- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

از کارگردان‌های حرفه‌ای تا حضور آقازاده‌ها!

Filmhaye-Fajr40

سوره سینما [1] هدیه حدادی‌اصل [2]: کم کم به ماراتن چهلمین جشنواره فیلم فجر نزدیک می شویم و حالا لیست ۲۲ فیلم سودای سیمرغ را در دست داریم. فیلم هایی که در ژانرهای مختلف با کارگردانان پیشکسوت و جوان به جشنواره امسال راه یافته اند و هر کدام حرفی برای گفتن دارند.

از آقازاده‌هایی که امسال فیلمشان رسیده و جای خالی پدران را پر می‌کنند تا دو کارگردان حرفه‌ای که سال‌هاست در این عرصه فعالیت دارند.

ناگفته نماند، زمانی که لیست فیلم‌های حاضر در جشنواره امسال را دیدیم جای خالی چندین فیلم مهم حس می‌شد؛ اما گویا هیئت انتخاب بر این باور است که سال کرونایی برای سینمای ایران امسال است چراکه تولیدات سینمایی کم بوده و فیلم‌هایی که در حد حضور در جشنواره بودند همین فیلم‌هایی است که اسامی آن‌ها اعلام شده است.

در این گزارش قصد داریم به معرفی ۲۲ فیلم منتخب برای جشنواره چهلم بپردازیم.

* حضور حوزه هنری با ۴ فیلم مهم در فجر ۴۰

فیلم سینمایی «صورت فلکی» به کارگردانی حسین دارابی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه تازه‌ترین محصول سازمان سینمایی حوزه هنری، فیلمی در ژانر درام اجتماعی است که با نگاهی زنانه به مقطعی ملتهب از دهه نود جامعه ایران می‌پردازد.

ترکیبی که سال گذشته نیز فیلم سینمایی «مصلحت» را به تولید رساند. نویسندگی این فیلم توسط احسان ثقفی و مهدیه عین الهی صورت‌گرفته است و به‌نوعی روایتگر زندگی زنی است که زندگی‌اش را در آستانه فروپاشی می‌بیند.

صورت فلکی [3]

بهروز شعیبی و مریلا زارعی زوج اصلی این فیلم را تشکیل می‌دهند و وحید رهبانی، سیاوش طهمورث، سولماز غنی، امین میری، علیرضا نایینی و بازیگر خردسال کوثر حیدری در «صورت فلکی» آن‌ها را همراهی می‌کنند.

نمونه آثار گذشته حسین دارابی در همکاری با سازمان سینمایی حوزه هنری نشان می‌دهد دغدغه‌ها و موضوعات روز اجتماعی برای این کارگردان موضوعیت دارد و پیش‌بینی می‌شود «صورت فلکی» نیز همچون اثر قبلی این کارگردان «مصلحت»، به سوژه‌ای مهم پرداخته باشد.

«دسته دختران» دومین ساخته سینمایی منیر قیدی به تهیه‌کنندگی محمدرضا منصوری است که سازمان سینمایی حوزه هنری با همکاری بنیاد سینمایی فارابی آن را ساخته است.

این فیلم روایتی آزاد از مقاومت دختران ایرانی در روزهای آغازین دفاع مقدس است و به جنگ ۳۴ روزه خرمشهر در شروع حمله رژیم بعث به ایران می‌پردازد.

منیر قیدی در «دسته دختران» راویِ مقاومت و ایثار زنان در روزهای پرتلاطم ابتدایی جنگ است. او با بازسازی تصاویر زنده و مستند از نبرد خانه‌به‌خانه خرمشهر، اولین تصویرِ سینمایی با نگاه زنانه از آن مقاومت را خلق کرده است.

دسته دختران [4]

نیکی کریمی، پانته‌آ پناهی‌ها، فرشته حسینی، هدی زین‌العابدین و صدف عسگری دستهٔ دختران را بازی می‌کنند و حسین سلیمانی، یاسین مسعودی، محمد صدیقی‌مهر و مهدی حسینی‌نیا ترکیب کامل آن را شکل می‌دهند.

