- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

اعلام برگزیدگان سی‌وهشتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران/ «کپسول» به اسکار ۲۰۲۲ معرفی می‌شود

ekhtetamieh-filmkootah

به گزارش سوره سینما [1]، مراسم اختتامیه سی‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با اجرای محمد سلوکی در کتابخانه جندی شاپور مجموعه ایران مال برگزار شد.

در ابتدای این مراسم پس از پخش سرود ملی و تلاوت آیاتی از قران مجید، کلیپی از زنده یاد فرشته طائرپور برای یادبود و نکوداشت این سینماگر فقید پخش شد.

«ایران‌مال» به برگزاری یک رویداد بین‌المللی می‌بالد

در ادامه مجید شایسته مدیر عامل  ایران مال که حامی مالی جشنواره است، در ابتدای این مراسم گفت: مجموعه «ایران مال» پیوند ادب و فرهنگ و تاریخ را به راحتی با برگزاری یک جشنواره بین‌المللی به رخ جهانیان می‌کشد و این سازه تمدنی به عنوان بزرگ‌ترین بنای ایران به خودش می‌بالد. به آقای خزاعی رییس محترم سازمان سینمایی هم خیر مقدم عرض می‌کنم. با مجموعه‌ای بسیار فاخر خوشحالم در سی و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران در خدمت شما فیلمسازان و هنرمندان و عزیزان بودیم.

هنر ایران شایسته تاییدیه اسکار بود

سیدصادق موسوی، دبیر جشنواره در ادامه به روی صحنه آمد و گفت: مرسوم است که در مراسم اختتامیه دبیر جشنواره گزارشی از چگونگی انجام برنامه بدهد اما من از این اتفاق صرف نظر می‌کنم. قبل از هرچیزی مراتب قدردانی خود را از تمامی کسانی که صادقانه کار کردند، اعلام می‌کنم.

او ادامه داد: باید درباره تایید شدن جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران توسط آکادمی اسکار صحبت کنم. این مهم که برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران رخ داده است، نشان از اهمیت فیلم کوتاه و سینمای ما دارد. من باور دارم این جشنواره مهم‌ترین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در غرب آسیا است؛ به دلیل حضور مهم‌ترین چهره‌های سینمایی جهان در دهه‌های گذشته در آن. ما می‌توانیم برای این امتیاز اقدام کنیم و به حق ما شایسته این مهم در غرب آسیا هستیم که با حاکمیت دین اسلام در منطقه، تاریخ مشعشع و هنرمندان کم‌نظیر و فرهنگ گرانمایه ما باید حق خودمان را استیفا می‌کردیم که خوشبختانه محقق شد.

موسوی خاطر نشان کرد: از میان ۶۴۰۲ اثر خارجی از کشور جهان، تنها کمتر از یک درصد آثار انتخاب شده و برای اولین بار ایمیل‌هایی دریافت کردیم که چرا اثر ما در این جشنواره حضور نداشته است. چیزی که مهم است مرجعیت دوباره کشور ما در صنعت سینما است. در منطقه بعد از مصر و ترکیه ما سومین کشوری هستیم که جشنواره ای اسکارکوالیفاید داریم و هنر ایران شایستگی این موفقیت را داشت. از سرکار خانم طباطبایی معاون بین الملل و همه دست‌اندرکاران جشنواره تشکر می‌کنم. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چون خودش بانی هنر است قدردان اتفاق بود اما امیدواریم این دستاورد برای ما باقی بماند. این فرصت برای فیلمسازان ایجاد شده اگر یک فیلم به اسکار راه پیدا می‌کند و ما خوشحال می‌شویم، این بار اتفاقی مهم‌تر رخ داده و ما رویدادی دائمی داریم که هر ساله یک اثر را به اسکار معرفی می‌کند.

