- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

شکست «انکانتو» انیمیشن جدید دیزنی در گیشه

Encanto

به گزارش سوره سینما [1]، انیمیشن «انکانتو» (Encanto) ساخته جدید لین-منوئل میرندا (عزیز لیبرال‌های هالیوود) طی تعطیلات پنج‌روزه جشن شکرگزاری در آمریکا، فقط ٣۶ میلیون دلار فروخته است. اولاً فروش ضعیف فیلم را نمی‌توان بر گردن پخش آنلاین انداخت؛ زیرا این فیلم فقط در سینماها اکران شده است. در ثانی دوران کرونایی مقصر نیست چون فیلم‌های دیگر این زمانه فروش خوبی داشته‌اند.

اما این میزان فروش چقدر بد است؟ برای مقایسه، «دایناسور مهربان» (The Good Dinosaur) یکی از کم‌فروش‌ترین فیلم‌های دیزنی، در همین بازه تعطیلات ۵۵ میلیون دلار فروخته بود.

این دومین بار است که لین-منوئل میرندا در گیشه شکست سختی می‌خورد. فیلم موزیکال «بر فراز بلندی‌ها» با فروش آخر هفته بسیار کم ۱۱ میلیون دلاری ضرر بزرگی برای سرمایه‌گذارش را داشت. این در حالی است که «مثلاً متخصصان گیشه» پیش‌بینی فروش ۵۰ میلیون دلاری را برای فیلم می‌کردند.

این اتفاقات برای صنعت سینمایی می‌افتد که با عامه مردم قهر است؛ اگر به خارج از کالیفرنیا و نیویورک بروید، عامه مردم خریدار افکار های افراطی لیبرالی نیستند. مردم آمریکا ازاین‌قبیل مضامین منزجرند.

پیش‌بینی می‌شود که در آینده‌ای نزدیک، کمپانی دیزنی و اصحاب رسانه‌های لیبرالی فروش ضعیف فیلم را بر گردن «نژادپرست بودن» مردن آمریکا بیندازد (داستان این انیمیشن در کشور کلمبیا است.) البته این بهانه کاملاً بی‌اساس است. انیمیشن «کوکو» (Coco) کشور مکزیک را نشان می‌دهد؛ این فیلم ۲۱۰ میلیون دلار در آمریکا و تقریباً ٩٠٠ میلیون دلار در جهان فروخت. انیمیشن «موآنا» (Moana) جزایر دورافتاده‌ای در اقیانوس آرام را نشان می‌دهد؛ این فیلم ۲۵۰ میلیون دلار در آمریکا و ۶۵۰ میلیون دلار در جهان فروخت.

کمپانی دیزنی بهترین پخش‌کننده یک فیلم است، آنها برترین ماشین تبلیغاتی را دارند و لوگوی دیزنی در همه جای جهان موفقیت یک فیلم را تضمین می‌کند. اما فروش ضعیف «انکانتو» باید دیزنی را نگران کند.

مقصر اصلی شکست‌های اخیر دیزنی در گیشه فقط و فقط به دلیل تبلیغات افکار افراطی لیبرالی است. حمایت‌های بی‌امان از مضامین غیراخلاقی هم‌جنس‌بازانه و تراجنسیتی از مفاد اصلی این تفکرات است. تعدادی زیادی از مادران در آمریکا نگران حضور پررنگ این مضامین در آثار کودکان هستند و کمپانی دیزنی معصومیت کودکان را بازیچه سیاست‌های افراطی قرار داده است.

شایان‌ذکر است برند دیزنی پس از چند فیلم اخیر «جنگ‌های ستاره‌ای» خدشه‌دار شده است.