قیدی پیش‌ازاین «ویلایی‌ها» را با قصه خانواده‌های فرماندهان جنگ در پشت جبهه کارگردانی کرده بود.

فیلم سینمایی «ضد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی نیز محصول سازمان سینمایی حوزه هنری است که یک تریلر سیاسی از التهابات کشور در ابتدای انقلاب اسلامی است.

ربیعی پیش‌ازاین فیلم سینمایی «لباس شخصی» را کارگردانی کرده بود که به‌عنوان یک فیلم اولی موردتوجه منتقدان قرار گرفت. قصه «ضد» در ماه‌های ابتدایی سال ۶۰ می‌گذرد و در خلاصه داستان آن آمده: «بعضی آدم‌ها می‌توانند بر «ضدِّ» هدفی باشند که همه می‌پندارند در خدمت آن هستند. این «ضد» می‌تواند حذف یک نفر یا یک ملت باشد …»

ضد [5]

مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، مجید پتکی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و امین خانی بازیگران «ضد» هستند.

فیلم سینمایی «شادروان» نیز با حمایت سازمان سینمایی حوزه هنری و در همکاری با بنیاد فارابی تهیه شده است.

این فیلم به کارگردانی حسین نمازی و تهیه‌کنندگی عباس نادران، در ژانر درام خانوادگی از حضور چهره‌های مطرحی چون سینا مهراد، گلاره عباسی، نازنین بیاتی، بهرنگ علوی و رویا تیموریان بهره می‌برد.

شادروان [6]

نمازی پیش‌تر با فیلم سینمایی «آپاندیس» توانست به عرصه سینمای ایران ورود کند و در جشنواره‌های بین‌المللی موفقیت‌هایی را کسب نماید. وی در فیلم تازه خود به سراغ یک سوژه اجتماعی طبقه پایین شهری رفته و روایتی شیرین را از یک معضل بیان کرده است.

کارگردان در این فیلم تلاش ضمن دست‌مایه قراردادن یکی از مسائل حقوقی مرتبط با موضوع ارث‌ومیراث، همبستگی درون اقوام و خانواده‌ها را نمایش دهد.

* کیمیایی و میرکریمی تنها پیشکسوتان جشنواره چهلم

مسعود کیمیایی، کارگردان «خون شد» در جشنواره سی و هشتم، با فیلم سینمایی «خائن کشی» در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

امیر آقایی، مهران مدیری، سارا بهرامی، پانته آ بهرام، پولاد کیمیایی، حمیدرضا آذرنگ، فرهاد آئیش، سام درخشانی، امیررضا دلاوری، الهام حمیدی، اندیشه فولادوند، نرگس محمدی، نسیم ادبی، فریبا نادری و رضا یزدانی تعدادی از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

خائن کشی [7]

داستان فیلم «خائن کشی» درباره رفاقت و مردم‌داری است ماجرا در دهه ۳۰ می‌گذرد و روایتگر ماجرایی از یک دزد است که تیرخورده و به دام پلیس افتاده، اما پیش از رفتن به زندان تمام دارایی‌اش را به دوست صمیمی‌اش می‌سپارد، اما رفیقش خیانت کرده و امانت‌دار خوبی نیست و همین ماجرا سبب می‌شود تا برای محاکمه رفیق خائنش از زندان فرار کند و این آغاز ماجرایی تازه است.

فیلم سینمایی «نگهبان شب» به نویسندگی و کارگردانی سیدرضا میرکریمی و محصول بنیاد سینمایی فارابی است. یکی از فیلم‌های مهم جشنواره امسال که ابتدا قرار بود نوید محمدزاده نقش اصلی آن را ایفا کند اما پس از مدتی وی از این نقش انصراف داد و محسن کیایی جایگزین او شد.

