- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

جشنواره فیلم کوتاه رضوی برای فیلمسازان جوان ایجاد انگیزه می‌کند

Reza-Yazarloo

رضا یازرلو معاون هنری، سینمایی و سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان و قائم مقام رئیس چهاردهمین جشنواره فیلم کوتاه رضوی درباره برگزاری این رویداد در شهر گرگان به سوره سینما [1] گفت:‌ با توجه به سابقه بیش از ۴۰ ساله انجمن سینمای جوانان در استان گلستان، هنرمندان بسیار خوبی در دوران فعالیت این انجمن در سطح استان ظهور و بروز داشته‌اند و خیلی از آن‌ها وارد فضای سینمای بلند هم شده‌‌اند. در حال حاضر دفتر انجمن سینمای جوان در استان گلستان راه خود را همچنان ادامه می‌دهد و یکی از دفاتر استانی فعال در این زمینه محسوب می‌شود.

وی افزود: در حوزه تولیدات و در برهه‌ای خاص، در خیلی از استان‌ها به دلایل گوناگون  موضوع تولید در اولویت نبود. هر چند موضوع آموزش همواره به‌صورت مستدام مورد توجه بوده اما در موضوع تولید به‌خصوص در سینمای کوتاه گاهی عقب مانده‌ایم.

یازرلو گفت: چند سالی می‌شود که جریانی نوظهور به‌خصوص از جوانان جویای نام، حرکت‌های بسیار خوبی انجام می‌دهد و سه‌چهار سالی می‌شود که شاهد حضور بچه‌های استان در جشنواره‌های مختلف سینمایی به‌ویژه در حوزه فیلم کوتاه هستیم. چه در جشنواره‌های داخلی و چه در رویدادهای خارج از کشور. این شرایط نویدبخش آینده خوبی است. فکر می‌کننم در چهار تا پنج سال آینده نام گرگان، استان گلستان و هنرمندان این استان در رویدادهای فیلم کوتاه بیشتر شنیده خواهد شد.

وی درباره تأثیر برگزاری جشنواره فیلم کوتاه رضوی بر فعالیت‌های هنری استان هم گفت: جریان فیلمسازی به‌ویژه در حوزه فیلم کوتاه، جریانی است که به جهت تززیق حمایت‌های دولتی و حتی بهره‌منده از سرمایه بخش خصوصی، بسیار محروم است و هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده است. هنوز قاطبه مردم، مدیران شرکت‌های خصوص و مدیران دولتی غیرسینمایی، هنوز به جایگاه و اهمیت فیلم کوتاه پی نبرده‌اند. این عامل باعث تنهایی هنرمند فعال در سینمای کوتاه می‌شود. فیلمساز کوتاه در سایر کشورها به این اندازه شاید برای ساخت اثرش با مشکل مواجه نیست، ما هنوز به آن مرحله نرسیده‌ایم. در این شرایط جشنواره‌ها به‌واسطه ایجاد فضای رقابتی و جوایزی که به برگزیدگان اهدا می‌کنند، باعث کم‌رنگ‌تر شدن این نقیصه در جریان سینمای کوتاه می‌شوند.

یازرلو تأکید کرد: هنرمندان جوان هم انگیزه رقابت دارند، هم انگیزه دیده شدن دارند و حتی اگر در شرایطی یک سوم هزینه تولید فیلم‌شان برگردد، بسیار خوشحال می‌شوند. جشنواره چون یک فضای رقابتی دارد، هنرمند به‌راحتی دست به انتخاب یک موضوع نمی‌زند و هم در حوزه فنی و هم در حوزه محتوایی با فکر عمل می‌کند تا بهترین اثر خود را ارائه دهد. همه این موارد باعث رشد کیفی جریان فیلم کوتاه می‌شود.