- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

رقابت سیمرغ‌داران سال گذشته برای کسب جایزه در فجر۴۰

SimorghFajr

سوره سینما [1] هدیه حدادی‌اصل [2]: کمتر از یک ماه دیگر به برگزاری چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر با دبیری مسعود نقاش‌زاده، باقی مانده است و با اعلام لیست عوامل ۲۲ فیلم حاضر در این دوره از جشنواره برخی از عوامل تولید مشخص شده اند. آنچه در این سال ها جای تامل دارد این است که چرا سیمرغ داران دوره های گذشته برای سال بعد جشنواره کم کار می شوند؟ به خصوص بازیگرانی که دوره پیش موفق به دریافت سیمرغ شده اند. اکثر آن ها سال بعد از سیمرغ شان فیلمی در جشنواره ندارند، آیا این بستگی به شرایط و ضوابط خود جشنواره دارد؟ آیا فیلم هایشان انتخاب نمی شوند و یا اینکه سطح توقع خودشان پس از دریافت سیمرغ به حدی بالا می رود که حاضر به همکاری با هر فیلمی نیستند؟ شاید هم به اندازه ای دستمزدشان بالا می رود که کارگردانان ترجیح میدهند با چهره های جدیدتری کار کنند!

البته حضور چهره‌های جدیدتر خود مزیت است چرا که باعث می‌شود آن‌ها در ادوار مختلف جشنواره دیده شوند و کاندیدای دریافت سیمرغ باشند. هر چه که هست در تمام این سال‌ها ما شاهد این روند نزولی و کم کاری برای سیمرغ داران جشنواره بوده‌ایم، ماجرایی که اکثر رشته‌های سینمایی را دربرمی‌گیرد.

از میان اسامی که سال گذشته در رشته‌های مختلف هنری سیمرغ بلورین سی و نه را دریافت کردند، امسال یعنی در دوره چهلم ۶ نفر از آن‌ها بازهم در جشنواره فیلم فجر حضور دارند و مابقی یا سال کم کاری را پشت سر گذاشتند و یا فیلمشان مورد قبول هیئت انتخاب واقع نشده است.

از میان اسامی مهدی جعفری، محسن قرایی، آیدا پناهنده، ارسلان امیری و تهمینه بهرام، رویا افشار، حسین دارابی، گلاره عباسی، پوریا رحیمی‌سام، ایمان کرمیان، فرید ناظرفصیحی، ایمان امیدواری، مارال جیرانی، سهیل دانش‌اشراقی، رشید دانشمند، امیرحسین قاسمی، حامد ثابت، عماد خدابخش و مرتضی نجفی که سیمرغ داران جشنواره سی و نهم بودند گلاره عباس، عماد خدابخش، مارال جیرانی، سهیل دانش اشراقی، رشید دانشمند و فرید ناظرفصیحی در فجر ۴۰ حضور دارند.

* گلاره عباسی با «شادروان» می‌آید

گلاره عباسی فعالیت خود در سینما را به طور حرفه‌ای در سال ۱۳۸۷ با بازی در فیلم «یک گزارش واقعی» آغاز کرد. پس از آن با بازی در فیلم‌های «اشیا از آنچه در آینه می‌بینید به شما نزدیک‌ترند» و «شیار ۱۴۳» که هر دو به کارگردانی نرگس آبیار بود، درخشید. وی تاکنون در بیش از ۲۰ فیلم سینمایی و مجموعه تلویزیونی به ایفای نقش پرداخته است و سال گذشته برای بازی در فیلم سینمایی «ابلق» که بازهم همکاری او با نرگس آبیار بود توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را دریافت کند.

عباسی امسال در دوره چهلم با فیلم سینمایی «شادروان» ساخته حسین نمازی به ایفای نقش پرداخته است. «شادروان» با حمایت سازمان سینمایی حوزه هنری و در همکاری با بنیاد فارابی تهیه شده است.

گلاره عباسی و سینا مهراد در فیلم شادروان [3]

این فیلم به کارگردانی حسین نمازی و تهیه‌کنندگی عباس نادران، در ژانر درام خانوادگی از حضور چهره‌های مطرحی چون سینا مهراد، گلاره عباسی، نازنین بیاتی، بهرنگ علوی و رویا تیموریان بهره می‌برد.

