- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

فرشته طائرپور تهیه‌کننده سینمای ایران درگذشت + پیام‌های تسلیت

Fereshteh-Taerpour

به گزارش سوره سینما [1]، فرشته طائرپور تهیه‌کننده باسابقه سینما صبح سه‌شنبه ۲۶ مردادماه بر اثر ابتلا به ویروس کرونا از دنیا رفت.

این تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس سینما، در سال ۱۳۳۱ در تهران متولد شد و در کارنامه حرفه‌ای وی می‌توان به تهیه‌کنندگی آثاری چون «گلنار»، «خداحافظ دختر شیرازی»، «نان و شعر»، «پاتال و آرزوهای کوچک»، «مدرسه پیرمردها»، «وقتی همه خواب بودند»، «زن دوم»، «خاله قورباغه» و «آینه‌های روبرو» اشاره کرد.

سوره سینما [1] درگذشت این هنرمند را به خانواده ایشان و جامعه هنری تسلیت می‌گوید.

پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

در متن پیام تسلیت سیدعباس صالحی آمده است:

«انا لله و انا الیه راجعون

خبر در گذشت سینماگر پیشکسوت سرکار خانم فرشته طائرپور موجب تاسف و تاثر گردید.

بی‌تردید نقش‌آفرینی موثر این بانوی هنرمند در تهیه آثار ارزشمند سینمای ایران به‌ویژه آثار کودک‌محور و همچنین اقدامات، پیگیری‌ها و تلاش‌های خستگی ناپذیر صنفی ایشان از ذهن اهالی قدرشناس سینما پاک نخواهد شد، اینجانب فقدان آن هنرمند گرانقدر را به خانواده ایشان، جامعه هنری و سینمایی تسلیت می گویم و از خداوند متعال مغفرت و رحمت واسعه برای آن سفر کرده ارجمند و صبر و بردباری بازماندگان محترم را خواستارم.»

پیام تسلیت رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری

حمیدرضا جعفریان رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری در پیامی به منوچهر شاهسواری، درگذشت فرشته طائرپور تهیه‌کننده سینما را تسلیت گفت.

در متن این پیام آمده است:

«إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

برادر بزرگوار؛

جناب آقای منوچهر شاهسواری

مصیبت درگذشت نویسنده و تهیه‌کننده پیشکسوت سینما و همسر گرامیتان، سرکار خانم «فرشته طائرپور» را تسلیت می‌گویم. حسرتِ فقدان هنرمندی که سال‌ها عمر عزیز خود را وقفِ سینمای کودک و نوجوان کرد و تلاش بسیاری برای پیشبرد مسائل صنفی سینمای ایران داشت، بر جامعهٔ هنری سخت و دشوار است.

از درگاه خداوند منّان برای روح ایشان، رحمت و مغفرت الهی و برای شما و خانواده محترم، صبر و اجر مسئلت دارم.»

پیام تسلیت رئیس سازمان سینمایی

در پیام حسین انتظامی آمده است:

«خبر درگذشت سرکار خانم فرشته طائرپور از سینماگران برجسته و عضو شورای پروانه نمایش سینمایی که در کنار فعالیت تهیه کنندگی خدمات موثری در امور صنفی داشت و عمر خود را صرف حل و فصل مشکلات اهالی سینما و اعتلاء سینمای کشور کرد، مایه تاثر شد.

بی‌تردید، آثار و برکات تلاش‌های خستگی ناپذیر این بانوی سینماگر، همچنان برای سینمای ایران ماندگار خواهد بود.

فقدان ایشان را به جامعه سینمای کشور و همچنین خانواده محترم تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال برای آن مرحومه، غفران الهی و برای خانواده‌شان، صبر مسالت می‌کنم.»

پیام تسلیت مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی

متن پیام علیرضا تابش به شرح زیر است:

«انا لله و انا الیه راجعون

صدایِ مظلومیتِ سینما و سینماگرانِ ایرانی خاموش شد.

چه سخت و دشوارست؛ روزِ وداعِ یاران و بس صعب و سترگ است دل کندن از شناسنامه همواره زنده‌یِ سینمایِ کودک و نوجوان ایران.

درگذشتِ بانویِ مُکرمه سینمای ایران سرکارخانم «فرشته طائرپور» بر اثر ابتلا به کرونا ضایعه‌ای اسف‌بار است.

او نه فقط بیش از سه دهه در سینمای نوپای کودک و نوجوان ایران، جشنواره‌های مهم سینمایی، تهیه و تولید فیلم و فعالیت‌های صنفی و بین‌المللی، نقش آفرینی ممتازی داشت که در تمام این سالها مدافع رشید و بی‌قید و شرط سهم کودکان از شادی، نشاط و سرزندگی بود.