با «تصویر خودمان» سهمی در سیطره فرهنگی و سینمای جهان خواهیم داشت

محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی که برخلاف رسم معمول به جای ردیف اول در میان فیلمسازان در ردیف‌های میانی نشسته بود، در ادامه روی سن رفت و گفت: میلاد مسعود حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) و امام صادق(ع) را به پیشگاه همه عزیزان و سروران تبریک می‌گویم. جشنواره فیلم کوتاه دستاورد ارزشمندی است که حاصل تلاش عزیزان بسیاری در سال‌های متمادی گذشته است. از این رو، وظیفه خودم می‌دانم از همه آنانی که در رشد و بالندگی نهال سینمای جوان دستی بر آتش داشته اند قدردانی نمایم. همچنین از مسئولان و دست اندرکاران این دوره جشنواره سپاسگزاری می‌کنم. همچنین از سفرا، رایزنان فرهنگی و فیلمسازان کشورهای مختلف که در این رویداد سینمایی حضور یافته‌اند، متشکرم.

وی افزود: از مشاوران انتخاب و هیات داوران و از همه فیلمسازان و جوانان خلاق و هنرمند هم تشکر می‌کنم. چه آن‌هایی که آثارشان در جشنواره حضور داشت و چه فیلمسازانی که به دلیل شاخص‌های جشنواره و سلایق گروه‌های انتخاب، در بخش مسابقه نبودند. از سال‌های دور به یاد دارم که جشنواره فیلم کوتاه تهران همیشه با جنب و جوش و شور و هیجان خاصی برگزار می‌شده و همچنان هم، ادامه دارد. همین شور و حرارت و اعتراض‌ها و مطالبه‌ها باعث می‌شود که جنس این جشنواره متفاوت از سایر جشنواره‌ها باشد. پرسشگری و مطالبه گری مسیر را برای پویایی و بالندگی سینما هموارتر می‌کند. اعتقاد دارم اینجا، آینده سینمای ایران رقم می‌خورد و بستر رویش استعدادهای جدید است. پس از چهار دهه سینمای ایران به نوسازی، بازسازی انقلابی، جوان سازی و تحول نیاز دارد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: الزامات و مقتضیات جامعه امروز “هنر – صنعت سینما” را دستخوش تغییر کرده است و به موازات این تغییر،  باید نسل‌های جدید با ظرفیت، بینش، بصیرت تازه و تجربه‌های نو از راه برسند و با تکیه بر میراث گذشتگان پیشتاز و پیش‌ران جریانات تازه شوند. بدون شک، سینمای جوان خاستگاه جریان شناسی و جریان سازی نوین سینماست.

وی افزود: تاکنون، سینمای ایران و به طور ویژه، «فیلم‌های کوتاه ایرانی» در جشنواره‌های جهانی افتخاراتی را کسب کرده اند و همه ساله از افتخارات این سینما بارها می‌شنویم. این اتفاق خوبی است. ولی معتقدم نیاز به تغییر نگرش و الگو در عرصه فرهنگ جهانی داریم. ما به استراتژی جدیدی در سینما نیاز داریم. سهم سینمای ایران در چشم انداز فرهنگ جهانی کجاست؟ اینک، در «عصر تصویر جهان» زندگی می‌کنیم؛ به میزانی که «تصویر خودمان» را بسازیم سهمی در سیطره فرهنگی و سینمای جهان خواهیم داشت. با همه جهش‌های گاه به گاه؛ باورم این است که هنوز در تصویرسازی فرهنگ جهانی سهم و مشارکتی نداریم.

نیاز سینمای ایران به دیپلماسی عمومی برای ارائه تصویری واقعی‌تر به جهان

خزاعی بیان کرد: متاسفانه به رغم فرهنگ غنی، ادبیات با شکوه، تاریخ پر افتخار و نیروی انسانی عظیم و … ما از طریق تصاویر و فیلم‌هایمان فقط، نمایشی مردم شناختی صرف برای غرب بوده ایم.  نتوانسته ایم این همه غنای فرهنگی، ارزش‌های اخلاقی، اسطوره‌ها و قهرمانان ملی مان را به جهان معرفی کنیم. سینمای ما امروز به دیپلماسی عمومی برای ارائه تصویری واقعی‌تر به جهان نیاز دارد. زمان برای یک انقلاب سینمایی فرا رسیده است. در گام دوم انقلاب نقشه راه مان این باشد که در سینما علاوه بر “تکنیک” به “محتوا” بیندیشیم. شما عزیزان آگاهید که سینما دیگر، صرفاً، ابزار سرگرمی نیست بلکه فضای “اندیشه ورزی” است.