نگهبان شب [8]

محسن کیایی، تورج الوند، لاله مرزبان، علی‌اکبر اصانلو، صفورا خوش طینت، فهیمه هرمزی، زهرا اسلامی، پرهام غلاملو، محمدصادق ملک، علی غابشی، مهراد اکبرآبادی، ایمان سلگی، نوید بانی با حضور افتخاری ویشکا آسایش و کیومرث پوراحمد جمع بازیگران «نگهبان شب» را تشکیل می‌دهند.

اطلاعاتی پیرامون خلاصه داستان نگهبان شب هنوز منتشر نشده است.

* حضور آقازاده‌ها در اولین دوره دبیری مسعود نقاش‌زاده

فیلم سینمایی «شب طلایی» با عنوان پیشین «شمش طلا» ساخته یوسف حاتمی‌کیا و تهیه‌کنندگی ابراهیم حاتمی‌کیا است.

حسن معجونی، یکتا ناصر، مریم سعادت، مسعود کرامتی، سوگل خلیق، بهناز جعفری، سینا رازانی، علی باقری، امیرمحمدی، بابک بهشاد، ناصر هاشمی، زهرا بهروزمنش، شکوفه هاشمیان، ناصر عاشوری، نساء افرنگه، بهادر مالکی، پانته آ کیقبادی، فرسیما دمیرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساوه درودی، مسعود ساکت اف بازیگران این فیلم هستند.

فیلم سینمایی «ماهان» به کارگردانی حمید شاه حاتمی و تهیه‌کنندگی علی شاه‌حاتمی، دیگر فیلم حاضر در این دوره از جشنواره است. «ماهان»؛ روایت زندگی یک بازیگر تئاتر است که پس از مدت‌ها می‌تواند نقش اصلی یک نمایش را روی صحنه ایفا کند، اما بیماری سرطان مسیر زندگی او را دستخوش تغییرات جدی می‌کند.

این فیلم در اوایل سال ۱۴۰۰ و در شهرهای تهران، اصفهان، یزد، کاشان. چابهار و… فیلم‌برداری شده است. یکی از نکات بسیار مهمی که در این فیلم سینمایی وجود دارد این است که توجه ویژه‌ای به‌تمامی ادیان الهی صورت‌گرفته و در مکان‌های مقدسی نظیر کلیسا، کنیسه، معابد و… فیلم‌برداری کار را انجام شده است.

به عقیده حمید شاه حاتمی کارگردان این فیلم، قصه فیلمنامه «ماهان» از یک اتفاق واقعی الهام گرفته شده است. موضوع این فیلم سینمایی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که تاکنون در سینما به آن پرداخته شده و ازاین‌رو می‌توان تأکید کرد که مخاطبان با یک اثر خلاقانه و جسورانه در سینما روبرو خواهند شد…

همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و همچنین وحید رحیمیان در این فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

* فیلم اولی‌های این دوره از جشنواره چه کسانی هستند؟

«موقعیت مهدی» دیگر فیلم حاضر در جشنواره، فیلمی با کارگردانی هادی حجازی فر است که بخشی از زندگی شهید مهدی باکری را روایت می‌کند. این اثر که به‌عنوان مینی‌سریال تلویزیونی و به نام «عاشورا» در حال تولید است، نخستین تجربه کارگردانی را برای هادی حجازی‌فر را در عرصه سینما و تلویزیون رقم‌زده است.

نکته جالب درباره این محصول، آن است که «عاشورا» در تلویزیون به تهیه‌کنندگی ابوالفضل صفری ساخته می‌شود، اما نسخه سینمایی آن با تهیه‌کنندگی حبیب والی‌نژاد در چهلمین جشنواره فیلم فجر شرکت کرده است!

