- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

کامبوزیا پرتوی کارگردان و فیلمنامه‌نویس سینمای ایران درگذشت + پیام‌های تسلیت

kamboozia-partovi

به گزارش سوره سینما [1]، کامبوزیا پرتوی کارگردان و فیلمنامه‌نویس باسابقه سینمای ایران که متولد ۱۳۳۴ بود، بر اثر ابتلا به کرونا صبح سه‌شنبه ۴ آذرماه در بیمارستان دی تهران درگذشت.

مدتی پیش این هنرمند برای انجام عمل جراحی قلب در این بیمارستان بستری شده بود.

نگارش فیلمنامه فیلم سینمایی «محمد رسول‌الله(ص)» به کارگردانی مجید مجیدی از واپسین یادگارهای کامبوزیا پرتوی در سینمای ایران بود.

وی کارگردانی فیلم‌های ماهی (۱۳۶۶)، گلنار (۱۳۶۷)، گربه آوازخوان (۱۳۶۹)، بازی بزرگان (۱۳۶۹)، افسانه دو خواهر (۱۳۷۳)، ننه لالا و فرزندانش (۱۳۷۵)، کافه ترانزیت (۱۳۸۳) و کامیون (۱۳۹۶) را برعهده داشته است.

زنده یاد پرتوی سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را برای فیلم‌های «من ترانه ۱۵ سال دارم»، «کافه ترانزیت»، «فراری» و «کامیون» از جشنواره فیلم فجر دریافت کرده بود.

سوره سینما [1] درگذشت این هنرمند را به خانواده پرتوی و جامعه هنری تسلیت می‌گوید.

پیام تسلیت سازمان سینمایی حوزه هنری

در پی درگذشت کامبوزیا پرتوی سازمان سینمایی حوزه هنری با انتشار پیامی درگذشت این کارگردان و فیلمنامه‌نویس سینمای ایران را تسلیت گفت.

در این پیام آمده است:

«انا لله وانا الیه راجعون

با نهایت تاسف و تاثر، مطلع شدیم کامبوزیا پرتوی کارگردان و فیلمنامه‌نویس سینمای ایران و خالق آثار ماندگار در عرصه سینمای کودک و نوجوان به علت مبتلا شدن به ویروس کرونا، جان به جان آفرین سپرد. نگارش فیلمنامه فیلم سینمایی «محمد رسول‌الله(ص)» به کارگردانی مجید مجیدی از جمله مهمترین و واپسین یادگارهای او بود.

سازمان سینمایی حوزه هنری این مصیبت بزرگ را به خانواده محترم پرتوی و جامعه‌ سینمایی و هنری تسلیت گفته، برای روح بلند آن سفرکرده غفران واسعه‌ الهی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی مسئلت می‌نماید.»

پیام تسلیت رئیس سازمان سینمایی

در پیام حسین انتظامی آمده است:

«با نهایت تاسف، یکی دیگر از استادان و پیشکسوتانِ وزینِ سینمای ایران، از میان ما پر کشید.

درگذشت کامبوزیا پرتوی که از مفاخر هنر این سرزمین محسوب می‌شد و آثار ارزشمندی از خود به یادگار گذاشت را به خانواده محترم آن زنده‌یاد و جامعه سینمایی تسلیت عرض نموده؛ از درگاه خداوند مهربان، برای روح آن عزیز سفرکرده آرامش ابدی مسألت دارد.»

پیام تسلیت مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی

در پیام علیرضا تابش آمده است:

«پاییز غم‌انگیز این سال کرونازده، چه هنرمندانی را از ما گرفت و هزار دریغ که برگ‌های این درخت تنومند، هنوز جان داشتند و سبز بودند…

سینمای ایران، امروز «کامبوزیا پرتوی» فیلمنامه‌نویس و کارگردانان دوست‌داشتنی را از دست داد. هنرمندی که چشمانش شور زندگی و رنگ عشق داشت و تا لحظه آخر عمر، به مرگ فکر نکرد و همچنان در اندیشه خلق تازه بود.

در نهایت اندوه و تأثر و در این روزهای مملو از بغض و تأسف و بهت، ناچاریم مرگ این سینماگر خالص و عاشق را باور کنیم و برای همه خانواده سینما و دوستدارانش، برای کودکان و نوجوانان دیروز و امروز که او برایشان قصه گفت و فیلم ساخت، آرزوی صبر کنیم.

فقدان این هنرمند عزیز را به خانواده شادروان پرتوی و همسر هنرمندنش و هنرمندان سینما، تسلیت و تعزیت می‌گویم و برای آن مرحوم از درگاه خداوند متعال، علو درجات را مسئلت دارم‌.»

یادداشت تسلیت مجید مجیدی

در این یادداشت آمده است:

«کامبوزیا پرتوری رفت و ما حتی نمی‌توانیم او را با شکوه به خانه ابدی بدرقه کنیم.

وقتی شنیدم کامبوزیا پرتوی همسفر مرگ شد خیلی افسوس خوردم، که اولاً خیلی زود ما را ترک کرد، دوماً در طول این چند سال به دلیل مریضی روزهای خوبی را سپری نکرد و از آن بدتر که در روزهای سختی به سر می‌بریم که حتی نمی‌توانیم او را باشکوه به خانه ابدیش همراهی کنیم.

پرتوی رفت ولی آثار ارزشمند او همیشه در سینمای ایران به یادگار خواهد ماند.

امیدوارم کامبوزیای عزیز، برای سال‌هایی که به عشق پیامبر (ص) قلم زدی و مرا در ساخت فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» یاری کردی، این خدمت به پیامبر مهربانی‌ها شفیع تو در آخرت باشد.»

پیام تسلیت کانون کارگردانان سینمای ایران

در این پیام آمده است:

«آسمان سینمای ایران همواره محل ظهور و درخشش ستاره‌هایی بوده که منحصر هستند و تکرار نشدنی. چهره‌هایی که هر کدام به تنهایی هم چون تاریخچه‌ای گرانبها برای فرهنگ و هنر یک سرزمین کافی اند. امروز ستاره پرتوافشانی از آسمان فرهنگ و هنر عزم سفر کرد و ما را در غم و سوگ خود نشاند، کامبوزیا پرتوی عزیز و مهربان. کارگردان و نویسنده‌ای خوش ذوق و خلاق که فقدان او تا همیشه در سینمای ما احساس خواهد شد.

کانون کارگردانان سینمای ایران این مصیبت را به خانواده محترم پرتوی همچنین به تمامی اعضای خود و خانواده محترم سینمای ایران و مردم فرهنگ دوست و هنرپرور ایران تسلیت می‌گوید.

روحش شاد و یادش گرامی باد.»

پیام تسلیت انجمن بازیگران سینماى ایران

در این پیام آمده است:

«بازگشت همه به سوی اوست

سینمای کشورمان دوباره داغدار شد‌. و این‌بار در اندوه فراوان کامبوزیا پرتوی عزیز از میان ما رفت ، نویسنده و گارگردانی توانا و شریف که با خلق آثاری با ارزش، نام و خاطره‌ای خوش و مانده‌گار از خود در تاریخ سینمای معاصرمان بر جای گذاشت .

شوراى مرکزى انجمن بازیگران سینماى ایران،این سوگ را به خانواده محترم ایشان ، همه همکاران عزیز و ملت بزرگ ایران تسلیت عرض مى نماید.»