- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

حضور سینما‌ها در گروه ۳ شغلی بی انصافی است

baghshomal

به گزارش سوره سینما [1]، فرهاد باغشمال مدیر امور سینمایی «بهمن سبز» حوزه هنری در استان آذربایجان شرقی درباره وضعیت بازگشایی سینما‌های این استان گفت: در آذربایجان شرقی به دلیل شرایط کرونایی و وضعیت نارنجی تا هفته گذشته سینما‌ها تعطیل بوده است، اما از پنجشنبه ۱۱ دی ماه وضعیت کرونایی زرد شده است و در صحبت با اداره کل ارشاد به عنوان رابط سینما‌ها و سایر گروه‌های فرهنگی و هنری با ستاد کرونا، این موضوع توضیح داده شد. به این ترتیب از جمعه ۱۲ دی ماه سینما‌ها باز شدند.

وی درخصوص شرایط لازم برای شکوفایی مجدد سینما‌ها گفت: شکوفایی سینما‌ها در درجه اول منوط به تقلیل شرایط کرونایی است و البته تغییر گروه شاغلان سینما از درجه ۳ به ۲ نیز بی تاثیر نیست. هر چند صرفا در این شرایط نیز چراغ سینما‌ها روشن خواهد ماند و انتظار استقبال نسبی شاید با اکران فیلم‌های خوب و ممتاز تا حدی میسر شود.

این مدیر سینمایی با اشاره به لزوم تغییر رده شغلی سینما‌ها از ۳ به ۲ بیان کرد: بی هیچ تعصبی سینما‌ها در جریانات شیوع کرونا امن هستند. برنامه ریزی‌ها و تمهیدات دستورالعمل‌های بهداشتی در همه سینماها رعایت می‌شود. علاوه بر آن اکران در سالن‌های بزرگ صرفا با ۱۰-۲۰ نفر انجام می‌شود و نهایت بی انصافی است که مثلا سالن‌های آرایشی زنانه یا قنادی‌ها که پرخطر بودنشان از خورشید واضح تر است، در گروه ۲ باشند.

باغشمال به وظیفه دولت و وزارت ارشاد در شرایط کنونی اشاره و بیان کرد: به نظرم انتظار از دولت مأیوس کننده است. دولت اگر با حمایت‌های سوبسیدی (مثل سایر کشورها) دست به کار شود، می‌تواند حمایت نسبی از فعالان سینمایی داشته باشد. با وضعیت درآمدی و تحریمی دولت این موضوع بعید است.

مدیر امور سینمایی «بهمن سبز» حوزه هنری در استان آذربایجان شرقی درباره خسارات ناشی از کرونا در سینما‌های این استان گفت: خسارت‌های ناشی از کرونا در سینما‌ها بسیار زیاد بوده است. در طول ۱۰ ماه گذشته نه تنها بلیت فروشی متوقف شده است، بلکه بازگشت سرمایه به سینماداران و صاحبان فیلم انجام نشده است. فروش سینما‌های آذربایجان شرقی به رغم افزایش بلیت در سال جاری، نسبت به ماه مشابه سال قبل ۸۹ درصد کاهش یافته و در عین حال با ۶ نفر کاهش نیرو مواجه شده‌ایم.

این مدیر سینمایی در پایان بیان کرد: سعی کرده ایم با در نظر گرفتن شرایط ویژه فعلی به سمت ایجاد سینمای روباز در تبریز برویم و وارد فاز مطالعات میدانی شده ایم. امیدواریم به زودی این بحران به سرانجام برسد و با حمایت مسئولین، دوباره شاهد رونق و شکوفایی سینما‌ها باشیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان [2]