- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

قصه جوانی که عاشق سینما بود/ «احمد» فیلمی با یک قهرمان متفاوت

azam-moradi

اعظم مرادی کارگردان مستند «احمد» در گفت‌وگو با خبرنگار سوره سینما [1]، درباره نحوه آشنایی با شخصیت اصلی فیلمش گفت: آشنایی با احمد به‌واسطه هم دانشگاهی بودن با او صورت گرفت. برایم جالب بود که به سمت هنر و سینما آمده اما متوجه حرف‌هایش نمی‌شدم پدرش که همراهش بود بیش‌تر به من کمک می‌کرد تا گفتگو شکل بگیرد. او در قبال درخواستم برای ساخت مستند زندگی‌اش گفت افراد بسیاری به سراغ من آمده‌اند اما خسته و پشیمان شدند. در نهایت پذیرفت و از من خواست تا در مسیر فیلمسازی‌اش به او کمک کنم و من هم این موضوع را پذیرفتم.

کارگردان مستند «احمد» ادامه داد: ساخت این مستند سه سال طول کشید، اما نه به طور دائم بلکه مقطعی، من در لحظات مختلف و در روزهای متعددی کنار احمد بودم و زندگی او را برای مخاطب ثبت می‌کردم.

این کارگردان درباره جزئیات بیش‌تر مستند گفت: این مستند مصاحبه محور نیست، بر روی فکر احمد تاکید دارد چرا که تکلم او مشکل داشت. صدای ذهن احمد را روی فیلم گذاشتم، در واقع یک نفر صدای ذهن احمد را می‌خواند اما صحبت‌ها همه متعلق به احمد است و اتفاقات زندگی‌اش را به‌صورت خاطره تعریف می‌کند.

مرادی درباره اهمیت رقابت آثار مستند در جشنواره «سینماحقیقت» گفت: جشنواره سینما حقیقت تنها جشنواره مرتبط با حوزه مستند است که در ایران داریم و همه مستندسازها دوست دارند آثارشان در این جشنواره به نمایش گذاشته شود. ورود به این جشنواره یک موفقیت به‌حساب می‌آید چرا که ما مستندسازان بسیار کار می‌کنیم، اما دیده نمی‌شویم مخصوصاً کسانی که به‌صورت مستقل کار انجام می‌دهند، زمانی که اثر در جشنواره به نمایش در می‌آید این فرصت را پیدا می‌کنیم که برای ادامه مسیرمان دلگرم باشیم.

وی درباره مسیر مستندسازی خود ادامه داد: من پیش از آنکه با احمد آشنا شوم، مستندسازی انجام می‌دادم اما بیش‌تر برای تلویزیون این کار را می‌کردم و تا حالا به‌صورت مستقل فیلمی نساخته بودم و زمانی هم که با احمد آشنا شدم فکر نمی‌کردم اتفاقات خاص و جالبی در زندگی‌اش رخ دهد اما اتفاقات جالبی در زندگی‌اش پیش آمد که باعث جالب‌تر شدن مستند شد و پس از اینکه کار تمام شد متوجه شدم که انتخاب درستش داشتم، چون شخصیت احمد، کاملاً منحصربه‌فرد است.

این مستندساز در پایان گفت: نگاه من در «احمد» با مستندهای مصاحبه محور و یا دیگر آثار پرتره کاملاً متفاوت است، درواقع خودم این‌گونه فکر می‌کنم و تلاش کردم چنین اتفاقی رخ دهد.

مستند «احمد» که در بخش نیمه‌بلند مسابقه ملی پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» حضور دارد، درباره جوانی ۳۰ ساله است که دچار بیماری سی پی است. سی پی بیماری است که فرد در آن نمی‌تواند تکلم کاملی داشته باشد، حرکات بدنش تحت کنترل خودش نیست و این موضوع باعث می‌شود که فرد مبتلا حتی نتواند کارهای شخصی خودش را هم انجام دهد.

گفتنی است پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» از ۱۸ تا ۲۵ آذرماه به دبیری محمد حمیدی‌مقدم برگزار می‌شود.