- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

نشست خبری جشنواره فیلم کوتاه رضوی برگزار شد/ معرفی داوران بخش‌های داستانی، مستند و پویانمایی

neshast-razavi

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از ستاد ارتباطات و اطلاع رسانی چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی؛ با معرفی مهدی فخیم‌زاده، محمدعلی نجفی، محمدرضا عرب، مهرداد اسکویی و وحید موسائیان به عنوان داوران بخش‌های داستانی و مستند و امیرسحرخیز، مریم کشکولی‌نیا و الهه گودرزی به عنوان داوران فیلم‌های پویانمایی در نشست خبری چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی، این رویداد در آستانه برگزاری توضیحاتی را درباره کم و کیف خود در اختیار اهالی رسانه قرار داد.

در ابتدای این نشست خبری که به صورت آنلاین برگزار شد، دکتر عادله کشمیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان و رییس این رویداد بیان کرد: خوشحالیم که جشنواره ای که هدفش گسترش فعالیت های هنری با سیره ائمه معصوم(ع)، شناسایی پدیدآورندگان و معرفی استعداهای جوان و… بود،  با دریافت بیش از ۱۰۰۰ اثر در دبیرخانه کار خود را آغاز کرد. در ادامه با برگزاری جلسات متعدد با مسئولان استانی، برگزاری ورکشاپ و حالا رسیدن به مرحله نهایی و نمایش ها و معرفی برگزیدگان همه امور به خوبی پیش رفت.

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرگزاری برنا درباره برنامه های جشنواره برای بین المللی شدن آن عنوان کرد: این اتفاق در دستور کارمان حتما قرار دارد. استان گلستان ظرفیت های زیادی برای بین المللی کردن جشنواره فیلم کوتاه رضوی دارد. با توجه به تاثیرگذاری فیلم کوتاه و ارادت مردمانی از سراسر جهان به امام رضا(ع) و انشالله تامین اعتبار این اتفاق صورت خواهد گرفت.

سعید نجاتی دبیر چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی نیز در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر ضمانت های حفظ حقوق صاحبان آثار در نمایش های آنلاین بیان کرد: واقعیت این است که هیچ تضمینی برای حفظ امنیت آثار وجود ندارد. نت فلیکس هم نمی تواند چنین ادعایی کند. اما اصل را بر این می گذاریم که اهالی فیلم کوتاه خود حواسشان به امنیت آثار دوستانشان هست. به لطف دوستان  مان در انجمن سینمای جوانان ایران، نمایش های آنلاین به سه سامانه هاشور، ودیو و تیوال در روزهای ۴ تا ۶ اسفند سپرده شده است.

وی ادامه داد: بیش از ۹۲ درصد فیلمسازان اجازه نمایش آنلاین آثارشان را به ما داده اند و این امکان رایگان در اختیار عموم علاقه مندان قرار دارد.

کشمیری نیز در پاسخ به سوال خبرگزاری پانا مبنی بر حمایت های صورت گرفته از جشنواره ای با موضوع دینی و مذهبی توضیح داد: حمایت اصلی از جشنواره توسط بنیاد بین المللی فرهنگی امام رضا(ع) و سازمان سینمایی صورت گرفته است. بانک رفاه کارگران، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و انجمن سینمای جوانان ایران و استانداری گلستان نهادها و سازمان های همراه ما در جشنواره بوده اند.

وی درباره شیوه حفظ پروتکل ها در ایام برگزاری جشنواره عنوان کرد: ۴ دوره کارگاه آموزشی با حضور استادهای مجربی در گرگان برگزار شد.  برگزاری کارگاه های ارزشمند با اساتید مجرب در این دوره اهمیت زیادی داشت و یادگاری ماندگار را به ثبت رساند و قدم ارزشمندی است که بنیه علمی و حرفه ای و هنری هنرمندان استان را تحت تاثیر قرار می دهد. امیدواریم این کلاس ها در سال های آینده در سطح کشور برگزار شود. به دلیل شرایط کرونا زمان کلاس ها گاهی جا به جا شد تا در وضعیت بهبود استان برگزار شوند. همه این جلسات با مجوز ستاد مقابله با کرونا انجام شد. همچنین این کلاس ها نیز به صورت لایو در اینستاگرام جشنواره هم قابل دسترس بودند.