وی توضیح داد: نیاز است از مدل الگوگیری و مصرف گرایی صرف محصولات سینمای جهان فاصله بگیریم و تصویر خودمان را به جهان عرضه کنیم. تصویری از زیبایی‌ها، اسطوره‌ها و تاریخ پرفراز و نشیب سرزمین مان. به عنوان مسئول سینمای ایران در دوره جدید به صراحت اعلام می‌کنم. برای بازسازی و معماری نوین سینما به حضور شما جوانان فیلمساز متعهد به فرهنگ ایرانی و اسلامی و ظرفیت‌های نوظهور و انقلابی نیاز داریم. و در این راستا، از هیچگونه تلاشی برای حمایت و تقویت سینمای انقلابی، سینمای کوتاه خلاق، جسور، کنجکاو، اخلاقمند و خانواده گرا دریغ نخواهیم کرد.

رییس سازمان سینمایی در پایان عنوان کرد: به شخصه معتقدم این نوع سینما فراتر از اهداف تجربی و مزیت‌های آموزشی که دارد از آن رو که اسیر کلیشه‌ها و مقتضیات سینمای بدنه نیست خلاق‌تر است به شرط آن که مطالبات واقعی مردم و نیازهای فرهنگی جامعه در آن لحاظ شود.

برگزیدگان بخش مسابقه سینمای بین‌الملل جشنواره سی و هشتم معرفی شدند

بهترین فیلم تجربی این رویداد «تعیین هویت» ساخته ژان فرانسوا کامینز از فرانسه شناخته شد.

رایزن فرانسه به عنوان نماینده حاضر برای دریافت این جایزه گفت: باید بگویم خیلی خوشحالم که اینجا هستیم و بابت این جایزه از شما ممنون هستیم و چشم‌اندازهای خوبی را برای جشنواره شما آرزومندیم.

بهترین انیمیشن جشنواره سی و هشتم در بخش مسابقه سینمای بین الملل نیز «به رود قدم بگذار» به ما ویجیا محصول مشترک چین و فرانسه تعلق گرفت.

یاسر طالبی نیز جایزه بهترین مستند را برای «تنها نخواهم ماند» از ایران دریافت کرد.

جایزه بهترین فیلم داستانی به «روز، ورای روزمرگی است» اثر دامیان کوکور از لهستان تعلق گرفت.

مدال ایسفا اهدا شد

انجمن فیلم کوتاه ایران(ایسفا) ضمن  تقدیر از «د میدل» و «ماشوم» مدال ایسفا را به «ویار» ساخته حورا طباطبایی تقدیم کرد.

جوایز بخش مسابقه سینمای ایران اهدا شدند

جایزه بهترین صدای فیلم به امیر عاشق حسینی و زهره علی اکبری برای فیلم داستانی «هرگز گاهی همیشه» اهدا شد.

جایزه بهترین تدوین به حسین جمشیدی گوهری برای فیلم داستانی «آخرین لالایی در تهران» اهدا شد.

جایزه بهترین فیلمبرداری به آرمان فیاض برای فیلم داستانی «ارفاق» اهدا شد.

فیاض در این بخش بیان کرد: این جایزه را به همه بچه‌های فیلم کوتاه تقدیم می‌کنم که اینجا، جایشان خالی است

جایزه بهترین فیلم نامه اقتباسی به محمد وحدانی برای فیلم داستانی «آخرین لالایی در تهران» اهدا شد.

جایزه بهترین فیلمنامه به شادی کرم‌رودی برای  فیلم داستانی «هرگز گاهی همیشه» تعلق گرفت. کرم رودی گفت: از تک تک عوامل فیلمم تشکر می‌کنم که اگر نبودند این فیلم ساخته نمی‌شد، از آرین وزیر دفتری که نه تنها تهیه‌کننده کار بود، بلکه به عنوان همراه و همسرم همیشه در کنارم است، هم تشکر می‌کنم.

