- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

محمدجواد موحد: باشگاه‌های استانی فیلم سوره راه‌اندازی شود

Mohamad-Javad-Movahed

به گزارش سوره سینما [1]، محمدجواد موحد مدیرعامل «باشگاه فیلم سوره» در سی‌ونهمین نشست رؤسای مراکز استانی حوزه هنری با اشاره به فعالیت‌های باشگاه گفت: پس از فتنه سال ۸۸ دغدغه تولید محتوای انقلابی بسیار جدی شد. دغدغه ایجاد شده باعث شد تا مدیران مربوطه و دوستان انقلابی ما بار دیگر برای ورود و حضور در این امر مهم با جدیت تمام به اتفاق تصمیم گرفتند. یکی از گام‌های اولیه این دغدغه جمعی از سوی سربازان فرهنگی انقلاب اسلامی راه‌اندازی جشنواره فیلم عمار و مرکز فیلم مستند سفیر بود.

موحد در ادامه گفت: با گذشت سه تا چهار سال از آغاز اولین گام‌ها در این حوزه، با نگاهی به تجربه دیگر فعالان فرهنگ و هنر انقلابی، متوجه ناکارآمدی لازم برای تأثیرگذاری طولانی مدت و عمقی شدیم. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا در شیوه و روند آموزش‌ها و تربیت هنرآموزان و نیروهای خود بازنگری کنیم. آموزش تولیدمحور یکی از بهترین تصمیم‌هایی بود که پس از این بازنگری بود. به این ترتیب شکل‌گیری اولیه باشگاه فیلم سوره بر مبنای آموزش گروه‌های توانمندسازی و خروج از آموزش آکادمیک مرسوم بود.

مدیرعامل «باشگاه فیلم سوره» ادامه داد: همچنین بخش مهمی از بیانات مقام معظم رهبری در یکی از دیدارهای ایشان با اهالی فرهنگ و هنر انقلاب بر این مبنا که «ساختن آدم‌ها مهم‌تر از ساختن فیلم‌ها است» اساس کار باشگاه قرار گرفت. چرا که تربیت یک هنرمند که در حوزه سینمای انقلاب با مبانی فکری ما هماهنگ باشد، بی‌شک می‌تواند تا دو دهه آینده محتوای سینمای انقلابی ما را تغذیه کند.

موحد افزود: دو رویداد و رکن‌های گفته شده شالوده اصلی باشگاه را تشکیل داد و منجر به راه‌اندازی آن در سال ۹۳ شد.

وی در ادامه با اشاره به تأکید رهبری بر «فناوری انسان‌سازی» گفت: باشگاه فیلم سوره به تجربه و مسیر ارزشمندی رسیده است که می‌تواند با طی کردن آن امثال محمدرضا خردمندان، رضا زهتابچیان و حسین دارابی را به جبهه فرهنگی و هنری انقلاب عرضه کند. هنرمندانی که با ساخت تیزر و فیلم کوتاه کار خود را آغاز کردند و امروز آثار سینمایی با کیفیت می‌سازند.

موحد ادامه داد: انتخاب نام «باشگاه» برای فیلم سوره دلیل مهمی داشت؛ چرا که عنوان باشگاه معنای محتوایی دارد که همان باشندگی شامل حضور، گعده، دورهمی و اتفاقاتی از این دسته است. ما در پروسه تربیت نیرو به آن «قرنطینه باشگاه» می‌گوییم.

وی با تأکید بر اهمیت «قرنطینه باشگاه» گفت: بی‌شک علاقه‌مندانی که برای کسب توانمندی، یادگیری و تجربه به باشگاه فیلم سوره‌ای که مدیریت انقلابی و حزب‌اللهی دارد مراجعه می‌کنند، خود را پشت کاوری از واقعیت‌های خودشان پنهان می‌کنند. ما در قرنطینه باشگاه سعی می‌کنیم تا مسیر را برای انسان‌سازی آماده کنیم و هم شناخت بهتری نسبت به آنها پیدا کنیم تا بر اساس آن مسیر مناسبی برایشان در نظر بگیریم.

موحد ادامه داد: باید هر استانی بر همین مبنا و بر اساس توانمندی‌ها، اقلیم و ظرفیت‌هایی که دارد یک باشگاه فیلم سوره داشته باشد.

وی ادامه داد: باشگاه فیلم سوره با تعامل و ارتباط خوب با دیگر مراکز و سازمان‌ها در تأمین نیازهای مالی خود توانایی‌های خوبی پیدا کرده است. مراکز استانی هم می‌توانند با همین الگو در تأمین نیازهای مالی خود تلاش کنند تا اگر ظرفیت تولید فیلم در هر ژانری را دارند با شیوه باشگاهی دست به کار شوند.

موحد در ادامه با اشاره به کارگردانی موفق فیلم «مصلحت» به عنوان نمونه‌ای از شیوه قرنطینه باشگاهی فیلم سوره گفت: حسین دارابی کارگردان فیلم سینمایی «مصحلت» حاصل همان قرنطینه باشگاه فیلم سوره است که چند سال طول کشید تا شخصیت وجودی‌ وی به همراه استعدادها و توانایی‌های فیلم‌سازی‌ او شناسایی شود. پس از شناسایی و تأیید توانایی‌های دارابی، طی چند گام فیلم‌سازی کوتاه، نیمه بلند و بلند با گذشت سه سال توانستیم فیلم «مصلحت» را به کارگردانی دارابی تولید کنیم.

موحد در پایان گفت: تصور ما بر این است که اگر ستاد مرکزی حوزه هنری و معاونت سینمایی حوزه هنری حمایت ویژه‌ای از مراکز استانی حوزه هنری کنند، هر استانی می‌تواند یک باشگاه فیلم سوره با خروجی‌های بسیار موفق داشته باشد.