- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

اعتراضات بلاوجه است

ghatel va vahshi

به گزارش سوره سینما [1]، در یادداشت محمدحسین نیرومند که در صفحه اینستاگرام این عضو هیئت انتخاب چهلمین جشنواره فیلم فجر [2] منتشر شده، آمده است:

«حمایت از قاتل و وحشی!!

به عنوان یکی از اعضای هیات انتخاب جشنواره چهلم فیلم فجر قصد اظهار نظر نداشتم، اما اتفاقات چند روز اخیر بنده را وا داشت که درباره دو فیلم پرُحرف و حدیث مطالبی را عرض کنم. از حدود چهل فیلم بازمانده به بخش سودای سیمرغ تنها دو فیلم «قاتل و وحشی [3]» به کارگردانی حمید نعمت‌الله و فیلم «مسیح، پسر مریم [4]» به سرمایه گذاری موسسه اوج است که اولی نسبت به ورود به جشنواره  چهلم و دومی عدم انتخاب در بخش سودای سیمرغ به شدت معترض اند. در پست امروز مطالبی مرتبط با فیلم «قاتل و وحشی» ارائه می دهم و اگر زندگی باشد، در یکی دو روز آینده در خصوص فیلم «مسیح، پسر مریم» نیز مطالبی را عرض خواهم کرد.

کانون کارگردانان سینمای ایران در تاریخ ۵ دی ماه طی بیانیه ای از سینماگران حاضر در هیات انتخاب خواستند تا به عدم نمایش «قاتل و وحشی» اعتراض کنند. در بخشی از این بیانیه آمده است:«همچنین از چهلمین جشنواره فیلم فجر نیز خبر ناخوشایندی رسید و آن کنار گذاشته شدن مجدد فیلم «قاتل و وحشی» به کارگردانی و تهیه کنندگی آقای حمید نعمت الله است. این فیلم در سال ۹۸ به علت اختلاف سرمایه گذار و تهیه کننده از جشنواره کنار گذاشته شد و «هیچ فرم بازبینی و رای گیری هیات انتخاب در مورد این فیلم» وجود ندارد و به همین دلیل این فیلم توانست سال ۹۹ هم متقاضی حضور در جشنواره شود ولی به علت ممیزی به هیات انتخاب نشان داده نشد. کانون کارگردانان سینمای ایران کنار گذاشتن غیرقانونی فیلم «قاتل و وحشی» از جشنواره فیلم فجر را محکوم می‌کند و خواستار نمایش این فیلم برای هیات انتخاب است. بدیهی است نظر هیات محترم انتخاب فصل الخطاب است.»

به دو دلیل بسیار ساده این اعتراض عزیزان کانون کارگردانان کاملا بلاوجه است. نخست آنکه در آیین نامه جشنواره چهلم شرط پذیرش فیلم در جشنواره و نمایش آن برای هیات انتخاب این است که تولید آن سال ۹۹ به بعد باشد. این فیلم در سال ۹۸ تولید شده است و دوم آنکه فیلمی که قبلا متقاضی شرکت در جشنواره بوده است و در بازبینی هیات انتخاب بررسی شده است امکان ثبت نام در جشنواره را ندارد. این فیلم در تاریخ ۱۱/۱۰/۹۸ توسط هیات انتخاب جشنواره سی و هشتم فجر بازبینی شده است. بنابراین به دو دلیل پیشگفته کنار گذاشتن فیلم قاتل و وحشی کاملا بر طبق مقرارت جشنواره بوده است و اعتراض کانون کارگردانان کاملا بی معنی و بلاوجه می باشد. علیرغم اینکه هم دبیر جشنواره و هم روابط عمومی جشنواره با ارائه سند (فرم بازبینی هیات انتخاب) در تاریخ ۲ دی‌ماه به این نوع اعتراضات پاسخ داده اند به نظر می رسد انتشار این بیانیه در تاریخ ۵ دی‌ماه دو دلیل می تواند داشته باشد.

محمدحسین نیرومند [5]

اول این که عزیزان کانون کارگردانان اصولا رصد دقیقی از این ماجرا نداشته‌اند! که قاعدتا این اتفاق برای مجموعه هنرمندان فرهیخته این کانون تعجب برانگیز است و دوم اینکه کانون کارگردانان حمایت صنفی از اعضای خاص خود را در هر شرایطی بر خود فرض و لازم می دانند حتی اگر دفاع آنها آشکارا بر خلاف مقرارت و آیین‌نامه‌های رسمی جشنواره فیلم فجر باشد.

یکی از عزیزان عضو هیات انتخاب جشنواره سی‌و‌هشتم با من تماس گرفت و گفت این فیلم بازبینی شد ولی درباره رد و یا تایید آن تصمیم گیری نگردید.

واقعیت آن است مدیران وقت سینمایی در آن سال، به دلیل مشکلات ممیزی اکران فیلم را در جشنواره فیلم فجر صلاح نمی‌دانند. بنابراین با تصمیم گیری هوشمندانه! مباحثه اختلافی سرمایه گذاران فیلم در شورای داوری خانه سینما را بهانه کرده فیلم را عملا به این ترتیب پس از بازبینی رد می‌کنند. فیلم مجددا در سال گذشته متقاضی شرکت در جشنواره می‌شود اما دبیرخانه جشنواره سی ونهم به استناد پخش فیلم برای هیات انتخاب جشنواره سی‌و‌هشتم از پذیرش فیلم خودداری می‌کنند. این در حالی است که در دو دوره ای که فیلم «قاتل و وحشی» امکان نمایش به بخش مسابقه در سودای سیمرغ را نمی‌یابند، ۷ نفر از اعضای تاثیرگذار کانون کارگردانان سینمای ایران عضو هیات انتخاب و داوری نهایی دو جشنواره سی‌و‌هشتم و سی‌و‌نهم بودند. تعجب آور است که کانون کارگردانان نسبت به دو دوره گذشته سکوت اختیار کرده‌اند و در دوره چهلم این‌چنین بیانه صادر می‌کنند!! آیا بهتر نیست این عزیزان در صدور بیانیه‌های اینچنینی کمی بیشتر درباره آن فکر و بحث کنند؟»