در ادامه سعید نجاتی با اشاره با تاکید جشنواره بر تولید فیلم های کوتاه گفت: این لطف و برکت امام رضا(ع) است که در اولین سال تجمیع بخش پویانمایی با سایر بخش ها با حمایت های اداره کل ارشاد گلستان، بنیاد بین المللی فرهنگی امام رضا(ع) و انجمن سینمای جوانان ایران ۱۰ فیلم کوتاه در جریان جشنواره تولید شد. می خواهم پیشنهاد بدهم برای دوره بعدی نیز از بعد از جشنواره چهاردهم فراخوان جذب ایده ها و فیلمنامه های برتر منتشر شود.

وی در ادامه به فیلم های تولید جشنواره از میان ۵۳ فیلمنامه اشاره و نام شان را به شرح زیر اعلام کرد:

۱.«گناه» به کارگردانی ابوالفضل عزیزی

۲.«عهد» به کارگردانی جعفر صادقی

۳.«خانه ای در این حوالی» به کارگردانی محمد علی هاشم پور

۴.«سی تومن نقد» به کارگردانی محمد رضا عبدالملکی

۵.«لالایی نزدیک ابرها» به کارگردانی جمیل عامل صادقی

۶.«ماجان» به کارگردانی فردین انصاری

۷.«پابوس آقا» به کارگردانی یاسین رضوانی

۸.«شفاعت» به کارگردانی رضا اکبریان گالشکلایی

۹.«در میان دیوارها» به کارگردانی محمد حسین صفری

۱۰.«کبوتری پشت پنجره» به کارگردانی نواب محمودی

نجاتی خاطر نشان کرد: همچنین باید بگویم سه فیلم تولید شده از میان آثار نامبرده نیز از تولیدات فیلمسازان استان گلستان هستند. البته این بیشتر به عنوان یک حرکت آغاز کننده مدنظر بود و در سال های آینده از زمانی زودتر دنبال خواهد شد.

در ادامه کشمیری در پاسخ به سوال خبرگزاری دفاع مقدس درباره ایجاد دبیرخانه دائمی در گرگان برای جشنواره فیلم کوتاه رضوی بیان کرد: با توجه به ظرفیت ها و تجربه های استان گلستان در برگزاری رویدادهای فرهنگی این تلاش برای ثابت کردن دبیرخانه وجود دارد و انشالله به ثمر می رسد.

رضا یازرلورییس سازمان سینمایی استان گلستان نیز بیان کرد: مهم ترین حمایت ها از این جشنواره توسط سازمان سینمایی و بنیاد بین المللی فرهنگی امام رضا(ع) صورت گرفته است. انجمن سینمای جوانان ایران در حمایت از تولید و برگزاری کارگاه های جشنواره، مرکز گسترش در بحث حمایت از مستندها و استانداری گلستان  از آغاز جشنواره در کنار ما بودند.

وی افزود: حامی خوب دیگر ما نیز بانک رفاه کارگران بود. در دورانی که رویدادهای موضوعی به ویژه با محوریت دینی و مذهبی نیاز به حمایت دارند خوشحالیم که حضور و همراهی هنرمندان، اهالی رسانه و این حامیان را کنار خود دیدیم.

سعید نجاتی نیز به تقدیر از مهدی فخیم زاده و محمدعلی نجفی در آیین اختتامیه جشنواره اشاره و بیان کرد: در کنار تقدیر از این دو عزیز پیشکسوت که به لطف کانون کارگردانان ایران و محمدرضا عرب صورت گرفته است، از تجربه های آن ها در داوری آثار بخش داستانی و مستند نیز بهره می گیریم. همچنین مهرداد اسکویی، محمدرضا عرب و وحید موساییان نیز در بخش داوری افتخار داده اند و ما را برای ارزیابی فیلم های داستانی و مستند همراهی می کنند.

