- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

معرفی برگزیدگان بیست‌و‌یکمین جشن حافظ/ «زخم کاری» بهترین سریال و «قهرمان» بهترین فیلم شد

Jashne-Hafez-21

به گزارش سوره سینما [1]، بیست‌و‌یکمین جشن حافظ با  خواندن متن و غزلی از حافظ توسط پردیس پورعابدینی آغاز شد و محمد سلوکی مجری برنامه  اجرا را آغاز کرد.

پس از اجرای قطعه‌ی حافظ توسط رضا یزدانی، امید معلم دبیر بیست و یکمین جشن حافظ روی سن آمده و سخنانی کوتاه بیان کرد. او گفت که  در این جشن سینما  تلویزیون در کنار هم قرار گرفته‌اند و مبنای این جشن بر این است که به هم حسد نورزیم و از همه نامزدها خواست برای هم دست بزنند. در بخش دیگری از صحبت‌هایش امید معلم چنین بیان کرد که  مهم نیست چه کسی برنده می‌شود مهم این است که ما بدون حسادت برای همکارانمان دست بزنیم. امید معلم سپس  از خانواده شهید علی اندی تقدیر به عمل آورد.

سالن سراسر ایستاده در حال تشویق خانواده شهید لندی است و پدر او در سیل تشویق‌ها سخنان‌اش را آغاز کرد. پدر او با تاکید بر این‌که پسرش قهرمان دهه هشتادی است و ثابت کرد که جوانمردی نمرده، از امید معلم دبیر جشن حافظ تشکر کرد. سپس  امیرعلی دانایی و شاهرخ استخری برای تقدیر از کادر درمان روی سن آمدند و به آنان خدا قوت گفتند.دکتر مصطفی جلالی‌فخر نویسنده و منتقد سینما به نمایندگی از کادر درمان روی سن آمد.او با آرزوی هرچه سریع‌تر رسیدن به دوران پساکرونا تندیس جشن حافظ را دریافت کرد.

در ادامه با پخش تصاویر و پیام ویدیویی مسعود کیمیایی از او برای یک عمر فعالیت هنری قدردانی شد و از آنجا که به دلیل کسالت در جشن حضور نداشت، جواد طوسی به نیابت از او تندیس حافظ را دریافت کرد.

جواد طوسی پس از دریافت تندیس کیمیایی پیامی را از طرف او قرائت کرد که طی این پیام جایزه‌اش را به زاینده رود تشنه تقدیم کرد.

در ادامه آذر معماریان با اهدای لوح تقدیر از علی اوجی که ۱۰ سال است کارگردانی جشن حافظ را بر عهده دارد قدردانی کرد.

اوجی با اشاره به این‌که واقعا غافلگیر شده، تاکید کرد که انتظار تقدیر نداشته و ندارد.

او همچنین اضافه کرد کاش همه بیاییم هم دیگر را تشویق کنیم، چه جایزه بگیریم چه نه… ما به کنار هم بودن نیازمندیم، حتی اگر نامزد هم نشدیم برای تشویق بیاییم. کاش کنار هم باشیم. آرمین رحیمیان برای اهدای اولین جایزه روی سن آمد . او پیش از تقدیم جایزه از علی معلم یاد کرد و تاکید کرد جای او بسیار خالیست.در ادامه جایزه بهترین مستند به فرزاد خوشدست برای «خط باریک قرمز» رسید.

خوشدست ضمن تشکر گفت: امروز روز خوبی برای من است چون مجوز سینمایی‌ام را هم گرفتم.

او گفت خوشحالم این مستند کمک کرد یک نفر اعدام نشود و گفت این فیلم را هنرمندان ساختند که تلاش کردند همیشه برای حرف زدن و گفت‌وگو کردن. در ادامه با پخش کلیپی از ارشا اقدسی که آرزو داشت رشته بدلکاری در سینما جدی گرفته شود و پس از اضافه شدن این جایزه از امید معلم تشکر کرده و گفته بود حالا می‌تواند راحت بمیرد‌…

پس از آن همسر زنده‌یاد پیمان ابدی برای اهدای جایزه مرحوم ارشا اقدسی روی سن آمد.پس از صحبت‌های کوتاه همسر پیمان ابدی و آرزوی موفقیت برای شاگردان پیمان ابدی، بهترین‌شان را اقدسی خواند و برای اهدای تندیس او مادرش به روی سن دعوت شد. علی‌رضا امینی برای اهدای نشان عباس کیارستمی روی سن آمد.او با تاکید بر این‌که کیارستمی جایگزینی ندارد این جایزه را به بهمن و بهرام ارک برای فیلم «پوست» تقدیم شد. ارک گفت که گرچه بسیار دوست داشته کیارستمی را ببیند اما مسیر نشده خوشحال است که نام‌اش با او خواهد بود و این جایزه را دریافت کرده است. لیلا بلوکات و همایون ارشادی برای اهدای جایزه بهترین فیلمنامه تلویزیونی روی سن آمدند.

