- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

یادداشت سحر عصرآزاد درباره فیلم «انبار»/ موقعیتی بحرانی در انبار ضایعات کاغذ

anbar

سوره سینما [1]سحر عصرآزاد [2] : فیلم کوتاه «انبار» ساخته حسین ترک‌جوش براساس طرح اولیه‌ای از خودش و فیلمنامه‌ای از شیما اسماعیلی، به روابط چند کارگر ایرانی و افغان در یک انبار ضایعات کاغذ می‌پردازد که به واسطه یک حادثه در موقعیتی بحرانی قرار می‌گیرند.

فیلمساز تلاش کرده با تکیه بر فرصت کوتاهی که از خلال این حادثه ایجاد شده، کاراکترهای متعدد و روابط آن‌ها را گویا و باورپذیر کند تا ما نیز همچون مامور پلیس با کشف معمای این حادثه و قضاوت‌های احتمالی همراه شویم. هرچند با محدود کردن کاراکترها امکان تمرکز بیشتر بر کنش و واکنش‌های لحظه‌ای آن‌ها بیشتر و طبعا ارتباط حسی هم قوی‌تر می‌شد.

اما نکته مهم؛ امتیازی است که فیلمساز به مخاطب می‌دهد تا دقایقی قبل از حادثه در جریان مناسبات حاکم در انبار قرار گرفته و به همین واسطه حدس و گمان‌هایی نزدیک به یقین بزند. این امتیاز دادن به مخاطب که او را از کاراکتر مامور پلیس جلو می‌اندازد، فرصتی می‌دهد تا از لایه سطحی این حادثه عبور کرده و به واسطه زاویه دید هوشمندانه‌ای که فیلمساز برای مواجهه با این موقعیت پر تنش انتخاب کرده؛ به لایه درونی‌تر مسائل، مشکلات و نیاز دراماتیک کاراکترها نزدیک شود که قابل تامل است. از صاحب کار با بازی خوب هامون سیدی تا کارگران افغان که در کش و قوس گرفتن اقامت قانونی در ایران، وارد رقابتی عاشقانه- انتحاری با یکدیگر می‌شوند که پایانی تراژیک دارد.