نمازی پیش‌تر با فیلم سینمایی «آپاندیس» توانست به عرصه سینمای ایران ورود کند و در جشنواره‌های بین‌المللی موفقیت‌هایی را کسب نماید. وی در فیلم تازه خود به سراغ یک سوژه اجتماعی طبقه پایین شهری رفته و روایتی شیرین را از یک معضل بیان کرده است.

کارگردان در این فیلم تلاش ضمن دست‌مایه قراردادن یکی از مسائل حقوقی مرتبط با موضوع ارث‌ومیراث، همبستگی درون اقوام و خانواده‌ها را نمایش دهد.

* عماد خدابخش دومین سیمرغ دار در جشنواره چهلم

عماد خدابخش تدوینگر سینما در سال ۱۳۹۴ دورهٔ پرتلاشی را در عرصه سینما و تلویزیون گذراند و در تولید اثر مهمی حضور داشت. اثر مهم عماد خدابخش در این سال، فعالیت در فیلم «کوپال» به کارگردانی کاظم ملایی بود که توانست با مهارتش، جای خود را میان اهالی فضای سینما تثبیت کند. خدابخش توانست با تدوین این فیلم تجربه حرفه‌ای موفقی برای خود رقم بزند و همکاری در کنار بازیگران بزرگ و باتجربه‌ای نظیر لوون هفتوان، نازنین فراهانی، پوریا رحیمی‌سام و مجتبی علیزاده را تجربه کند.

وی پس از آن در سال ۱۳۹۶ با تدوین فیلم سینمایی «سرخپوست» ساخته نیما جاویدی توانایی‌های خود را به رخ همکارانش کشید.

با اینکه عماد خدابخش را بیشتر به‌عنوان تدوینگر می‌شناسیم، اما در حرفه‌های دیگر نیز فعال بوده است. عماد خدابخش علاوه بر تدوینگر به‌عنوان فیلم‌بردار پشت‌صحنه نیز در سینما و تلویزیون فعالیت داشته است. مهم‌ترین اثر عماد خدابخش در حرفهٔ فیلم‌برداری پشت‌صحنه، فیلم سینمایی «سنتوری» است.

این تدوینگر که سال گذشته برای تدوین فیلم سینمایی «بی‌همه‌چیز» محسن قرایی برنده سیمرغ شد، امسال نیز با دو فیلم «شب طلایی» و «شادروان» در جشنواره چهلم حضور دارد.

فیلم سینمایی «شب طلایی» با عنوان پیشین «شمش طلا» ساخته یوسف حاتمی‌کیا و تهیه‌کنندگی ابراهیم حاتمی‌کیا است.

حسن معجونی، یکتا ناصر، مریم سعادت، مسعود کرامتی، سوگل خلیق، بهناز جعفری، سینا رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک بهشاد، ناصر هاشمی، زهرا بهروزمنش، شکوفه هاشمیان، ناصر عاشوری، نساء افرنگه، بهادر مالکی، پانته آ کیقبادی، فرسیما دمیرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساوه درودی، مسعود ساکت اف بازیگران این فیلم هستند.

* مارال جیرانی با «خائن کشی»

مارال جیرانی از همان ابتدا کار حرفه‌ای خود را از سینما آغاز کرد و سال ۱۳۸۹ در فیلم «قصه پریا» به کارگردانی پدرش؛ فریدون جیرانی به‌عنوان طراح لباس فعالیت داشت. گرچه موفقیت این اثر نسبت به آثار شاخص بعدی او مانند «فیلم مغزهای کوچک زنگ‌زده»، بیشتر نبود اما تجربه خوبی برای جیرانی محسوب شد. پس از همکاری با هومن سیدی به پروژه‌های «چهارراه استانبول» و فیلم «خفه‌گی» پیوست. همچنین در فیلم‌های «آشفتگی»، «هت تریک» و «پیلوت» به‌عنوان طراح لباس حضور داشته است.

با اینکه مارال جیرانی را بیشتر به‌عنوان طراح لباس می‌شناسیم، اما در حرفه‌های دیگر نیز فعال بوده است. وی علاوه بر طراح لباس به‌عنوان طراح صحنه و بازیگر نیز در سینما و تلویزیون فعالیت داشته است. مهم‌ترین آثار مارال جیرانی در حرفهٔ طراح صحنه، فیلم‌های «من مادر هستم» و «در راه ویلا» است و مهم‌ترین آثارش در حرفهٔ بازیگر، سریال «دزدان مادربزرگ» و فیلم «سال‌های خاکستری» است.

