیاری از فیلمسازان را نگران کرده و آنها را مجبور به انصراف از جشنواره کرده و اعتبار این رویداد های فرهنگی را زیر سوال می برد. این شیوه از نمایش در جشنواره‌های خارجی علیرغم درنظر گرفتن همه ملاحظات و پیشگیری از قاچاق باز هم ممکن است با سرقت هنری رو به رو شود.

‎وی ادامه داد: اکثریت شرکت کنندگان در جشنواره، مخالف نمایش آنلاین هستند چراکه حق مولف در آن ضایع می‌شود. قطعا موفقیت نمایش آنلاین مستلزم کدگذاری و اختصاص بودجه بالا به مباحث امنیتی آن است. در حال حاضر این شرایط فراهم نیست و نمی توان به آن اعتماد کرد.

‎دبیر چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی اظهار کرد: با توجه به زائرپذیر بودن مسیر گلستان، انتخاب این استان برای جشنواره فیلم رضوی پر از برکت بوده و استقبال مخاطبان از کارگاه ها نیز ناشی از همین برکات زوار امام رضا علیه السلام است. مشارکت مردمی در فستیوال‌ها مهم‌ترین رویکرد یک رویداد فرهنگی می‌تواند باشد. معتقدم جشنواره ها باید به صورت کاملا مردمی برگزار شود. جشنواره ملی رضوی به واسطه ارزش‌های مذهبی موردپسند مردم بوده و با استقبال خوبی مواجه شده است.

‎وی یادآور شد: بنابر ظرفیت های مطلوب استان گلستان برای برگزاری حضوری، به دنبال آورده آنلاین نیستیم. بر این اساس ۱۵ ورکشاپ برای مخاطبان سه استان گرگان، مازندران و خراسان شمالی با اساتید مجرب در نظر گرفته شده است. تاکنون پنج ورکشاپ با رعایت طرح فاصله گذاری و ظرفیت یک سومی برپا و ۱۰ کارگاه دیگر آن به بعد از بهبود شرایط انتشار ویروس کرونا موکول شده است. قطعا ایجاد فضای تعاملی و آموزش حضوری برآیند خوبی برای جشنواره دارد. درحالی که این اقدام خود هزینه بر بوده و‌ در مراحلی هم از اعتبار بانیان برگزاری صرف می‌شود.

‎نجاتی درباره بودجه جشنواره نیز گفت: همه جشنواره‌ها با محدودیت‌های بودجه‌ای روبرو هستند اما نباید فراموش کنیم که همیشه پول کار را پیش نمی‌برد بلکه اعتبار فیلمسازان و حضورشان، خود نوعی ارزش دهی به جشنواره محسوب می‌شود. اعتبار جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی نیز به امام رضا علیه السلام و ارزشی است که هنرمندان برای این امام رئوف قائل هستند و این جبرانی برای کمبود بودجه در برخی بخش ها است. باید بگویم که تا به امروز هزینه های جشنواره از سقف بودجه اختصاص یافته خارج نشده است و امیدواریم با مدیریت بحران کرونا، برگزاری آن به محفلی گرم برای فیلمسازان تبدیل شود.

لازم به ذکر است چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی با محوریت سیره علمی و عملی امام رضا علیه السلام به همت و مشارکت سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد بین‌المللی امام رضا علیه السلام و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان اسفندماه امسال برگزار خواهد شد.