- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

غلبه گیشه بر توقیف!

Dynamite

سوره سینما [1]احسان زیورعالم [2] :پس از کش‌وقوس‌های فراوان در نهایت مالکان فیلم «دینامیت» پذیرفتند تا اثرشان در دور جدید اکران‌ها روی پرده سینما نمایان شود. فیلم سینمایی «دینامیت» به کارگردانی سید مسعود اطیابی و تهیه‌کنندگی سید ابراهیم عامریان قرار است از پنج‌شنبه ده تیرماه در سینماهای سراسر کشور اکران شود و این در حالی است که عدم‌فروش فیلم‌ها در سینما منجر به خبری نسبتاً غریب می‌شود: موفقیت فیلم خارجی «احضار ۳» در گیشه. آن هم فیلمی تاریخ مصرف گذشته که با نسخه‌های بدون جرح و تعدیلش به‌راحتی قابل‌دسترس است.

پیشتر قرار بود سازمان سینمایی کشور با یک ترفند یارانه‌ای تهیه‌کنندگان را مجاب به شرکت در پروسه اکران کنند؛ اما طرح‌های رسانه‌ای شده گویا چندان مقبول تهیه‌کنندگان نبوده است. برای مثال عوامل «دینامیت» گفته بودند پیش‌بینی می‌شود فیلمشان در وضعیت عادی بیش از ۳۰ میلیارد فروش دارد و نمی‌خواهند فیلم را قربانی کرونا کنند. با این حال خبر اکران فیلم نشان می‌دهد سازمان سینمایی حاضر به پرداخت سوبسیدی نزدیک به رقم مدنظر تهیه‌کنندگان است؛ چرا که دور بودن رقم سوبسید از عدد ۳۰ یا ناشی از پیش‌بینی غلط عوامل فیلم است یا معادلات دیگری برای آینده.

برای مثال فیلم «دینامیت» محصول ۱۳۹۷ است و در سه سال گذشته بارها درباره اکرانش خبرهایی منتشر شده است. با کمی گشت‌وگذار می‌توان دید حتی بازیگران درجه چندم فیلم هم در گفتگوهای دو خطی با خبرگزاری‌ها، مدام از توقیف فیلم گفته‌اند. توقیف فیلمی که داستانی تک‌خطیش نشان از همان تکرار مکررات دارد، تقابل دو طلبه چشم و گوش بسته با دو دختر ورپریده و حکایت تقابل و تضاد این دو. از ابتدای سال ۱۳۹۸ مدام خبر توقیف، اصلاح، اکران و در نهایت بسته شدن پرونده «دینامیت» مطرح بوده است؛ اما همین دو خط خلاصه داستان می‌تواند پاشنه‌ آشیلی باشد برای فیلم. اینکه شاید فیلم واهمه آن را داشته باشد در دولت آینده به هیچ عنوان مجوز اکران نگیرد. پس این احتمال را هم می‌توان داد که عوامل فیلم از ترس دولت آینده اقدام به اکران فیلم کرده‌اند و از خیر ۳۰ میلیارد فروش گذشته‌اند و به سوبسید پیشنهادی بسنده کرده‌اند. قصه زمانی جالب‌تر می‌شود که فیلم در بازه‌ای اکران خواهد شد که برخی از بروز پیک پنجم کرونا به‌واسطه شیوع نوع دلتای کرونا خبر می‌دهند و وارد شدن تهران و شهرهای بزرگ – مناطق مهم فروش فیلم‌ها – به حیطه رنگ قرمز به معنی تعطیلی سینماهاست.

مرتضی شایسته دبیر شورای صنفی نمایش در گفتگو با خبرنگار مهر درباره خروجی جلسه ۷ تیرماه گفته است «درخت گردو» به کارگردانی محمدحسین مهدویان و «روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان هم که هر دو برای اکران اعلام آمادگی کرده‌اند. البته می‌توان با حضور نهادهای دولتی در تولید این دو فیلم، دریافت چرا تهیه‌کنندگان در این وضعیت حاضر به اکران آثار خود می‌شوند. وضعیتی که نشان می‌دهد برای سینمای ایران چه مسائلی واجد اهمیت است.