مارال جیرانی در اختتامیه فجر۳۹ [4]

اکنون این طراح لباس پس از اینکه سال گذشته سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس را برای فیلم «بی‌همه‌چیز» به کارگردانی محسن قرایی دریافت کرد، امسال در چهلمین جشنواره فیلم فجر با فیلم سینمایی «خائن کشی» به‌عنوان طراح لباس حضور دارد.

در فیلم سینمایی «خائن کشی» امیر آقایی، مهران مدیری، سارا بهرامی، پانته آ بهرام، پولاد کیمیایی، حمیدرضا آذرنگ، فرهاد آئیش، سام درخشانی، امیررضا دلاوری، الهام حمیدی، اندیشه فولادوند، نرگس محمدی، نسیم ادبی، فریبا نادری و رضا یزدانی ایفای نقش کرده‌اند.

داستان فیلم «خائن کشی» درباره رفاقت و مردم‌داری است ماجرا در دهه ۳۰ می‌گذرد و روایتگر ماجرایی از یک دزد است که تیر خورده و به دام پلیس افتاده، اما پیش از رفتن به زندان تمام دارایی‌اش را به دوست صمیمی‌اش می‌سپارد، اما رفیقش خیانت کرده و امانت‌دار خوبی نیست و همین ماجرا سبب می‌شود تا برای محاکمه رفیق خائنش از زندان فرار کند و این آغاز ماجرایی تازه است.

* سهیل دانش اشراقی با دو فیلم می‌آید

سهیل دانش اشراقی کارشناسی گرافیک خود را از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران گرفت. وی فعالیت خود را به‌عنوان کاریکاتوریست در سال ۱۳۷۵ با همکاری در مجلات کیهان کاریکاتور، طنز و کاریکاتور، توانا، همشهری، جام‌جم، حیات نو، سروش جوان، دوست و روزنامه ایران آغاز کرده است.

دانش اشراقی فعالیتش را در زمینه پویانمایی در سال ۱۳۷۵ در پروژه‌های پویانمایی «جمشید و خورشید»، «آریو»، «سفر به سرزمین دور» آغاز کرد. وی در زمینه‌های گوناگون گرافیک و طراحی فعالیت دارد. چهارمین نمایشگاهی انفرادی آثار وی در خانه کاریکاتور ایران برگزار شده است.

سهیل دانش اشراقی در زمینه طراحی فضا و شخصیت بازی‌های رایانه ایرانی مانند «سوشیانت» فعالیت داشته و همچنین مدیریت هنری بازی‌های «گرشاسپ: گرز ثریت و آسمان دژ» را نیز عهده‌دار بوده است.

او به‌عنوان طراح کانسپت و استوری‌برد، کار خود را در سینمای ایران با فیلم «راه آبی ابریشم» آغاز کرد. در فیلم‌ها و سریال‌هایی همچون «بادیگارد»، سریال «ماه‌تی‌تی»، «به وقت شام» و … طراح کانسپت بود. همچنین عضو تیم طراحی کانسپ فیلم‌های خارجی‌ای همچون «کرمپوس»، «نینگیو» و … نیز بوده است.

طراحی صحنه و لباس را از سال ۱۳۹۵ با تئاترهای: «لامبورگینی»، موزیکال «الیور توئیست»، «مرد بالشی»، «نفرین قحطی‌زدگان» و… آغاز کرد. از آثار او در سینما در سمت طراح صحنه می‌توان به فیلم‌های سینمایی «مسخره‌باز»، «روز صفر» و «روشن» اشاره کرد. وی برای فیلم‌های «مسخره‌باز» و «روز صفر» کاندیدتی دریافت سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر و در نهایت سال گذشته در جشنواره سی و نهم فیلم فجر سیمرغ بلورین این رشته را برای فیلم «روزی روزگاری آبادان» دریافت کرد.

