- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

شاعران در شب شعر «مرد میدان» از شهدای مقاومت سرودند

marde-meydan

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از روابط عمومی سپهر سوره هنر، در شب شعر بین‌المللی «مرد میدان» که یازدهم دی ماه در خرمشهر برگزار شد ،‌ ۱۵ شاعر از کشورمان و ۹ شاعر از کشورهای افغانستان ، پاکستان ، سوریه ،عراق، فلسطین، لبنان و یمن به شعر خوانی پرداختند.

در این برنامه که با رعایت شیوه نامه های بهداشتی برگزار شد، شاعران شرکت کننده اشعار خود را به قهرمانان مقاومت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس تقدیم کردند .

در این شب شعر که با توجه به شرایط خاص کرونایی با حضور تعداد محدودی از حاضران برگزار شد ، شاعران ایرانی و تعدادی از شاعران مهمان از کشورهای دیگر، به شعر خوانی پرداختند و در ادامه نیز اشعار شاعرانی از کشورهای لبنان،  سوریه و فلسطین که در مراسم حضور نداشتند به صورت ویدئویی برای حاضران پخش شد.

علی داودی- مدیردفتر شعر حوزه هنری- با بیان اینکه شعر کارکردهای گوناگونی دارد گفت: یکی از کارکردهای شعر، تبلیغی و تهییجی است که در لحظه و کوتاه‌مدت سروده می‌شود و دیگری تحلیلی است و نیاز به زمان بیشتری دارد تا شاعر بتواند بخشی از پیام و شعائر دینی را در آن بگنجاند، وی در ادامه افزود :‌ هر دو کارکرد می‌تواند در پاسداشت و تکریم یک شخصیت مؤثر باشد.

داودی در ادامه گفت: وقتی حادثه و رخداد مهمی اتفاق می‌افتد، همانطور که همه قشرها به عرصه می‌آیند، شاعران نیز بر حسب وظیفه و رسالت خود از ظرفیت‌های ادبی و کارکردهای طبیعی شعر بهره می‌برند، ‌در رابطه با سردار قاسم سلیمانی و همرزمانش  نیز شعرهای بسیاری سروده شده و امسال چندین مجموعه از آنها منتشر شده است ، علاوه بر آن، مجموعه بزرگ دیگری از شعرها تدوین شده که به همت «مکتب حاج قاسم سلیمانی» منتشر خواهد شد.

حمید حلمی البغدادی ، شاعر و نویسنده متولد عراق که در این برنامه به شعر خوانی پرداخت، نیز درباره اهمیت برگزاری چنین مراسمی برای بزرگداشت شهدای مقاومت می گوید:« شاعر در واقع انعکاس دهنده نظر و عقیده ملت های سربلند و آزادی خواه است، شهادت این دو بزرگوار و همراهانشان در بغداد اگر چه یک فاجعه بود، اما یک سرمایه بزرگ برای مجاهدان در راه خدا و پیروان حق و حقیقت است، این دو شهید به عنوان الگوی قهرمانان و مجاهدان در راه دین و اسلام و مبارزه با آمریکا و صهیونیست بوده و خواهند بود و کمترین وظیفه ما بعنوان شاعر این است که در قالب شعر، رشادت ها ، شجاعت ها و اهداف این دو بزرگوار را برای تاریخ، تبیین و بازگو کنیم تا نسل کنونی و آیندگان بتوانند با مسیر و هدفی که آنها داشتند بیشتر آشنا شوند».

اجرای این  شب شعر را که به همت موسسه فرهنگی سپهر سوره هنر با همکاری مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری و منطقه آزاد اروند در موزه دفاع مقدس خرمشهر برگزار شد، سعید بیابانکی برعهده داشت.

بخشی از ترجمه شعر حمید حلمی البغدادی را می خوانیم:

«تا دیروزبسان دو چراغ پر فروغ، روشنی بخش جمع ما بودند اما امروز طلیعه داران بهشت برین شده اند/ شهیدان گرانقدر حاج قاسم سلیمانی وابومهدی المهندس، ازمن به شما درود و سلام خدا باد/ شما دو شهید بزرگوارمناره های جاویدان استقامت و پایمردی شده اید که همه میدان ها راروشن می کنید /شما هنوز هم بصیرت حق شناسانید و پیشوای هر افتخار و پیروزی»