- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

قانون واکسن زنی اجباری، سبب جدایی راکموند دانبار از «۱-۱-۹» شد

rockmond-dunbar

به گزارش سوره سینما [1]، کاراکتر راکموند دانبار در آخرین اپیزود پخش شده سریال «۱-۱-۹» (شماره‌تلفن پلیس در آمریکا)، به ناگاه حذف شد و در نتیجه، حیرت‌زدگی هواداران مجموعه را به همراه داشت.

قانون واکسن زدن اجباری علت اصلی و تنها دلیل جدایی او از سریال بوده است. کمپانی دیزنی که سرمایه‌گذار سریال است، تمامی کارکنان و بازیگران زیرمجموعه‌اش را مجبور به واکسن زدن می‌کند.

دانبار در ابتدا به دنبال معافیت پزشکی بود و در ادامه متوسل به معافیت مذهبی نیز شد؛ ولی هر دو درخواست، توسط کمپانی دیزنی رد شد. راکموند دانبار فردی ضد واکسن کرونا نیست ولی او از فرمانِ واکسن زدن اجباری خودداری کرده است.

او در بیانه ای گفت: من طبق قانون درخواست معافیت پزشکی و مذهبی داده بودم اما متأسفانه کمپانی دیزنی موافقت نکرد. تمامی سوابق پزشکی شخصی و عقایدِ خالصانه من، اموری خصوصی است. من درباره زندگی خصوصی‌ام در ملا عام صحبت نمی‌کنم. بنده سی‌سال است که بازیگرم، اما همسر و پدر چهار فرزند کوچکمان بودن، بزرگ‌ترین نقش‌آفرینی زندگی‌ام بوده است. به‌عنوان مردی مؤمن، منتظر خواهم بود که آینده چه سرنوشتی را رقم خواهد زد.

راکموند دانبار در ادامه افزود: من از تک‌تک لحظات بازی در این پنج فصل سریال لذت برده‌ام و از تمامی دست‌اندرکاران مجموعه سپاسگزارم و آرزوی خوشبختی برای یکایکتان را دارم.

سخنگوی استودیو «تلویزیون بیستم» (۲۰th Television) که زیرمجموعه کمپانی دیزنی است، در بیانه ای منتشر کرد که هرکسی که از دستورات واکسن زدن اجباری سرپیچی کند، جایی در تیم ما نخواهد داشت.

این اتفاق نشانگر شروع این قبیل جدایی‌ها است؛ همچنان که دستورات واکسن زدن اجباری اعمال می‌شود، بینندگان سریال‌های هالیوودی، منتظر ندیدن کاراکترهای محبوبشان باشند.

دانبار از دوستان قدیمیِ خالق مجموعه «۱-۱-۹» است. تیم مینیر (خالق سریال) عمداً خط داستانی «مایکل» را پایان نداده است. مینیر امید به پایان واکسن زنی اجباری دارد ولی بعید است که لیبرال‌های هالیوود به این زودی‌ها مواضع قدرت‌طلبانه خود را رها کنند.

دانبار در نقش «مایکل گرنت» در این سریال حضور داشت؛ او در ابتدای فصل اول، همسر «آتنا» بود (اَنجلا بَسِت این کاراکتر را بازی می‌کند). پس از آنکه مایکل اعلام کرد که همجنس‌باز است، این زوج از یکدیگر جدا شدند ولی تصمیم گرفتند که فرزندانشان را با یاری یکدیگر بزرگ کنند.

این طلاق سبب کم‌رنگ‌شدن دانبار در فصول ۲ تا ۴ شده بود اما به‌عنوان یکی از بازیگران اصلی هنوز در سریال حضور داشت. شایان‌ذکر است که دستمزد دانبار قبل از شروع فصل پنجم افزایش چشمگیری داشت. قرار بود که نقش پررنگی در فصل پنجم سریال داشته باشد که مسائل واکسن زدن به وجود آمد.

دانبار پس از جدایی‌اش مشغول به ریتوئیت کردن واکنش‌های هواداران به جدایی او از سریال شده است. جالب است بدانیم که اگر در این زمانه اورولی* نبودیم، همجنس‌باز بودن یک کاراکتر، الزام حضور او را تا پایان سریال مسجل می‌کرد. اما کمپانی دیزنی و لیبرال‌های هالیوود مسئله واکسن زدن اجباری را نماد اصلی قدرتشان می‌دانند و افرادِ سرکش را سرکوب خواهند کرد.

* اورولی (Orwellian) یک صفت است که به رفتارها و سیاست‌های کنترلی به‌وسیله تبلیغات، پایش و شنود، اخبار نادرست، انکار حقیقت، و دست‌کاری گذشته اشاره دارد که توسط حکومت‌های سرکوبگر مدرن مورداستفاده قرار می‌گیرد. این وضعیت و شرایط اجتماعی را جرج اورول در رمان‌هایش، به‌ویژه کتاب ۱۹۸۴ توصیف کرده است، و به همین خاطر، به آن اورولی یعنی منسوب به اورول می‌گویند.