- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

داستان دو طلبه جوان و یک ماموریت ویژه در «قطعه ۱۹»/ وقتی کرونا، دشمن ترس می‌شود

masood-dehnavi

مسعود دهنوی تهیه‌کننده و کارگردان مستند «قطعه ۱۹» که به بخش ویژه کرونا در چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت راه یافته است، درباره این اثر به سوره سینما [1] گفت: «قطعه ۱۹» مستندی درباره مرگ است که در ایام کرونا و با موضوعی ویژه تولید شده است.

دهنوی با اشاره به اینکه مستندش داستان دو طلبه است که می‌خواهند درگذشتگان کرونایی را غسل و کفن و دفن کنند، گفت: در اوایل کرونا، بعضی از غسال‌های شهرهای کوچک ایران، به دلیل خطرهای احتمالی، از غسل دادن میت‌ها صرف‌نظر می‌کردند و بنابراین تعدادی از درگذشتگان در یک ماه اول شیوع کرونا به سختی می‌شدند.

او ادامه داد: این مستند داستان علی کریمی و علی قاری را روایت می‌کند که دو طلبه در شهر نیشابور در خراسان رضوی هستند و تصمیم می‌گیرند درگذشتگان کرونایی را غسل داده و دفن کنند. اما در این مسیر داستان‌های ویژه‌ای دارند و بحران خاصی برای علی قاری ایجاد می‌شود. او از کودکی از مرده‌ها می‌ترسد.ترسی که از ترس ابتلا به کرونا هم بالاتر است.

کارگردان مستند «قطعه ۱۹» یادآور شد: این فیلم به شکل مشاهده‌گرا ضبط شده و دوربین همراه سوژه‌ها حضور دارد و بدون هیچ قضاوتی لحظات خاص آنها را ثبت می‌کند.

Gheteye-19 [2]

او با اشاره به مستندسازی بحران خاطرنشان کرد: مستندسازان معمولا اولین کسانی هستند که در بحران‌ها برای ثبت مسائل به طور ویژه حضور دارند و ترس از دچار شدن به بحران را از خود دور می‌کنند. برای مستندسازان بحران، ثبت لحظات مهم‌تر از هر چیز دیگری است.

دهنوی که سال گذشته با مستند «ماهر» درباره سیل آق قلعه در جشنواره سینماحقیقت حاضر بود، یادآور شد: پیدا کردن داستان در دل بحران، کار ساده‌ای نیست. همانطور که برای ساخت مستند «ماهر» سعی کردم سوژه‌ای انسانی از دل بحران پیدا کنم، در مستند «قطعه ۱۹» هم قرار است در مسیر توصیف شرایط بحرانی کرونا برای مردم، یک قصه هم روایت کنیم.

این مستندساز با اشاره به سختی‌های تولید مستند در دل بحران گفت: با وقوع بحران، معمولا مستندساز بدون هیچ وقفه زمانی وارد عمل می‌شود درحالی‌که شاید تیم داستانی با یک یا دو سال تاخیر وارد ماجرا شوند. حتم دارم مستندسازان این ۲۵ فیلمی که به بخش ویژه کرونا جشنواره سینماحقیقت راه یافته‌اند، در این ماه‌ها در شرایط سخت و ویژه‌ای به سر برده‌اند و هدف‌شان ثبت لحظات بوده است. شاید سال ‌ها بعد برگردیم به این دوران و آدم‌های ویژه خودمان را در مستندهایی که ساخته‌ایم، دوباره بازنگری کنیم.

دهنوی با اشاره به شرایط ویژه برگزاری چهاردهمین دوره جشنواره سینماحقیقت گفت: چه سال‌های قبل که مردم به سینما می‌رفتند و چه امسال که در خانه آثار جشنواره را دنبال می‌کنند، همین که می‌توانند فیلم‌های مستند را در قالب یک جشنواره ببینند، اتفاق خوبی است.