همایون ارشادی این جایزه را به محمدحسین مهدویان برای فیلمنامه «زخم کاری» تقدیم کرد.مهدویان پس از دریافت جایزه رو به حضار تعظیم کرد اما سخنی نگفت.  سپیده عبدالوهاب جایزه بهترین تدوین را به مادرش هایده صفی‌یاری برای «قهرمان» اهدا کرد.نیکی کریمی جایزه بهترین کارگردانی مجموعه تلویزیونی را به شهرام شاه‌حسینی برای «می‌خواهم زنده بمانم»اهدا نمود.شاه‌حسینی با تاکید بر دستپاچگی از گرفتن این جایزه، آن را به پسرش مانی  تقدیم کرد.

گوهر خیراندیش به همراه دخترش آزاده اسماعیل‌خانی برای اهدای بهترین بازیگر زن کمدی تلویزیونی رو سن آمد.او پیش از هر چیز یاد علی معلم را گرامی داشت.او با گرامی‌داشت یاد شهدا گفت امیدوارم همان‌طور که این عزیزان آب و خاک ما دست بیگانه بیفتد، دولتمردان هم حواس‌شان به مردم اصفهان و سیستان و بلوچستان باشد.جایزه این بخش به ژاله صامتی برای «زیرخاکی» رسید.ژاله صامتی از گرفتن این جایزه خاصه از دست بهترین این سینما ابراز خوشحالی کرد.

نسرین نصرتی برای اهدای جایزه بهترین بازیگر زن درام تلویزیونی روی سن آمد و آن را به رعنا آزادی‌ور برای «زخم کاری» تقدیم کرد.آزادی‌ور در سخنانی از محمدحسین مهدویان و جواد عزتی برای اعتمادشان تشکر کرد. رضا بابک برای اهدا جایزه بهترین بازیگر مرد کمدی تلویزیونی روی سن رفت و پیش اهدای جایزه قطعه شعری خواند و پس از آن این جایزه را به پژمان جمشیدی برای زیرخاکی تقدیم کرد.جمشیدی با ابراز خوشحالی از این‌که اولین جایزه سینمایی‌اش را جشن حافظ می‌گیرد با تکرار دیالوگ معروف‌اش در زیرخاکی از ژاله صامتی تشکر کرد.او همچنین گفت بسیار خوشحال است که این جایزه را از دست رضا بابک می‌گیرد. رضا یزدانی روی سن آمد و جایزه بهترین موسیقی متن را به بامداد افشار برای «پوست» داد.افشار با اشاره به این‌که این دومین جایزه اوست و از کسب آن خوشحال است آن را به همسرش تقدیم کرد.

پس از اهدای جایزه بامداد افشار، رضا یزدانی روی سن ماند تا «سینما» دومین قطعه‌اش را اجرا کند.نیما رئیسی و الهه حصاری برای اهدای جایزه بهترین فیلمبرداری روی سن آمدند و این جایزه به مرتضی نجفی برای فیلم «تومان» رسید. در ادامه جایزه دستاورد فردی ویژه :به علی سرتیپی  برای مجموعه فعالیت هنری اهدا شد.رضا عطاران جایزه دستاورد فردی را به علی سرتیپی تقدیم کرد.

مستانه مهاجر جایزه بهترین بازیگر مرد درام تلویزیون را به امیر آقایی برای «آقازاده» اهدا نمود.برای اهدای جایزه ویژه این بخش مه‌لقا باقری رو سن آمد و آن را به جواد عزتی تقدیم کرد. تندیس حافظ بهترین به سریال زخم کاری (به  تهیه کنندگی محمدرضا تخت کشیان)  تعلق گرفت.به نیابت از محمدرضا تخت‌کشیان که در مراسم حاضر نبود، محمدحسین مهدویان جایزه را دریافت کرد.

مسعود فروتن و بهرام بهرامیان جایزه بهترین چهره تلویزیونی را به سروش صحت برای کتاب‌باز اهدا کردند.صحت با تاکید بر این‌که امیدوار است کتا‌ب‌باز به زودی شروع شود او همچنین آرزو کرد آب به اصفهان، خوزستان و سایر شهرهایی که با این بحران مواجه‌اند، برگردد.