وی با معرفی داوران سایر بخش ها نیز بیان کرد: محمد گذرآبادی، مهدی نادری و نیما عباسپور در بخش فیلمنامه، مریم کشکولی نیا، الهه گودرزی و امیر سحرخیز در بخش پویانمایی، وحید گلستان، سیاوش چراغی پور و مسعود امامی نیز در بخش فیلم های نوجوان و موبایلی آثار راه یافته به مسابقه جشنواره را داوری می کنند.

نجاتی نیز در پایان از اعضای شورای سیاستگذاری، مشاوران انتخاب و همه همراهان این رویداد و اهالی رسانه تشکر کرد.

همچنین کشمیری در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا گرگان که در جلسه حاضر بود، درباره تعداد آثار دریافت شده در دبیرخانه بیان کرد: ۳۲۹ فیلمنامه، ۳۵۷ داستانی، ۱۵۱ مستند و ۵۱ انیمیشن ۷۲ نوجوان ۴۰ اثر موبایلی بودند. از میان ۱۰ فیلم داستانی تولید شده جشنواره نیز ۳ فیلم مختص هنرمندان استان گلستان بود.

در پایان این جلسه از تندیس این جشنواره که نمادی از مناره مسجد جامع شهر گرگان است و توسط نبی الله مصدق هنرمند تجسمی گرگان طراحی و ساخته شده است، رونمایی شد.

چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی با محوریت سیره علمی و عملی امام رضا (ع) به همت و مشارکت سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان ۴ تا ۷ اسفند در گرگان و سه سامانه تیوال، ودیو و هاشور برگزار می شود.

معرفی داوران بخش‌های داستانی و مستند

مهدی فخیم زاده

مهدی فخیم‌زاده متولد سال ۱۳۲١بازیگر، نویسنده، تهیه کننده و کارگردان تئاتر، سینما و تلویزیون است.

این هنرمند برجسته و پیشکسوت ساخت سریال های «ولایت عشق»، «تنها ترین سردار»، «خواب و بیدار»، «ساختمان ۸۵»، «هم نفس» و… و نویسندگی و کارگردانی و ایفای نقش در آثار متعدد سینمایی از جمله «سوتفاهم»، «خماری»، «مشت آخر»، «تاواریش»، «شتاب زده»، «همسر»، «زخمه»، «تفنگدار» و… را در کارنامه کاری خود دارد.

محمدعلی نجفی

محمدعلی نجفی متولد ۱۳۲۴ در اصفهان و نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون است. وی در حال حاضر رییس هیات مدیره خانه سینما است. در کارنامه کاری این هنرمند پیشکسوت و برجسته کارگردانی سریال تاریخی «سربداران»، فیلم های سینمایی «گزارش یک قتل»، «پرستار شب»، «زمین آسمانی»، «زاگرس»، بازی در آثاری همچون «در چشم باد»، «آن سوی مه»، «از دور دست»، «نجوا» و نویسندگی، طراحی صحنه و کارگردانی آثار متعدد دیگر به چشم می خورد.

محمدرضا عرب

محمدرضا عرب متولد ۱۳۴۵ در تهران و فارغ التحصیل رشته سینما است. وی تهیه کننده و کارگردان سینما و مستندساز است و کارگردانی فیلم های سینمایی «آخرین ملکه زمین»، «ندارها» و تهیه کنندگی فیلم سینمایی «پری دریایی»، تهیه کنندگی و کارگردانی ۹ مجموعه مستند، ۷ فیلم مستند و کوتاه داستانی و کسب جوایز معتبر ملی و بین المللی، عکاسی مجموعه های مستند «در امتداد ساوا »، «بحران کوزوو»، «گذری بر غارهای ایرانی»، «کاروانسرهای ایران»، «سینمای جوان سینمای آینده» و… را در کارنامه کاری خود دارد.

