- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران قابلیت مدل‌سازی آموزشی دارد

davood-zameni

داود ضامنی عضو شورای برنامه‌ریزی محتوایی پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سوره سینما [1] ضمن اشاره به مهم‌ترین دستاورد این رویداد در دوره‌های گذشته گفت: امسال پنجمین دوره المپیاد فیلمسازی نوجوانان برگزار می‌شود. من توفیق همراهی با دوره‌های اول و دوم این رویداد را نداشتم اما گزارش‌های کلی آن را مطالعه کرده‌ و در جریانش هستم. از دوره سوم به شورای برنامه‌ریزی محتوایی این رویداد ملحق شده  و به بازنگری در ساختار برگزاری المپیاد اقدام کرده‌ایم که در چند بخش نمود پیدا می کند.بخش اول در خصوص فراخوان و اولویت‌ها در ارسال آثار توسط نوجوانان بود و مداقه بیشتری صورت گرفت تا موضوعات آن با مسائل روز نوجوانان نسبت مناسبی داشته باشد. همچنین در دوره سوم بخش ایده هم اضافه شد و نوجوانان این امکان را پیدا کردند که ایده‌هایی را که قابلیت تصویری اما امکان تولید ندارند، به دبیرخانه بفرستند.

وی افزود: ضمن اینکه قرار بر این شد که بعد از داوری اولیه ایده‌ها، تعدادی از صاحبان ایده و افرادی که فیلم ارسال کرده‌اند انتخاب شده و به مدت یک هفته در اصفهان در قالب گروه‌های هشت نفره دسته‌بندی شوند و منتورهایی با این بچه‌ها تمرین و کار کنند. این کارگاه‌ها طی یک هفته کار کارگاهی برگزار و به نوجوانان تبدیل ایده‌هایشان به فیلمنامه و پیدا کردن یک بیان تصویری آموزش داده شد. ازآنجاکه ممکن است خیلی از نوجوانان علاقه‌مند به فیلمسازی پیش‌ازاین در کارگاه‌ها و دوره‌های فیلمسازی شرکت نکرده اما قلم شیوا و ذهن خلاقی داشته باشند این فرصت پیش آمد تا سوژه‌هایی را شکار و ایده‌های خود را تبدیل به فیلمنامه کنند.

ضامنی تصریح کرد: در دوره سوم از برجسته‌ترین فیلمسازان سینمای کودک و نوجوان دعوت شد تا به‌عنوان منتور همراه نوجوانان شوند. بسیاری از نوجوانان با فیلم‌های این منتورها خاطره دارند، درواقع این امر برای آن‌ها فرصت مغتنمی بود که طی یک هفته با بزرگان سینمای کودک و نوجوان تمرین‌هایی داشته باشند، کار گروهی را یاد بگیرند و از همه مهم‌تر اینکه بیاموزند ایده خود را چگونه پیچ کنند و به‌طورکلی مفاهیمی را که طی یک دهه گذشته وارد حوزه کسب‌وکار و سینما شده است، بیاموزند. پیچینگ در برخی از رویدادهای سینمایی انجام می‌شود و افراد در این کار باید در یک زمان کوتاه، اصل ایده خود را پرزنت کنند. مخاطبان این پرزنت نیز ممکن است بر پردازش ایده ارائه شده سرمایه‌گذاری کنند. این تمرین‌ها و مهارت‌ها طی یک هفته المپیاد سوم به بچه‌ها یاد داده شد و تجربه‌ای منحصربه‌فرد بود. شاید برای اولین‌بار بود که چنین هفته‌ای را هم‌زمان با برگزاری جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان رقم می‌زدیم و داوران و منتورهای حاضر، فضای المپیاد را جذاب و شاداب دیدند.

معاون فرهنگی هنری امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری توضیح داد: در دوره سوم تلاش شد گفتگویی بین نسل بزرگسال و پیش‌کسوت سینما با نوجوانانی علاقه‌مند به این هنر شکل بگیرد. تا جایی که در حاشیه المپیاد فیلمسازی، استادان و هنرمندان حوزه کودک و نوجوان می‌گفتند ما حس کردیم که چقدر از دنیای نوجوانان فاصله داریم؛ نوجوانانی که هرکدام از استان‌های مختلفی آمده بودند و نمایندگانی از حدود ۱۷ استان در دوره سوم المپیاد داشتیم.

ضامنی با اشاره به تجربه برگزاری آنلاین دوره چهارم المپیاد بیان کرد: در سال چهارم به دلیل شیوع کرونا نتوانستیم این رویداد را به‌صورت حضوری برگزار کنیم اما تلاش کردیم دوره‌های دوروزه در تهران با حضور منتورها داشته باشیم تا ایده‌های نوجوانان مورد داوری قرار بگیرد. سال گذشته هم تجربه خوبی در برگزاری المپیاد بود و امیدواریم امسال در پنجمین دوره شاهد برگزاری یک رویداد اثربخش باشیم.

عضو شورای برنامه‌ریزی محتوایی پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان عنوان کرد: یکی از اهداف المپیاد این است که نوجوانان بتوانند در آینده فیلمسازان خوبی شوند. شاید لازم است در سیاست‌گذاری‌های فرهنگی، کودکان را از نوجوانان متفاوت ببینیم. زیرا اقتضائات دوران نوجوانی از جهاتی با اقتضائات دوران کودکی و جوانی متفاوت است. نهادی با عنوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سال‌هاست در حوزه سینما، ادبیات و… این گروه سنی فعال بوده است اما نهادی مختص سینمای نوجوان نداریم و حتی در دوره‌های آموزشی انجمن سینمای جوانان ایران نیز عمدتاً گروه جوانان شرکت می‌کنند و به‌تدریج وارد فضای فیلمسازی حرفه‌ای می‌شوند؛ بنابراین المپیاد فیلمسازی بستر ایجاد فرصت فیلمسازی برای تمام نوجوانان علاقه‌مند به سینما است و به‌نوعی در حال نهادسازی در حوزه سینمای نوجوانان است.

وی در پایان گفت: امیدواریم که نهال المپیاد در سال‌های آینده به درختی تنومند و بارور تبدیل شود تا نظام آموزش‌وپرورش که متولی امر آموزش در حوزه نوجوانان است، به آموزش سینما در مدارس هم توجه کند. اگر المپیاد بتواند در رسیدن به اهداف آرمانی خود موفق باشد به نظرم می‌تواند برای کشورهای دیگر هم مدل‌سازی کند.