این در حالی است که پیش‌ازاین، خبری از حضور حبیب والی‌نژاد در پشت‌صحنه مینی‌سریال «عاشورا» با عناوینی نظری تهیه‌کننده مشترک یا مجری طرح اعلام نشده بود.

فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» و مینی‌سریال «عاشورا» هر دو به بخشی از زندگی شهید مهدی باکری فرمانده لشکر ۳۱ عاشورا در دفاع مقدس می‌پردازند. در این اثر هادی حجازی‌فر علاوه بر کارگردانی، ایفای نقش اصلی را نیز بر عهده دارد.

فیلم سینمایی «علف‌زار» به نویسندگی و کارگردانی کاظم دانشی و تهیه‌کنندگی بهرام رادان است. این فیلم محصول سال ۱۴۰۰ و در ژانر اجتماعی درباره یک پرونده قضایی ساخته شده است.

در خلاصه داستان «علف‌زار» آمده است: بعضی رازها بهتره فاش بشن، برخی هرگز… باید دفن بشن یه جایی دور از دسترس، برای همیشه.

«علف‌زار» فیلمی اجتماعی و دادگاهی درباره یکی از پرونده‌های قضایی چند سال اخیر است و همه داستان آن در یک دادگاه می‌گذرد. قصه فیلم در خارج از تهران می‌گذرد که البته نامی از آن مکان آورده نمی‌شود ولی بیشتر قسمت‌های فیلم در تهران فیلم‌برداری می‌شود و تنها قسمت‌هایی از آن را خارج از تهران فیلم‌برداری شده است.

پژمان جمشیدی، سارا بهرامی، ستاره پسیانی، ترلان پروانه، مائده طهماسبی، عرفان ناصری، رؤیا جاویدنیا، مهدی زمین پرداز، یسنا میرطهماسب، ستایش رجایی نیا، الهه اذکاری، متین حیدری نیا، محمد معتضدی، صدف اسپهبدی، فرید اسحاقی، شهاب عباسیان، عباس ایمانی، علی خلیلی، حسین ولی‌زاده، ارشیا توکلی، محمدمهدی احدی، سپهر گندمی، فرشاد مجرب، بازیگران خردسال: بنیامین نوروزی، آدرینا توشه و با هنرمندی: فرخ نعمتی، مهران امام بخش و سیروس همتی در این فیلم پر بازیگر به ایفای نقش پرداخته‌اند.

دیگر فیلم راه‌یافته به بخش مسابقه چهلمین جشنواره فیلم فجر «ملاقات خصوصی»، فیلمی به کارگردانی امید شمس است.

پریناز ایزدیار، هوتن شکیبا و ریما رامین فر بازیگران اصلی فیلم امید شمس هستند.

فیلمنامه «ملاقات خصوصی» به‌صورت مشترک توسط امید شمس و علی سرآهنگ نوشته شده روایتگر داستانی عاشقانه است.

ملاقات خصوصی [9]

همچنین بهمن ارک کارگردان فیلم تحسین شده «پوست» به‌عنوان مشاور کارگردان در این پروژه سینمایی حضور دارد و علی مجیدی سرمایه‌گذار فیلم است.

دیگر فیلم سینمایی که مجوز حضور در جشنواره فجر امسال را کسب کرد، فیلم سینمایی «بی مادر» به کارگردانی سید مرتضی فاطمی است.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «انسان چیزی به دست نمی‌آورد، مگر چیزهایی از دست بدهد…»

بی مادر [10]

امیر آقایی، میترا حجار، پژمان جمشیدی، پردیس پورعابدینی، علی اوجی، سارا محمدی، بیتا عزیزاوقلو، شیرین ضابطیان و فاطمه میرزایی ترکیب کامل بازیگران این فیلم را تشکیل می‌دهند.

این فیلم سینمایی که روایتگر داستان متفاوتی در ژانر اجتماعی است، در بخش خصوصی و به سرمایه‌گذاری صالح مؤذن‌زاده، در «کانون فیلم نسیم» تولید می‌شود.