دعوت به فیلمسازی از «ایران مال»

علی انصاری مالک ایران‌مال نیز در ادامه بیان کرد: به نظرم فیلم کوتاه، نمایشی از ترس‌ها و امیدها و آرزوهاست، هرآنچه به اختصار به آن پرداخته می‌شود، نتایج خوبی خواهد داشت، فیلم کوتاه هم، چنین است. با هزینه کم و در فرصت کوتاه ساخته می‌شود اما نتایج خوبی دارد. امیدوارم این کار هنرمندانه روز به روز پیشرفت کند. از کارگردانان می‌خواهم از ایران‌مال و آنچه که در اینجا اتفاق افتاده فیلم کوتاه بسازند تا مردم بدانند این سازه تمدنی توسط هنرمندان ایرانی ساخته شده است.

دیپلم افتخار بهترین طراحی جلوه‌های بصری به مهدی شرکت معصوم  برای فیلم پویانمایی «گذشته» اهدا شد.

جایزه بهترین کارگردانی پویانمایی جشنواره به حمید محمدی به فیلم  «گذشته» تعلق گرفت.

بهترین کارگردان در بخش فیلم تجربی نیز عرشیا زینعلی برای فیلم «چگونه منتظر گودو باشیم» شناخته و معرفی شد.

جایزه بهترین تحقیق و پژوهش در فیلم مستند به امین پاک پرور برای فیلم «میر و مار» اعطا شد.

جایزه بهترین کارگردانی فیلم مستند به  محمدباقر شاهین  برای فیلم «صندلی» اهدا شد.

دیپلم افتخار بهترین  طراحی صحنه به ریحانه اسماعیلیان برای فیلم داستانی «مورس» تعلق گرفت.

اسماعیلیان بیان کرد:  این جشنواره مهم‌ترین رویداد سینمای کوتاه است و حیف است بخشی برای نامزدهای طراحی صحنه ندارد، طراحان صحنه حقشان است که در این رویداد دیده شوند.

دیپلم افتخار بهترین بازیگری نیز به بهزاد دورانی برای فیلم  داستانی «زوزه» تعلق گرفت.

جایزه بهترین کارگردانی در بخش فیلم داستانی به روناک جعفری  برای فیلم «مورس» تعلق گرفت.

جعفری عنوان کرد: جایزه ام را به پدرم تقدیم و از همه عوامل فیلم تشکر می‌کنم. «مورس» درباره عدالت خواهی است و خوشحالم مورد توجه هیات داوران قرار گرفته است.

در ادامه محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی که برای اهدای جایزه روی سن رفته بود، گفت: از آقای موسوی خواهش می‌کنم صمیمیت جشنواره را حفظ کنند، من امشب حس کردم جشنواره ایران‌مال برگزار می‌شود، بچه‌های ما باید سادگی را یاد بگیرند، اینجا مدام فیلم‌های تبلیغاتی ایران‌مال پخش شد. یک مجوز جداگانه برای فیلم کوتاه تهران بگیرید.

ابوالفضل جلیلی هم که روی سن بود، گفت: خیلی از جشنواره‌ها سعی می‌کنند به دستاورد اسکارکوالیفاید برسند، این دستاورد را به آقای موسوی تقدیم می‌کنم. امیدوارم در سال‌های آینده بچه‌های سینمای جوانان ایران بیشتر مهمان اینجا باشند تا دیگران. وقتی درباره جایزه بزرگ با داوران بحث می‌کردیم دوست داشتم فیلمی خارجی این جایزه را بگیرد اما دیدم، داوران خارجی به قدری سینمای ایران را دوست داشتند که باور نکردنی بود و بهترین راه تبلیغات ما، همین لحظه‌هاست. هیچ فرد خارجی ندیدم که به ایران بیاید و بگوید ایران بد بود. آن‌ها بیشتر شیفته ایرانیان می‌شوند. کاش می‌توانستیم داوران خارجی را دعوت کنیم، آنها متفق القول فیلم جایزه بزرگ بخش بین الملل را انتخاب کردند.