خداوندا راضی هستیم به رضایت، مسافرِ ما را بر سفره گسترده رحمتِ خویش، اِسکان بده و از نعماتِ ابدی‌ات، بهره مندش ساز. و پاداش لبخندهایی را که در عمر پربرکتش، به کودکان سرزمینمان نشاند، آنطور که در شأن عظمت تو باشد، بر فرشته سینمای ایران اعطا کن.

خداوندا، بار دیگر دستِ نیازمان را از درگاهت کوتاه مدار، به عزیزانش، بارانِ صبرت را ببار و آرامشِ جاودانه‌ات را نصیبشان فرما.

غروب غم‌بار و فقدانِ مصیبت بارِ این یارِ همیشگیِ هنر و هنرمندانِ را از صمیم قلبم به مادر بزرگوارشان، فرزندان داغدارش ، خانواده و بستگان و جامعه بزرگ سینما تسلیت و تعزیت عرض نموده از درگاه باریتعالی، برای بازماندگان و دوستدارانش، صبرِ جمیل و اجرِ جزیل و برای روحِ بلندش، آرامش پایدار طلب می‌کنم.»

پیام تسلیت خانه سینما

در این پیام آمده است:

«سرمایه‌های فرهنگ و هنر ایران یک به یک مارا تنها می‌گذارند، شخصیت‌هایی که سال‌های سال زمان نیاز است تا شاید همانندی به جایشان بنشیند.

با تاسف و دریغ بسیار درگذشت سرکار خانم فرشته طائرپور تهیه‌کننده فرهیخته و با سابقه سینمای ایران را به جامعه هنری کشور و خانواده محترمش تسلیت می‌گوییم.

هیات مدیره خانه سینما»

پیام تسلیت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی

در این پیام آمده است:

«سینمای ایران، امروز هنرمندی را به خاک سپرد که دنیای یک نسل از کودکان ایرانی را در روزهای سخت جنگ، غرق در شادی، رنگ و موسیقی کرده بود.

زنده یاد فرشته طائرپور، همراهی همدل و مادری دلسوز برای همه سینماگران و صنوف سینمایی بود و تا آخرین روزهای زندگی پربارش که کاش ادامه می‌یافت و اینچنین حزن‌‌آلود به پایان نمی‌رسید، از همدلی برای همکارانش دریغ نکرد.

در روزی عزیز که با نام نورانی حضرت عباس (ع) متبرک شده است، او را به خاک سپردیم و امید داریم که خداوند مهربان، روحش را غرق در آرامش و رحمت نماید که شایسته محبت الهی بود. یاد و خاطره تلاش‌ها و هنر او در تاریخ سینمای ایران باقی خواهد ماند.»

پیام تسلیت فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران

در پیام تسلیت گروه تخصصی سینمای فرهنگستان هنر به مناسبت درگذشت فرشته طائرپور آمده است:

«إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ»

جامعه فرهنگی و هنری ایران باز سوگوار یکی از حامیان و پشتیبانان اصلی خود شد. فرشته طائرپور که الحق سزاوار این نام و لقب بود، به دامان امن خداوند بازگشت و فقدانش اهالی فرهنگ و هنر کشور را داغدار کرد.

حضور استوار و اطمینان بخش این بانوی سینماگر طی چهار دهه در عرصه‌های ادبی و هنری، بدون شک یکی از اندوخته‌های گران‌بهای سینمای ایران بود. طائرپور بسان مادری دلسوز در کنار همکاران خود لحظه ای از فعالیت‌های تاثیر گذار صنفی غفلت نکرد و در قامت نویسنده، کارگردان و تهیه کننده سینما دلش برای کودکان این سرزمین می تپید و دل‌نگران آینده آنان بود و همواره دغدغه‌اش در وهله‌ی نخست پرورش ذوق هنری نونهالان و ساختن آثاری برای آنها بود، آثاری که نسل ها با آن خاطره داشتند و نسل ها با آن خاطره خواهند داشت.

وی از انگشت شمار تهیه کنندگانی بود که در سطح بین المللی به شکل حرفه‌ای امکان همکاری در تولیدات مشترک را داشت. زمان و زمین خویش را نیک می شناخت و به سرزمین و تاریخ و فرهنگ و مردمانش عشق می ورزید و آثار سینمایی ارزشمندی از خود به‌ یادگار گذاشت که هر کدام از آنها، برگی درخشان در کارنامه سینمای نوین کشورمان است. او یکی از محبان اهل بیت بود و پیکر این بانوی هنرمند در ظهر تاسوعای حسینی با بدرقه خانواده‌ و همکارانش در قطعه هنرمندان آرام گرفت.

فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران، ضایعه درگذشت این هنرمند جسور و خلاق را به جامعه سینمایی ، فرزندان و خانواده معززشان و جناب آقای مهندس سید محمد بهشتی عضو پیوسته فرهنگستان ، تسلیت گفته و از درگاه پروردگار متعال برای ایشان رحمت و غفران واسعه الهی مسئلت می نماید.»