«بی‌رویا» به کارگردانی آرین وزیر دفتری و تهیه‌کنندگی مشترک سعید سعدی و هومن سیدی است.

این فیلم نخستین فیلم بلند وزیر دفتری است که پیش‌تر با فیلم کوتاه «هنوز نه…» برنده جوایزی نظیر سیمرغ آسیایی بهترین فیلم کوتاه از جشنواره جهانی فجر شده بود و با فیلم کوتاه «مثل بچه آدم» در بخش سینه فونداسیون جشنواره کن حضور داشت.

در خلاصه داستان «بی‌رویا» آمده است: «مواجهه رویا با دختری بی‌نام‌ونشان، آغاز اتفاقاتی عجیب در زندگی رویا و بابک است…»

طناز طباطبایی، صابر ابر، شادی کرم رودی، فرانک کلانتر، مجتبی فلاحی، نهال دشتی، میلاد یزدانی، مهری آل‌آقا، شهریار فرد، نوا نعمتی و… با حضورِ رضا داودنژاد و هنرمندیِ مائده طهماسبی و بازیگر خردسال تیام کرمانیان در این فیلم نقش‌آفرینی کرده‌اند.

فیلم سینمایی «نمور» به‌عنوان اولین اثر داوود بیدل در مقام کارگردان نیز به جشنواره امسال راه‌یافته است.

داستان «نمور» به‌عنوان یک ملودرام اجتماعی، درباره خانواده‌ای است که پس از مدت‌ها به بهانه فوت شوهرِ خواهرشان به منطقه‌ای از شمال که محل تولدشان هست، می‌روند و اتفاقی می‌افتد که آغازکننده قصه فیلم است.

محمدرضا علیمردانی، سمیرا حسن‌پور، نسیم ادبی، پریسا شاهولیان، محمدرضا عباسی، سیدبنیامین شهیدزاده بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

* حضور مهدویان برای هفتمین سال متوالی

فیلم سینمایی «مرد بازنده» به کارگردانی محمدحسین مهدویان و تهیه‌کنندگی مشترک امیر بنان و کامران حجازی است که به قلم حسین حسنی، ابراهیم امینی و محمدحسین مهدویان نگارش شده است.

محمدحسین مهدویان که در ماه‌های گذشته، «زخم کاری» را با جواد عزتی و رعنا آزادی ور تجربه کرده است، دوباره با همین افراد در فیلم سینمایی «مرد بازنده» برای حضور در جشنواره چهلم فیلم فجر آمده است.

مرد بازنده [11]

جواد عزتی، رعنا آزادی‌ور، بابک کریمی، آناهیتا درگاهی، مهدی زمین‌ پرداز، مجید نوروزی، امیرحسین هاشمی، امیر دژاکام، سجاد بابایی، منوچهر علی‌پور، شبنم قربانی، ونوس کانلی و ملیکا پازوکی در «مرد بازنده» به ایفای نقش می‌پردازند.

* «لایه‌های دروغ» تنها فیلم اکشن جشنواره

فیلم سینمایی «لایه‌های دروغ» به نویسندگی و کارگردانی رامین سهراب، نخستین فیلم تولید مشترک سینمای ایران و فنلاند است که به یک موضوع اکشن و حادثه‌ای می‌پردازد و فیلمنامه‌ای دارد که بنا به گفته تهیه‌کننده آن می‌تواند فیلمی مانند «جان ویک» و «تیکن» باشد.

این فیلم به تهیه‌کنندگی محسن صرافی، رامین سهراب و یوننا اِنروث، محصول شرکت فنلاندی Sonram Productions «سونرام پروداکشن» با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی است.