در بخش بهترین فیلم با مضمون هویت ملی و افزایش سرمایه‌های اجتماعی تندیس جشنواره  و جایزه نقدی به  امیرهوشنگ معین برای فیلم پویانمایی «آینه خیس» تعلق گرفت.

جایزه بهترین فیلم در بخش سینمای ایران اهدا می‌شود به محمد یوسفی و امیرحسین عنایتی برای تهیه کنندگی فیلم «مورس» تعلق گرفت.

جایزه ویژه هیئت داوران در بخش فیلم‌های داستانی یا تجربی نیز به  سهیلا پورمحمدی  برای فیلم داستانی «جان داد» اهدا شد.

در نهایت جایزه بزرگ بخش مسابقه سینمای بین‌الملل که به اسکار ۲۰۲۲ معرفی خواهد شد، به فیلم «کپسول» ساخته امیر پذیرفته از ایران اختصاص یافت.

پذیرفته گفت: ابتدا دست پدر و مادرم را می‌بوسم و بعد از همه عوامل کپسول تشکر می‌کنم. این جایزه را به همسر و دخترم تقدیم می‌کنم که خیلی در جریان ساخت این فیلم اذیت شدند.

هرچه بکاریم، بهترینش را در آینده درو می‌کنیم

در ادامه سید حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان هم بیان کرد: عرض خداقوت و تشکر دارم از همه دست‌اندرکاران برگزاری این دوره از جشنواره. دوست نداشتم در انتهای برنامه مزاحم شما باشم. به عنوان خادم علاقه‌مند بودم بگویم جای ورزشکاران، کشتی‌گیران، وزنه‌برداران نوجوان در اینجا خالی است. از همه فیلمسازان خواهش می‌کنم به کمک ما بیایند ما فیلم‌نامه‌ها و اتفاقات عجیب و ارزشمندی در زندگی داریم. ضمن اینکه داستان‌های جالب درباره زندگی قهرمانان عزیزی داریم که این جوانان در آینده  اسطوره خواهند شد، من خواهش می‌کنم بخشی از این وقایع مهم را ثبت کنیم.

وی افزود: اینجا یک داستان واقعی از یک نوجوان قهرمان در حاشیه جنوب شهر تهران می‌گویم. این داستان در یک زمین فوتبال رخ داده است. ورزشکار عزیزی در جلسات تمرین تنها مورد تشویق یک نفر از سکوی تماشاچیان قرار می‌گرفته است. این ورزشکار اصلاً بازی خوبی نداشته، او در اولین روز مسابقات از سرمربی خواسته در ارنج نهایی فیکس بازی کند مربیان خواستند دلش نشکند و او را به زمین فرستاده‌اند او چند گل می‌زند اما ناراحت بود، بازی که تمام می‌شود از او می‌پرسند چرا امروز متفاوت بودی، این ورزشکار می‌گوید آنکه من را در تمرین‌ها تشویق می‌کرد پدرم بود، او نابینا بود، نمی‌دانست من چه کیفیت بازی دارم او در نیمه شب فوت کرد.

سجادی توضیح داد: اگر این موضوع را می‌گفتم من را بازی نمی‌دادید حالا که فوت شده می‌دانم نظاره‌گر بازی است. من یقین داشتم او من را می‌دیده، این ورزشکار حالا مربی ورزش است. این ورزشکار در منطقه کم برخوردار بود. از این اتفاقات پیرامون ما بسیار است. به این سادگی شاید بتوانیم اسطوره‌هایی رقم بزنیم. بخشی از دعوتنامه جدی امشب مختص جوانان بود. پیش از این برنامه خدمت رییس‌جمهور بودم برای تقدیر از مدال‌آوران المپیک و پارالمپیک. بر خودم تکلیف دیدم که به اینجا هم بیایم خواهش می‌کنم از همه عزیزان سینمایی که حتماً در کنار وزارت ورزش و جوانان باشید، این جوانان به ما نیاز دارند، هر چه بکاریم، بهترینش را در آینده درو می‌کنیم.  به سهم خودم از همه مهمانان تشکر می‌کنم. امروز تجربه ارزشمندی برای من بود.

سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به کار خود پایان داد.