مهرداد اسکویی

مهرداد اسکویی متولد ۱۳۴۸ در تهران کارگردان، عکاس، تهیه کننده و پژوهشگر سینما است. وی فارغ التحصیل کارگردانی سینما از دانشکده سینما و تاتر دانشگاه هنر تهران است. ساخت فیلم های مستند «سایه های بی خورشید»، «رویاهای دم صبح»، «دماغ به سبک ایرانی»، «آخرین روزهای زمستان»، «خانه مادری ام مرداب»، «بیوه مرد» و کسب جوایز پرشمار و متعدد ملی و بین المللی، تالیف کتب پژوهشی و عکاسی، گویندگی، اجرای پرفورمنس آرت و بازی در تئاتر، داوری و عضویت در هیات انتخاب جشنواره های داخلی و خارجی از جمله افتخارات این هنرمند است.

وحید موساییان

وحید موساییان متولد ۱۳۴۸ در خرم آباد نویسنده، تهیه کننده و کارگردان سینمای مستند و داستانی است.

این هنرمند برجسته سینمای مستند و داستانی تاکنون نویسندگی و کارگردانی فیلم های «وقتی برگشتم…»، «فرزند چهارم»، «گل چهره»، «تنهایی باد»، «آرزوهای زمین»، «خاموشی دریا»،  کارگردانی فیلم های «گمشده»، «خانه روشن» و همچنین تهیه کنندگی چند فیلم را برعهده داشته است. وی همچنین موفق به دریافت جوایز متعددی از جشنواره های ملی و بین المللی شده است.

معرفی داوران بخش فیلم‌های پویانمایی

مریم کشکولی نیا

مریم کشکولی نیا متولد ۱۳۴۵ در شیراز و فارغ التحصیل کارشناسی گرافیک از دانشگاه الزهرا و کارشناسی ارشد انیمیشن از دانشگاه هنر است. وی از سال ۷۲ در رشته گرافیک و تصویرسازی و از سال ۸۲ در حوزه انیمیشن فعالیت کرده است. فیلم های «مال من است»، «وقتی که بچه بودم»، «تونل»، «چگونه تمدن های بزرگ منقرض شدند»، «به یاد…» و… تعدادی از آثار ساخته شده توسط این هنرمند است.

الهه گودرزی

الهه گودرزی متولد ۱۳۵۳ در تهران و فارغ التحصیل نقاشی از دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی است. وی فعالیت انیمیشن را در همکاری با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از سال ۱۳۷۵ آغاز کرده و علاوه بر شرکت در فستیوال های معتبر بین المللی موفق به کسب جوائز متعددی نیز شده است. فیلم «روباهی که به دنبال صدا رفت» از آخرین ساخته های این هنرمند است که سابقه حضور در شصت و سومین جشنواره برلین را دارد. گودرزی همچنین سرپرستی کارگروه انیمیشن امور سینمایی، داوری جشنواره کودک برای کودک، داوری اولین جشنواره میراث فرهنگی و دریافت مدرک درجه دو هنری (در رشته پویانمایی) از وزارت ارشاد و…را در کارنامه کاری خود دارد.

امیر سحرخیز

امیر سحرخیز انیماتور، طراح جلوه‌های بصری، نویسنده، کارگردان و مدرس انیمیشن است. وی برنده سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های بصری جشنواره فیلم فجر و پروانه زرین بهترین دستاورد هنری جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان در سال ۱۳۹۰، تندیس بهترین جلوه‌های بصری جشن سینمای ایران در سال ۱۳۸۷، برنده جایزه بهترین انیمیشن کوتاه جشنواره فیلم کوتاه تهران در سال ۱۳۸۶ و جشنواره‌های دیگر است. همچنین عضویت در هیات داوران چهار دوره جشن انیمیشن سینمای ایران، هیات داوران جشن بزرگ سینمای ایران، هیات انتخاب هشتمین جشنواره بین‌المللی انیمیشن تهران، هیات داوران اولین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای، هیات داوران جشنواره رسانه‌های دیجیتال و… از سوابق این کارگردان است.