لایه‌های دروغ [12]

محسن صرافی؛ تهیه‌کننده این فیلم در مورد موضوع آن بیان کرده است: «موضوع و تم کلی فیلم عدالت است که موضوعی جهانی است و برای تمام مردم دنیا مفهومی مشترک دارد و در جهان امروز مورد غفلت واقع شده است. از سوی دیگر داستان فیلم به خانواده و انسجام آن مربوط است. نقش اول مرد فیلم با تمام وجود و دلبستگی برای حفظ انسجام خانواده دچار مشکلات و اتفاقاتی می‌شود که در روند داستان، فیلم را اکشن و حادثه‌ای می‌کند.»

در این فیلم رامین سهراب، آنتی رینی، سونیا فارلینگ، آنو سینی‌سالو، نادر فلاح، آرمان درویش، مجید سعیدی، میلاد میرزایی، فرشاد اسدالله‌پور، روشنک گرامی و پپه کارای به ایفای نقش پرداخته‌اند.

* شعیبی «بدون قرار قبلی» به جشنواره می‌آید!

فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی، فیلمی معناگرا و دینی که از هویت و عشق ایرانیان به حضرت علی ابن موسی‌الرضا علیه‌السلام حرف می‌زند.

تهیه‌کننده این فیلم محمود بابایی است که فیلمنامه آن توسط فرهاد توحیدی و مهدی تراب بیگی با نگاهی به یکی از داستان‌های مصطفی مستور نوشته شده است.

بدون قرار قبلی [13]

«بدون قرار قبلی»؛ پنجمین فیلم بهروز شعیبی است که با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی تولید شده است. بخش‌هایی از فیلم در مشهد فیلم‌برداری شده، قسمت‌هایی از آن در تهران و استان البرز تصویربرداری شده است. در ابتدا فیلم‌برداری این فیلم در تهران آغاز و الهام کردا از جمله بازیگران این فیلم سینمایی مقابل دوربین رفت. گفته می‌شود کردا با نقشی متفاوت نسبت به آنچه پیش‌تر از او دیده بویدم ظاهر شده است. در ادامه صابر ابر و مصطفی زمانی نیز به این پروژه ملحق شدند.

* «بیرو» یک فیلم فوتبالی

فیلم سینمایی «بیرو» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی‌علی عباس‌میرزایی و به تهیه‌کنندگی مجید برزگر درباره زندگی توأم با مشکلات علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان تیم ملی فوتبال ایران است! این فیلم سینمایی تلاش‌های یک نوجوان علاقه‌مند به فوتبال را برای رسیدن به سکوهای جهانی نشان می‌دهد…

علیرضا بیرانوند در مصاحبه‌ای پیرامون جزئیات ساخت فیلم سینمایی بیرو گفته است: «از حدود سه سال پیش ساخت این فیلم سینمایی آغاز شد و از دوران نوجوانی تا اولین قرارداد حرفه‌ای من که با نفت تهران بود در این فیلم نمایش داده می‌شود؛ اکنون نیز از بین بیش از ۲۰۰ فیلم سینمایی، مجوز حضور در چهلمین جشنواره فیلم فجر را دریافت کرده است و امیدوارم نوجوانان، جوانان و علاقمندان به فوتبال ضمن لذت بردن از تماشای این فیلم سینمایی برای رسیدن به هدف‌هایی که در زندگی دارند، هیچ‌گاه دست از تلاش برندارند.»

تاکنون جزئیاتی درباره اسامی بازیگران فیلم سینمایی بیرو منتشر نشده است!

* «برف آخر» با سرمایه‌گذاری احسان علیخانی

فیلم سینمایی «برف آخر» ساخته امیرحسین عسگری و سرمایه‌گذاری احسان علیخانی است. این فیلم در شرایط سخت و سرد شمال کشور ساخته شده و نگاهی متفاوت به روزمرگی‌های یک دامپزشک دارد.

امین حیایی، لادن مستوفی، مجید صالحی، نوشین مسعودیان، صادق ملک، امیر مشهدی عباس، امیرعباس رودگر صفاری و مهدی مهربان در این فیلم سینمایی نقش‌آفرینی داشته‌اند.