پیام تسلیت جشنواره جهانی فیلم فجر

در این پیام آمده است:

«سینمای ایران یکی از مؤثرترین چهره‌های صنفی و سرشناس‌ترین تهیه‌کنندگان خود را با ویروسِ منحوسِ کرونا از دست داد. سال‌های سال یاد و اثرگذاری فرشته طائرپور، این هنرمندِ پرتوان در عرصه سینمای کودک، سینمای دغدغه‌مندِ اجتماعی و فعال صنفی در خاطرات زنده خواهد ماند.

دبیر و دست‌اندرکاران جشنواره جهانی فیلم فجر این غمِ بزرگ را به خانواده این هنرمند و اهالی سینمای ایران تسلیت می‌گوید و برای ایشان آرامش ابدی آرزومند است.»

پیام تسلیت انجمن بازیگران سینمای ایران

در پی درگذشت تاسف بار بانو فرشته طائرپور، انجمن بازیگران سینمای ایران پیام تسلیتی به شرح زیر صادر کرد:

«اتفاقی دردناک و تاسف‌بار یکی از با ارزش‌ترین هنرمندان سینمای کشورمان را از ما گرفت.

بانو فرشته طائرپور تهیه‌کننده، نویسنده، چهره شاخص فعالیت‌های صنفی و مدافع خستگی ناپذیر حقوق سینماگران هم قربانی کرونا شد و از میان ما رفت.

انسانی بزرگ که بی تردید نامش در حافظه تاریخی سینمای ایران برای همیشه ثبت و ماندگار خواهد ماند.

شورای مرکزی انجمن بازیگران سینمای ایران، در گذشت این شخصیت بی‌بدیل را به خانواده هنرمند ایشان به‌ویژه سرکار خانم غزل شاکری و جناب آقای منوچهر شاهسواری و همه هنرمندان و سینماگران تسلیت عرض می‌نماید.»

پیام تسلیت مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان ایران

در این پیام آمده است:

«در میان بهت و اندوه جامعه فرهنگی و هنری کشور، سینمای کودک و نوجوان ایران یکی از شاخص ترین و استوارترین حامیان اصیل خود را از دست داد. آن هم در هنگامه و دورانی غریب که بیش از پیش به پشتگرمی و حمایت فرشته هایی دلسوز،آگاه و شجاعی چون او نیاز داشت. فرشته ای سرشار از محبت و عشق بی شائبه به کودکان این مرز و بوم و سنگ صبوری مهربان برای اهالی سینما. بانوی احترام برانگیز و زلال که سالیانی دراز نام و حضور موثر و با شکوهش همواره با سینمای کودک و نوجوان گره خورده بود.

فرشته طائرپور نویسنده ای توانا، مدیری آگاه، برنامه ریزی موفق و تهیه کننده ای خلاق و باسابقه بود که بعنوان یکی از اولین بانوان تهیه کننده در سینمای ایران، نقش بسزایی در شکل گیری،ثبات، تداوم و بالندگی سینمای کودک و نوجوان ایران داشت. و به رغم تهیه فیلم هایی موفق برای مخاطبین بزرگسال، همواره فیلم های کودک و نوجوان تهیه شده توسط او همچون گلنار، پاتال و آرزوهای کوچک،  مدرسه پیرمردها، در میان آثار به یادگار مانده از ایشان نمود بارزتری داشته و دارد.

مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان ضمن ابراز تاسف و تاثر شدید بابت جان باختن روزافزون و نابجای هموطنان بیگناه و در نتیجه فقدان سرمایه های ارزشمند انسانی مانند سرکار خانم فرشته طائرپور، گلایه مندی و خشم عمیق خود را متوجه مسئولان بی کفایت و نابلدی می‌داند که با گره زدن سلامتی و جان مردم با اهداف سیاسی و اغراض موهوم، فجایعی هولناک تحت پوشش همه گیری کرونا را برای مردم رقم زده اند.

هنرمندان و فیلمسازان گردآمده در مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان، همگام و هم‌نوا با سایر هنرمندان و دست اندرکاران عرصه فرهنگ و هنر این مرز و بوم، خود را در سوگ و اندوه درگذشت زنده یاد فرشته طائرپور شریک دانسته، پیگیری و پاسداشت دستاوردهای ارزشمند و گران‌سنگ این هنرمند فرهیخته در عرصه سینمای کودک ونوجوان را وظیفه خود می‌دانند.

شورای مرکزی مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان»

پیام تسلیت انجمن صنفی عکاسان سینمای ایران

در متن این پیام آمده است:

«روزها است که اندوه ازدست دادن عزیزان و همکارانمان بر قلبمان سنگینی می کند و خبر درگذشت بانو فرشته طائرپور، یارو همراه دلسوز همیشگی سینماگران غمی بزرگ بر دلمان نشاند. انجمن صنفی عکاسان سینمای ایران درگذشت فرشته طائرپور را به خانواده محترم ایشان و همکاران عزیزمان تسلیت گفته و برای آن عزیز درگذشته غفران و رحمت واسعه الهی را خواستارم.»