- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

روز نخست در یک نگاه/ شروع خیال‌انگیز جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان

koodak34-rooz1

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان، سینما فرهنگ تهران جمعه ۱۶ مهر روز متفاوتی را تجربه کرد و حضور بچه‌ها  و خانواده‌ها حال و هوای متفاوتی به سینمای قدیمی محله قلهک بخشیده بود و چهره کودکان و نوجوانانی که به همراه خانواده آمده بودند تا بعد از مدت‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به تماشای فیلم‌هایی بنشینند که برایشان تولید شده است، سی‌و چهارمین جشنواره را متفاوت از دور پیش کرده بود.

خانه جشنواره در تهران میزبان عوامل و بازیگران فیلم «پسران دریا» بود. این تازه‌ترین تجربه افشین هاشمی در جایگاه کارگردان بود و هاشمی در این اثر همکاری مشترکی با حسین قاسمی‌جامی داشت و مونا فرجاد هم از بازیگران فیلم در خانه جشنواره حاضر شد و به تماشای فیلم نشست.

هاشمی در نشست خبری این اثر توضیح داد که برای رسیدن به آنچه کودک می‌پسندد کافی است ما نقطه تلاقی دیدگاه خودمان با پختگی نسبی و جست‌و‌جوگری کودک را پیدا کنیم و آن‌گاه ارتباط شکل می‌گیرد و بعد از آن باید به دنبال شکل بیان باشیم و بفهمیم که چگونه باید حرف بزنیم.

حسین قاسمی جامی؛ کارگردان دیگر فیلم هم معتقد بود که برای تولید فیلم خوب در  ژانر کودک و نوجوان باید به دوران کودکی خودمان رجوع می‌کنیم و کودکی فراموش شده خود را به تصویر بکشیم.

موضوع حمایت نکردن آموزش و پرورش از فیلم‌های ژانر کودک و عدم وجود ارتباط تنگاتنگ میان هنرمندان این عرصه و وزارت‌خانه یکی از حواشی مطرح شده در نشست خبری این فیلم بود که بهروز نشان؛ تهیه‌کننده فیلم به آن اشاره کرد و گفت: این فیلم به نظر من قابلیت اکران عمومی را دارد. به نظر من ارگان‌ها و وزارت‌خانه‌هایی چون آموزش و پرورش باید از اکران چنین آثاری حمایت کنند.

سیدجواد هاشمی یکی از کارگردان‌های حاضر در جشنواره است اما روز اول آمده بود که به تماشای فیلم همکارانش بنشیند و صحبت‌های او در نشست خبری فیلم «پسران دریا» از دیگر حواشی روز نخست بود. هاشمی در این نشست ضن انتقاد از عملکرد آموزش و پرورش درخصوص توجه به سینمای کودک گفت: خوشحالم که این فیلم مسئله‌ «عشق» را بی‌تکلف به رخ کشیده است. امیدوارم ذهن بعضی از همکارانم در «آموزش و پرورش» باعث عدم حمایت این وزارت‌خانه از چنین فیلمی نشود.

افشین هاشمی هم که دل پری از این ماجرا داشت، توضیح داد: اپیزودها به لحاظ محتوایی به هم مربوط می‌شوند و به عنصر «عشق» به عنوان رابط اپیزودها پایبند ماندیم. در فیلم «خداحافظ دختر شیرازی» دوستان در آموزش و پرورش ایراداتی گرفتند و گفتند بخش‌هایی از فیلم با فرهنگ ایرانی در تضاد است و همین باعث شد تا از فیلم حمایتی صورت نگیرید… البته پس از ساخته شدن فیلم، «بنیاد سینمایی فارابی» از آن حمایت کرد.

دیروز «یدو» ساخته محمدرضا مصباح که از سیمرغ‌داران جشنواره فیلم فجر در بخش خارج از مسابقه جشنواره برای مخاطبان به نمایش درآمد.

ادامه روز نخست برگزاری آیین افتتاحیه جشنواره بود که در اصفهان با حضور علاقه‌مندان به سینمای کودک و نوجوان، هنرمندان فعال این عرصه و عوامل اجرایی بود.

محمد سلوکی؛ مجری مراسم لباسی فضانوردی به تن داشت و در اقدامی که توجه حاضران را جلب کرد از سقف سالن به روی سن فرود آمد و در قالب مونولوگ‌هایی قصه محور ماجرای سفر خود به سرزمین خیال‌انگیز سینما را روایت کرد.

محور این مراسم کودکان و نوجوانان بودند و خود هم اجرای بخش‌های مختلف از قرائت قرآن، اجرای نمایش عروسکی و نوازندگی را برعهده داشتند.

علیرضا تابش؛ دبیر جشنواره سی‌و چهارم در سخنرانی خود در این مراسم گفت: این دوره از جشنواره را می‌توان، جشنواره عرضه‏ محصولات سینمایی، برای مهمترین نسل قرن آینده دانست؛ نسلی که باید کشور را در دنیای نو، بازتعریف و از قدرت، فرهنگ، غرور و هویت آن پاسداری کند.

سینمای کودک به تمام کودکان این سرزمین اختصاص دارد و جشنواره فیلم کودک و نوجوان هم باید همه شمول باشد و دبیر جشنواره به این موضوع در سخنرانی خود اشاره و توضیح داد: آنچه بر عهده‏ ما بود و هست، طراحی و اجرای جشنواره‏ای هم‌تراز با این قرن جدید بود که تلاش کرده‏‌ایم با به رسمیت شناختن ظرفیت‌های فضای مجازی، نواندیشی در طراحی بخش بین‏‌الملل، دسترس پذیر کردن جشنواره برای همه گروه‌ها و به خصوص معلولان، فراگیری جشنواره در همه‌ کشور به صورت فیزیکی و برخط و افزودن بخش‌های مرتبط با رسانه‏‌های نوین، به جشنواره هویتی جدید ببخشیم.

حضور جناب‌خان عروسک طناز محبوب و اجرای موزیکال او هم حال و هوای متفاوتی به سالن برگزاری مراسم افتتاحیه داده بخشیده بود.

بخش جالب دیگر آیین افتتاحیه حضور علیرضا قاسم زاده؛ شهردار اصفهان بود که از کودکان و نوجوانان خواست روی صحنه بیایند و بگویند که اگر شهردار بودند چه می‌کردند و کم شدن اختلاف طبقاتی در شهر و توجه به کودکان و آرزوی پرآب شدن زاینده رود ازجمله موضوعات مطرح شده توسط نوجوانان بود.

قصه نوجوان ایذه‌ای؛ این نوجوان دهه هشتادی هم  نقش پررنگی در آیین افتتاحیه داشت تا جایی که یکی از نوجوانان حاضر در مراسم آرزوی خود را اینطور شرح داد: همیشه فکر می‌کردم که وقتی بزرگ شدم دلم می‌خواهد قهرمان شوم اما امروز علی لندی به من نشان داد که قهرمانان می‌توانند نوجوان هم باشد.

همه حاضران در آیین افتتاحیه هم صورتک‌های علی لندی را بر چهره گذاشتند و دقایقی به یاد این قهرمان نوجوان ایستادند.