- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

حماسه عظیمی که الهام‌بخش فیلم «مرد شمالی» بود

فیلم مرد شمالی

به گزارش سوره سینما [1]، فیلم «مرد شمالی» (The Northman) ساخته رابرت اگرز درباره یک انتقام وایکینگی خواهد بود؛ در ادامه نگاهی به حماسه عظیمی که الهام‌بخش فیلم بوده می‌اندازیم.

موفقیت چشمگیر «جادوگر» (The Witch) و «فانوس» (The Lighthouse) سبب شد تا فیلم بعدی رابرت اگرز در محافل سینمایی موردتوجه قرار بگیرد. البته تاکنون جزئیات خاصی از فیلم «مرد شمالی» منتشر نشده است؛ ولی با نگاهی به منبع الهام گرفته شده، می‌توان به جزئیات فیلم پی برد. رابرت اگرز فقط دو فیلم در کارنامه‌اش دارد ولی سبک فیلمسازی او مورد استقبال مردم قرار گرفته و وی را به یک استعداد جدید تبدیل کرده است.

الکساندر سارزگارد کاراکتری به نام املث را بازی می‌کند. این شاهزاده وایکینگ درصدد خون‌خواهی پدر کشته شده‌اش است. ایتان هاوک نقش پدر او و کلیس بنک نقش عموی او را بازی کرده اند. این نام ها به علاوه کامنت های کارگردان منبع فیلم را مشخص کرد.

رابرت اگرز «فانوس» را به‌صورت غیرمستقیم از رمان ناتمام ادگار آلن‌پو الهام گرفت. اما اگرز در فیلم جدیدش الهام وفادارانه از منبع خواهد گرفت.

داستان این فیلم بر اساس حماسه‌ای ایسلندی به نام «روایت املث» که در قرن دهم اتفاق افتاده است. گردآورنده این داستان فردی به نام سکسو بوده است؛ او موظف شده بود تا تاریخ کامل دانمارک را گردآوری کند. «روایت املث» معروف ترین بخش در این کتاب است. اگرچه اصالت این داستان جای بحث دارد اما این روایت نقش مهمی در حماسه های اسکاندیناویایی دارد. «مرد شمالی» نگاه عمیقی به این حماسه خواهد انداخت و سبک داستانگویی مثال زدنی کارگردان، قطعا فیلم جذابی را روانه بازار خواهد کرد.

نیکول کیدمن در فیلم مرد شمالی [2]

شاید نام «روایت املث» برای مخاطبان آشنا به نظر آید. ویلیام شکسپیر «تراژدی هملت» را از این داستان الهام گرفته بود. «هملت» نام شاهزاده دانمارکی است که شکسپیر از «املث» (Amleth) برداشت کرده بود. این دو داستان شباهت‌هایی به یکدیگر دارند ولی با توجه به اقتباسی بودن «هملت»، شکسپیر تغییراتی در داستان ایجاد کرده است. «هملت» داستانی پیچیده‌تر و احساسی‌تر دارد ولی «روایت املث» تم خشن و جدی دارد.

املث شاهزاده دانمارک، پسر ملکه گروثا و پادشاه هوروندیل است. فنگ عموی املث، به پادشاهی برادرش حسادت می‌ورزد و هورندیل را می کشد. فنگ، گروثا با نقش‌آفرینی نیکول کیدمن را راضی می‌کند تا با او ازدواج کند. املث از ترس عمویش، خود را به دیوانگی زده تا از کشته شدن جلوگیری کند. فنگ خام این حربه نشده و زنی را اجیر می‌کند تا با نزدیکی به املث، راز او را برملا کند. فنگ، گروثا را موظف به درد و دل کردن با املث می‌کند تا شاید او راز خود را به مادر گوید؛ در همین لحظه، جاسوسی گوش ایستاده تا مکالمات مادر و پسر را استراق سمع کند. املث جاسوس را کشته و در نتیجه عقلانیتش بر ملا می‌شود. فنگ، املث را به انگلیس می‌فرستد. نامه دستور قتل املث نیز توسط همراهان او به انگلیس، حمل می‌شود. املث با پی بردن به محتویات نامه، دستور را تغییر می‌دهد. املث پادشاه انگلیس را در نامه ترغیب می‌کند تا دخترش را به عروس او درآورد. املث که اکنون شاهزاده دو کشور شده، برای خون‌خواهی پدرش دوباره به وطن مادری باز می‌گردد. املث موفق به کشتن عمویش می‌شود و بر خلاف سرنوشت «هملت»، او نه‌تنها در این راه نمی‌میرد، بلکه با دختر دیگری ازدواج کرده و پدرزن جدیدش را نیز می کشد.

«روایت املث» داستان خیانت، جنگ، خشونت و وفاداری را بازگو می‌کند. به دلیل موفقیت چشمگیر «هملت»، این حماسه اسکاندیناویایی کمتر شناخته است. رابرت اگرز مسلماً فیلم جذابی را بر اساس این روایت ساخته است.