اکنون دانش اشراقی با طراحی صحنه دو فیلم سینمایی «بی مادر» و «خائن کشی» در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

فیلم سینمایی «بی مادر» به کارگردانی سید مرتضی فاطمی است.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «انسان چیزی به دست نمی‌آورد، مگر چیزهایی از دست بدهد…»

امیر آقایی، میترا حجار، پژمان جمشیدی، پردیس پورعابدینی، علی اوجی، سارا محمدی، بیتا عزیزاوقلو، شیرین ضابطیان و فاطمه میرزایی ترکیب کامل بازیگران این فیلم را تشکیل می‌دهند.

این فیلم سینمایی که روایتگر داستان متفاوتی در ژانر اجتماعی است، در بخش خصوصی و به سرمایه‌گذاری صالح مؤذن‌زاده، در «کانون فیلم نسیم» تولید می‌شود.

* رشید دانشمند با «بی‌رویا» به جشنواره چهلم می‌آید

دانشمند فعالیت سینمایی خود را از سال ۱۳۸۳ با فیلم «گیلانه» در مقام دستیار صدابرداری آغاز کرد. تاکنون صدابرداری فیلم‌هایی چون «غلامرضا تختی»، «آندرانیک»، «تنگه ابوغریب»، «همه چی عادیه»، «آخرین بار کی سحر را دیدی؟»، «قاعده تصادف» و … بوده است.

از جمله افتخارات وی می‌توان به دریافت سیمرغ بلورین دوره سی و یکم جشنواره فیلم فجر برای فیلم «قاعده تصادف»، دریافت تندیس بهترین صدابرداری از جشنواره فیلم کوتاه تهران برای فیلم کوتاه «صبح روز بعد»، سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری برای فیلم «تنگه ابوقریب شد»، تندیس بهترین صدابرداری در جشن سینمای ایران برای فیلم «تنگه ابوقریب» اشاره کرد. همچنین موفق به دریافت تندیس بهترین صدابرداری از جشن خانه سینما دوره بیستم برای فیلم «پل خواب» شد.

وی سال گذشته توانست سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری را برای فیلم «زالاوا» دریافت کند و اکنون در دوره چهلم با فیلم سینمایی «بی‌رویا» به‌عنوان صدابردار حضور دارد.

«بی‌رویا» به کارگردانی آرین وزیردفتری و تهیه‌کنندگی مشترک سعید سعدی و هومن سیدی است.

این فیلم نخستین فیلم بلند وزیردفتری است که پیش‌تر با فیلم کوتاه «هنوز نه…» برنده جوایزی نظیر سیمرغ آسیایی بهترین فیلم کوتاه از جشنواره جهانی فجر شده بود و با فیلم کوتاه «مثل بچه آدم» در بخش سینه‌فونداسیون جشنواره کن حضور داشت.

در خلاصه داستان «بی‌رویا» آمده است: «مواجهه رویا با دختری بی‌نام‌ونشان، آغاز اتفاقاتی عجیب در زندگی رویا و بابک است …»

طناز طباطبایی، صابر ابر، شادی کرم‌رودی، فرانک کلانتر، مجتبی فلاحی، نهال دشتی، میلاد یزدانی، مهری آل‌آقا، شهریار فرد، نوا نعمتی و… با حضورِ رضا داودنژاد و هنرمندیِ مائده طهماسبی و بازیگر خردسال تیام کرمانیان در این فیلم نقش‌آفرینی کرده‌اند.

* حضور فرید ناظرفصیحی در فجر ۴۰ با «بیرو»

فرید ناظرفصیحی طراح جلوه‌های ویژه رایانه‌ای و بصری سینما و تلویزیون دانش‌آموخته رشته انیمیشن است و فعالیت خود در سینما را با فیلم «جنایت» در سال ۱۳۸۲ آغاز کرد.

ناظرفصیحی تاکنون برنده سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه بصری از سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم «چهارراه استانبول» و برنده سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه از سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم «ابلق» شده است.

وی طراح جلوه‌های ویژه فیلم‌هایی چون «قهرمان»، «لامینور»، «شبی که ماه کامل شد»، «مطرب»، «مجبوریم»، «سمفونی نهم»، «آستیگمات»، «انارهای نارس»، «ناپدید شدن» و … بوده است و اکنون در چهلمین جشنواره فیلم فجر با فیلم سینمایی «بیرو» حضور دارد.