- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

آیا پردیس سینمایی چارسو بدترین گزینه بود؟!

fajr-Charsoo

سوره سینما [1] هدیه حدادی‌اصل [2]:  از روز گذشته و با اعلام نهایی پردیس سینمایی چارسو به عنوان محل اصلی اصحاب رسانه در دوره چهلم جشنواره فیلم فجر، موج عظیمی از انتقادات رسانه ای به سوی رییس سازمان سینمایی و دبیر جشنواره روانه شد. این در حالی بود که پیش از این زمزمه های برگزاری جشنواره در برج میلاد به گوش رسیده بود و خبری از این پاساژ موبایل فروشی نبود اما به یکبار و در یک غافلگیری پاساژ چارسو به عنوان خانه رسانه معرفی شد.

در همین حین برخی از مدیران جشنواره از اختلاف میان مدیران سازمان سینمایی و شهرداری خبر دادند و برخی دیگر مدعی شدند که تمایل شهرداری برای دخالت در جشنواره، از درخواست پول و هزینه از سوی این نهاد بوده است و از طرفی هم مدیر روابط‌عمومی جشنواره اعلام کرده که به درخواست خود اهالی رسانه پردیس سینمایی چارسو انتخاب شده است! اما آنچه در میان اهالی رسانه مطرح می‌شود چیزی مغایر با این ادعا است.

به‌هرحال و با هر دلیل و منطقی آنچه به تصویب رسیده پردیس چارسو است که البته همه به‌خوبی به مشکلات آن برای برگزاری مهم‌ترین جشنواره سینمایی کشور در آن، واقف هستیم.

چارسو به‌عنوان پردیسی در شلوغ‌ترین و پررفت‌وآمدترین محل در مرکز شهر با وجود ترافیک و طرح ترافیک اساساً برای برگزاری جشنواره‌ای چون سینما حقیقت هم مناسب نیست چه رسد به جشنواره فیلم فجر! همچنین بخش بزرگی از این مجتمع در اختیار فروشندگان موبایل است و برگزاری مهم‌ترین جشنواره سینمایی کشور در محلی که تعداد زیادی افراد غیرمرتبط حضور دارند می‌تواند مشکلات بیشتری هم برای این جشنواره ایجاد کند.

حال با بررسی همه‌جانبه این اتفاق مهم نظر برخی از منتقدین و اصحاب رسانه را در مورد برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی چارسو جویا شدیم …

* اگر چارسو برای برگزاری جشنواره خوب بود چرا جشنواره جهانی را تعطیل کردید؟

رضا درستکار؛ منتقد سینمای ایران ضمن ابراز اعتراض خود در مورد برگزاری جشنواره در پردیس سینمایی چارسو عنوان کرد: از هر دیدی به این موضوع بنگرید انتخاب این پردیس اشتباه است. در کل این پاساژ تجاری برای برگزاری چنین جشنواره‌ای مناسب نیست.

وی ادامه داد: یک دلیل را به سبک مدیران دولتی مطرح می‌کنم آن هم این است اگر پردیس سینمایی چارسو برای برگزاری جشنواره خوب بود چرا جشنواره فیلم فجر جهانی را تعطیل کردید؟ چرا که یکی از بحث‌های مهم برای تعطیلی این جشنواره این بود که در مکان مناسبی برگزار نمی‌شود.

درستکار با تاکید بر این مهم که جشنواره چهلم فیلم فجر تراز انقلاب اسلامی است عنوان کرد: مسئله جشنواره این نیست که عنوان کاخ با عنوان خانه جابه‌جا شود چراکه اصلاً کاخی وجود ندارد و این یک اصطلاح است. مسئله امروز جابه‌جایی کاخ جشنواره است که از یک مکان آبرومند به یک مکان بدون اصالت فرهنگی منتقل شده است.

وی ادامه داد: پردیس سینمایی چارسو در محل طرح ترافیک واقع شده و جدای از برگزاری جشنواره در این محل سبب کوچک‌سازی و حقیر نشان‌دادن این رویداد مهم سینمایی می‌شود.

* از پردیس ملت به چارسو آمدن از چاله به چاه افتادن است!

مهرداد معظمی؛ مدیر روابط‌عمومی سازمان هنری اوج در مورد این موضوع گفت: اساساً هرسال محل برگزاری جشنواره فیلم فجر جای بحث دارد. امسال انتخاب پردیس چارسو اتفاق عجیب و به‌نوعی شگفت‌انگیز از جهت منفی بود.

وی افزود: از آن عجیب‌تر اینکه گفته شده این مکان با مشورت با اهالی رسانه انتخاب شده است! اما کاملاً مشخص است که دوستان در کار انجام شده قرار گرفته‌اند.

معظمی با اشاره به اینکه به جهت حضور بازار و اتمسفر پردیس چارسو؛ این مکان اصلاً محل مناسبی برای برگزاری جشنواره نیست، بیان کرد: شأن جشنواره انقلاب این نیست که در بازار موبایل برگزار شود؛ اما باید دید که پشت پرده چه اتفاقی رخ داد، آیا واقعاً برای برج میلاد مسائل و مشکلاتی بوده؟ این را نمی‌دانم اما اگر واقعاً این‌طور بوده، شاید ما هم جای مدیران جشنواره بودیم با وجود مشکلات همین تصمیم را می‌گرفتیم چراکه انتخاب محدودی داشتیم.