برف آخر [14]

احسان علیخانی، حمیدرضا علی‌نژاد، امیرحسین عسگری و حسن مصطفوی نیز سرمایه‌گذاران این فیلم سینمایی هستند.

فیلم سینمایی «شهرک» به کارگردانی و نویسندگی علی حضرتی پس از اخذ پروانه ساخت در مرحله فیلم‌برداری قرار گرفت.

علی حضرتی که پیش‌ازاین کارگردانی فیلم «سازهای ناکوک» را بر عهده داشت در فیلم جدید خود با بازیگران مطرح عرصه هنر همکاری می‌کند.

ساعد سهیلی و مهتاب ثروتی نقش‌های اصلی فیلم شهرک را بر عهده دارند. شاهرخ فروتنیان، کاظم سیاحی و رویا جاویدنیا بازیگران دیگر این فیلم می‌باشند.

علی حضرتی فعالیت هنری خود را به عنوان مدیر ویژه نامه هنری تماشاخانه آغاز کرد و سپس تهیه کنندگی تئاتر را بر عهده گرفت. او پس از مدتی به سراغ تهیه کنندگی سینما رفته و فیلم‌های سینمایی «خداحافظی طولانی»، «نیمرخ ها» و «اردک لی» را تهیه کرد.

علی حضرتی کار کارگردانی را با ساخت فیلم کوتاهی به نام «ساعت‌ساز» آغاز کرد و «سازهای ناکوک» عنوان اولین فیلم سینمایی بلند او است که در سال گذشته به‌صورت آنلاین اکران شد.

* «۲۸۸۸» با روایتی از جنگ تحمیلی

فیلم سینمایی «۲۸۸۸» به کارگردانی کیوان علیمحمدی و علی‌اکبر حیدری روایتی متفاوت از روزهای جنگ تحمیلی است و در آن اسامی شهدای شاخص جنگ تحمیلی آورده می‌شود.

در این فیلم حمیدرضا پگاه بازیگر نقش بیژن عاصم، افسر کنترل شکاری شیرازی که در دوران ۸ ساله دفاع مقدس نقش بسزایی در نبردهای هوایی ایفا کرده را بازی می‌کند؛ حامد کمیلی نیز نقش عباس دوران خلبان پرآوازه شیرازی که نام او با حماسه حمله به بغداد و برهم زدن سناریو صدام در برگزاری کنفرانس عدم تعهدها گره‌خورده را بازی می‌کند و سعید چنگیزیان نیز عهده‌دار نقش منصور کاظمیان خلبان کابین عقب شهید عباس دوران است که در حمله به بغداد در نهایت به مدت ۱۰ سال اسیر بعثی‌ها شد.

* «درب» یک فیلم هنر و تجربه‌ای

فیلم سینمایی «درب» ساخته سیدهادی محقق است؛ کارگردانی که اعتقاد دارد فیلمش مناسب اکران «هنر و تجربه» است و حیف است که به‌صورت عمومی به نمایش دربیاید چرا که مؤلفه‌های اکران عمومی را ندارد.

«درب» درباره یک مأمور اداره برق است که با قطعی برق در روستایی مواجه می‌شود و تمام تلاشش را می‌کند تا این قطعی را برطرف کند. «درب» در دهدشت، سوق و مناطق کهگیلویه و بویراحمد فیلم‌برداری شده است.

هادی محقق، محمد اقبالی، عبدالله نوری، امیرعباس اسکندری، حمدالله عزیزی، ماهتاب عزیزی، طلوع خان‌جهان بازی، امیر مهدی نوری، یاور تخشا، عیسی خیبرمنش، محمد علوی، گلی جان فتحی، روح‌الله برزگر، مهدی بهشتی پور، مریم بهشتی پور، حسین اسکندری و محمد واصلی از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.