- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

گزارش روز اول جشنواره «هنر زنده است»/ گردهمایی خانواده هنر

honar-zende-ast1

سوره سینما [1] – جشنواره «هنر زنده است» با هدف سرپانگه‌داشتن هنر در روزگاری که پاندمی کرونا اولویت‌ها را تغییر داده است، شروع به کار کرد. از مهم‌ترین ویژگی‌های این رویداد گستردگی و پوشش همه بخش‌های خانواده بزرگ هنر است. جمع کثیری از اهالی موسیقی، تئاتر، سینما و دیجیتال آرت در این رویداد گردهم آمده‌اند. ساز و کار برگزاری اولین دوره «هنر زنده است» بر این اساس است که آثار مربوط به بخش موسیقی، تئاتر و دیجیتال آرت در پلت‌فرم تیوال بدون پرداخت هزینه و برخط در دسترس عموم قرار گرفته و بخش سینمای بلند، کوتاه و مستند در محل باغ  کتاب به صورت محدود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای اهالی رسانه و هنرمندان به نمایش گذاشته می‌شوند. در این گزارش مروری بر روز اول جشنواره داریم که در ادامه می‌خوانید.

از فقر و طلاق تا پیانوی فراموش‌شده  دانشکده هنرهای زیبا

سالن اصلی جشنواره درسانس اول فیلم «پل هوایی» را به نمایش گذاشت. «پل هوایی» که اثر بلندی به کارگردانی حسین شهبازی است و که ابوالفضل جمشیدی، حسام شریف و ایمان نیکنام در آن ایفای نقش می‌کنند. این اثر که اولین تجربه شهبازی به عنوان کترگردان است و نگاهی به فقر، طلاق و ناهنجاری‌های اجتماعی دارد. سانس دوم مستندی به کارگردانی سهند سرحدی و سیدفرهاد قدسی با روایتی از ماجرای یک پیانوی رها شده در دانشگاه هنرهای زیبای تهران با نگاهی به تاریخ و گذشته آن از دهه چهل تا به امروز بود. برگزارکننده‌های جشنواره به منظور رفاه حال مراجعان کاهش تجمع سانسی را را برای تکرار فیلم‌ها درنظر گرفته بودند و اثر حسین شهبازی در سانس سوم برای کسانی که موفق به تماشا نشده بودند، تکرار شد. پس از آن نشست نقد و بررسی با اجرای مازیار فکری‌ارشاد با حضور حداقلی اصحاب رسانه برگزار شد. نکته قابل توجه در این نشست صحبت‌‍‌های حسین شهبازی؛ کارگردان «پل هوایی» بود که با اشاره به راه سختی که تا به رسیدن به این نقطه طی کرده، گفت: «ممنونم از کسانی که جلوی تئاترشهر به من گفتند به خانه برو تو بازیگر نمی‌شوی! فیلم درباره کسانی است که با چشم خود دیده‌ام و درشان را می‌شناسم» ساغر خواجه‌امیری نویسنده فیلم هم برای جشنواره آرزوی پایداری کرد.

توجه و حمایت از فیلم کوتاه

از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد جشنواره «هنر زنده است» می‌توان به حضور پررنگ اهالی فیلم‌های کوتاه اشاره کرد. توجه و اهمیتی که این رویداد به فیلمسازان حوزه فیلم کوتاه نشان داده به نوبه خود بی‌سابقه است. حضور ۶۲ فیلم کوتاه داستانی و ۲۴ مستند کوتاه اتفاقی است که پیش از این شاهد آن نبوده‌ایم. روز اول جشنواره هم یک سانس در سالن اصلی و چهار سانس در سالن شماره هشت باغ کتاب به نمایش فیلم‌های کوتاه اختصاص یافت. آثار متعددی در این حوزه وجود داشتند و تنوع ژانر خوبی هم به چشم می‌خورد. مساله دیگر حضور آثار شناخته شده‌ای چون «وضعیت اورژانسی» ساخته مریم اسمی‌خانی که سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه جشنواره سی‌ونهم فجر را در کارنامه کاری خود دارد در کنار کارگردانانی که اولین تجربه فیلمسازی خود را پشت‌سر می‌گذارند. این تنوع و رقابت حرفه‌ها و کم تجربه‌ها اتفاق مثبتی بود که «هنر زنده است» رقم زد.

فعالیت دوباره تئاتری‌ها و وزنه سنگین بخش موسیقی

اهالی تئاتر و موسیقی که در دوران کرونا بیشترین آسیب را دیدند و کمتر کسی به این حوزه‌ها توجه کرد، پرتعداد در جشنواره «هنر زنده است» حاضر شدند. روز اول تئاتری‌ها از تنوع ژانری خوبی برخوردار بود و مخاطبان به صورت برخط به تماشای آثار عروسکی، پرفورمنس، مونولوگ، صحنه‌ای، خیابانی و کمدی نشستند. بخش موسیقی هم که گروه‌های نام‌آشنایی در آن هنرنمایی می‌کنند روز اول را همچون تئاتر متنوع آغاز کرد و گروه‌های آوازی آقایان و بانوان برای مخاطبان اجرا کردند. توجه به حضور موسیقی الکترونیک در این بخش اتفاقی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. رقابت گروه‌های آوازی، اجراهای گروهی، موسیقی الکترونیک با حضور دبیرها و داوران نام‌آشنایی چون فردین خلعتبری وجه خوبی به بخش موسیقی این جشنواره بخشیده است.

هنرهای آمیخته با تکنولوژی

حرکت جهان به سمت تکنولوژی‌های روز و تغییری که با سرعتی باورنکردنی رخ می‌دهد از اتفاقاتی است که هنر را هم تحت تاثیر قرار داده است. برخورد هوشمندانه آن است که ضمن حفظ هنرهای سنتی که میراث کشور ما هستند به سمت تکنولوژی هم حرکت کنیم و پذیرای هنرهای آمیخته با تکنولوژی هم باشیم. توجه جشنواره «هنر زنده است» به بخش دیجیتال آرت و اختصاص بخش مخصوص و فراهم آوردن زمینه رقابت برای هنرمندان این عرصه نکته‌ای است که برگزارکنندگان این رویداد به آن توجه کرده‌اند. آثار بخش دیجیتال آرت در روز نخست در سایت تیوال بارگزری شدند و در دسترس مخاطبان قرار گرفتند.

روز نخست جشنواره «هنر زنده است» بی‌حاشیه برگزار شد و حضور اعضای خانواده هنر در کنار یک‌دیگر اتفاق خوبی است که پیشتر سابقه نداشته است. نفس این گردهم‌آیی سینما، تئاتر، موسیقی و دیجیتال آرت در یک رویداد می‌‌تواند به ایجاد تعامل میان هنرمندان کمک کند و این پیام را داشته باشد که همه جنبه‌های هنر زنجیروار به هم وابسته‌اند و از هم تاثیر می‌گیرند و آسیب به هر کدام می‌تواند دیگری را را هم تحت‌تاثیر قرار دهد. جشنواره «هنر زنده است» با مدیریت مازیار رضاخانی و بهروز غریب‌پور رئیس شورای سیاست‌گذاری و حضور دبیران نام‌آشنایی چون کمال  تبریزی، رضا کیانیان، فردین خلعتبری،محمود کلاری و سیف‌الله صمدیان دهم تا ۲۱ اسفند به صورت برخط و حضور محدود برگزار می‌شود.