گلاب آدینه به همراه دخترش نورا هاشمی جایزه بهترین ترانه تیتراژ فیلم یا سریال را به علی‌رضا قربانی برای «هم‌گناه» تقدیم کرد.قربانی پس از تشکر از عوامل «هم‌گناه»، چند بیت از حضرت حافظ را زنده اجرا کرد.آزاده صمدی با تاکید بر این‌که این بخش دو جایزه دارد، اولین جایزه بهترین بازیگر زن سینمایی را به سوسن پرور برای «بوتاکس» اهدا کرد.دومین جایزه این بخش به پردیس احمدیه برای فیلم «تومان» رسید.  مهران مدیری هم با اعلام این‌که این بخش دو جایزه دارد، جایزه بهترین بازیگر مرد سینمایی را به پیمان معادی برای «درخت گردو» داد.معادی که به دلیل فیلمبرداری در مراسم حاضر نبود با پیامی تصویری از این جایزه تشکر کرد.مدیری پس از پخش پیام معادی در سخنانی مزاح‌گونه گفت که نمی‌دانم چرا مرا برای این فیلم انتخاب کردند اما بسیار بد بودم و اگر جایزه چپق طلایی بود باید به من می‌دادند!او در پایان ضمن تاکید بر درخشان بودن معادی در این فیلم گفت که جایزه او را می‌رساند.

برای جایزه دوم سعید راد روی سن آمد و با اشاره به حواشی هیات داوران جشنواره فجر و شائبه دخالت‌اش در انتخاب نشدن جواد عزتی گفت که اصلا چنین نبوده و بسیار او را تشویق کرد و تاکید کرد او یکی پرتلاش‌ترین و بهترین‌های ماست و از حضار خواست او را تشویق کنند.او پس از این توضیحات جایزه این بخش را به امیر جدیدی برای «قهرمان» تقدیم کرد.

پس از اهدای جایزه بهترین بازیگر مرد یا پخش ویدیویی از درگذشتگان سالی که گذشت یاد شد.پانته‌آ بهرام که برای اهدای جایزه بهترین فیلم، فیلمنامه و کارگردانی روی سن آمد هر سه این جوایز را به اصغر فرهادی برای «قهرمان» اهدا کرد.در بخش بهترین فیلم فرهادی این جایزه را به همراه دیگر تهیه‌کننده‌اش الکساندر ماله‌گی دریافت کرد.سحر گلدوست بازیگر «قهرمان» این جوایز را به نیابت از اصغر فرهادی گرفت.

فهرست کامل برگزیدگان به شرح زیر است:

* بخش سینما:

بهترین ترانه: علیرضا قربانی (هم گناه)

بهترین فیلم: (قهرمان) به کارگردانی اصغر فرهادی

بهترین کارگردان: اصغر فرهادی (قهرمان)

بهترین فیلمنامه: اصغر فرهادی (قهرمان)

بهترین بازیگر زن: پردیس احمدیه (تومان)، سوسن پرور (بوتاکس)

بهترین بازیگر مرد: پیمان معادی (درخت گردو)، امیر جدیدی (قهرمان)

بهترین موسیقی متن: بامداد افشار (پوست)

بهترین فیلمبرداری: مرتضی نجفی (تومان)

بهترین تدوین: هایده صفی یاری (قهرمان)

نشان عباس کیارستمی: پوست (برادران ارک)

بهترین دستاورد فردی ویژه: علی سرتیپی

بهترین دستاورد فنی و هنری: ارشا اقدسی

* بخش تلویزیون:

بهترین چهره تلویزیونی: سروش صحت (کتاب باز)

بهترین سریال: (زخم کاری) به کارگردانی محمدحسین مهدویان

بهترین کارگردان تلویزیونی: شهرام شاه حسینی (می‌خواهم زنده بمانم)

بهترین فیلمنامه تلویزیونی: محمدحسین مهدویان (زخم کاری)

بهترین بازیگر مرد کمدی: پژمان جمشیدی (زیرخاکی ۱و ۲)

بهترین بازیگر زن کمدی: ژاله صامتی (زیرخاکی ۱و ۲)

بهترین بازیگر مرد درام: امیر آقایی (آقازاده)

بهترین بازیگر زن درام: رعنا آزادی ور(زخم کاری)

بهترین مستند: (خط باریک قرمز) به کارگردانی فرزاد خوش دست

جایزه ویژه هیئت داوران: جواد عزتی برای (زخم کاری و شنای پروانه)

تجلیل: مسعود کیمیایی برای یک عمر فعالیت هنری