- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

مهوش صبرکن: جوانان بدون حمایت نمی‌توانند فیلم بسازند

mahvash-sabrkon

مهوش صبرکن بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون باتوجه به اهمیتِ نقش متولیان و دست‌اندرکاران هنر سینما در حمایت جوانان علاقه‌مند به سینما، در گفت‌و‌گو با سوره سینما [1] گفت: از صدقه سری امامزاده صالح(ع) و بزرگواری ایشان تدابیری اندیشیده و حمایت‌هایی در حال صورت گرفتن است که از آن خیلی خوشحالم. زیرا از این دست کارها کم انجام می‌شود. خاطرم هست که یک سال من و همسرم آقای پاک نیت به همراه ۲۵ کشور دیگر به کربلا دعوت شده بودیم.

آنجا مسابقه‌ فیلم‌های مستند و کوتاه برگزار شده بود. به شخصه خیلی خوشحال می‌شوم وقتی این سبک از برنامه‌ها را می‌بینیم اما باید بگویم که از بزرگان و عزیزان دست‌اندرکار تقاضا می‌کنم که از جوانان برای ساخت و تولید حمایت بیشتری کنند؛ اگر مسئولین حمایت نکنند جوانان پیشرفت نمی‌کنند زیرا با توجه به گرانی‌ صنعت سینما امکان اینکه جوانان خودشان بخواهد به صورت شخصی هزینه کنند، وجود ندارد.

بر فرض هم که یک جوان امسال بتواند یک فیلم کوتاه ۱۰ دقیقه‌ای تولید کند برای سال بعد که فیلم بلندتری را بخواهد بسازد امکانش را ندارد، زیرا ساخت فیلم پول و هزینه زیادی می‌خواهد که هرکسی ندارد. اما جشنواره‌ها یکی از کارهایی که می‌توانند انجام دهند همین است که حمایت کنند. بدون تعارف باید گفت که اگر حمایت نباشد هیچ پیشرفتی رخ نخواهد داد و باید اضافه کنم که تنها حمایت جشنواره امامزاده صالح کافی نیست و دیگران نیز باید برای حمایت از جوانان در مسیر تولید فیلم کمک کنند.

کار هنری مخارج زیادی دارد و تعداد جوانانی که می‌خواهند کار هنری بسازند زیاد است؛ پس باید از دیگر مسئولین و نهادها و ارگان‌هایی که می‌توانند حمایت کنند بخواهیم که وارد عمل شوند. هر جشنواره‌ای که به هنر مربوط است و روی مردم تأثیر دارد و می‌تواند فهم جامعه را بالا ببرد و نه تنها جشنواره‌های مذهبی، کوتاهی نکنند.

جشنواره فیلم صالح به دبیری رسول صانعی از سال گذشته پذیرش آثار را آغاز کرده است و مهلت آن تا ۱۰ تیر ماه ۱۴۰۰ ادامه دارد.مراسم اختتامیه جشنواره هم‌زمان با عید غدیر برگزار خواهد شد. این جشنواره با محوریت امامزاده صالح(ع) و اماکن مقدس در دو بخش فیلم کوتاه و مستند به همت آستان امامزاده صالح(ع) برگزار می‌شود.