وی ادامه داد: هرچند که پردیس چارسو از جهت نمایش فیلم خوب است اما به این موضوع باید دقت می‌شد که وسط طرح ترافیک و شلوغی است، وسط فضای بازار است و اگر کسی بخواهد به آن فضا بیاید در روز چند ساعت از وقتش گرفته می‌شود.

معظمی همچنین در مورد سینما فلسطین که به‌عنوان سینمای منتقدین انتخاب شده است، گفت: برای منتقدین هم سینما فلسطین به جهت کیفیت صندلی‌ها و پرده نمایش چیزی در حد فاجعه است مگر اینکه واقعاً تجهیز شود که اگر شود هم بازهم مشکلات طرح ترافیک و شلوغی گریبان‌گیر آن خواهد بود.

وی تاکید کرد: اگر قرار است مشکلی حل شود و نمی‌شود؛ حداقل مشکلی هم افزوده نشود! از پردیس ملت به چارسو آمدن از چاله به چاه افتادن است. بهترین گزینه همان برج میلاد است که باتوجه‌به مسیر مترو دسترسی آن هم خوب شده و فضای جشنواره‌ای به برگزاری این رویداد مهم سینمایی می‌دهد.

* کوچک‌سازی جشنواره خیانت به نظام و سینمای ایران است

رضا منتظری؛ دبیر خبرگزاری سینماپرس با اشاره به اینکه کوچک‌سازی جشنواره خیانت به نظام و سینمای ایران است، گفت: جشنواره فیلم فجر برند فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است، این جشنواره نه فقط به‌عنوان فستیوال سینمایی در دنیا مطرح شده که برآمده از دل انقلاب اسلامی و آرمان‌ها و دیدگاه‌های اسلامی است.

وی ادامه داد: متاسفانه آن چه که شاهد هستیم این است که مدیران دولت سیزدهم در پی اشتباهات مدیران دولت تدبیر و امید راه خطایی را می‌روند و تصمیمات نابخردانه و اشتباهی را می‌گیرند که به سمت نابودسازی این برند فرهنگی حرکت می‌کنند و اگر این تصمیمات نابخردانه همچنان ادامه داشته باشد قطعاً تا یکی دو سال آینده اثری از جشنواره فیلم فجر نمی‌ماند.

این فعال رسانه ای افزود: نه تنها انتخاب مکان برگزاری جشنواره که کاهش شدید میزان آثار به نمایش درآمده در این جشنواره، حذف بخش‌های مختلف از جمله نگاه نو، بخش خارج از مسابقه و یا حتی هنر و تجربه تمام این ها باعث خنثی و کوچک سازی جشنواره شده و می‌شود و فقط امیدواریم که تدبیری عاجل وجود داشته باشد تا بتوانیم یک مقدار با خرد و اندیشه و آگاهی این جشنواره را برگزار کنیم.

منتظری خاطرنشان کرد: در تمام کشورهای دنیا شاهد پیشرفت هر ساله جشنواره‌ها هستیم اما جشنواره در کشور ما هر سال دچار عقبگرد و پسترفت می‌شود. این بسیار اتفاق نامبارکی است که می‌تواند صدمات جبران ناپذیری را برای سینمای کشور در پی داشته باشد.

وی افزود: شخصاً با برگزاری جشنواره در پردیس چارسو که بهتر است بگویم پاساژ موبایل فروشان است به شدت مخالف هستم. شان جشنواره فجر این نیست که در این مکان برگزار شود. جشنواره فیلم فجر؛ جشنواره بااهمیتی است که در دهه مبارک فجر برگزار می‌شود و می‌بایست این جشنواره باشکوه و اقتدار کامل در یک مکان مناسب مثل برج میلاد به صورت عظیم برگزار شود که بتواند چشم جهانیان را به سمت این رویداد خیره کند و هرگونه تصمیمی به غیر از این قطعاً عمدی است و در راستای کوچک و خنثی سازی جشنواره است.

* پردیس سینمایی چارسو محل ضدفرهنگی است

حمید غفاریان؛ سردبیر سایت سینماناب و مدیرتولید سینمای ایران نیز در این خصوص عنوان کرد: طی این سال‌ها پردیس سینمایی ملت گزینه خیلی خوبی بود.

مدیرتولید فیلم سینمایی «پسرکشی» افزود: خلاهای سال ابتدایی برگزاری در پردیس ملت برطرف شده بود، بخصوص سال گذشته که در اوج کرونا بسیار خوب برگزار شد، علاوه بر آن سالن نشست خبری که ساخته شد و فضای پارکینگی آماده شد و از همه مهم‌تر آرامشی که در مرکزیت پردیس سنمایی ملت بود باعث می‌شد که از سایر گزینه‌ها به خصوص پردیس سینمایی چارسو مناسب‌تر باشد. چارسو بسیار محل ضدفرهنگی است چرا که از طبقه اول که به طبقه جشنواره می‌خواهید بروید باید از مسیری عبور کنید که مسیرتجاری است.

وی ادامه داد: بر همین اساس و از طرفی هم مرکزیت چارسو که در طرح ترافیک است، شلوغی و ازدحامی که در این مرکز تجاری وجود دارد؛ با اهداف جشنواره فیلم فجر مغایر است. شاید پردیس چارسو برای جشنواره فیلم کوتاه یا سینما حقیقت مکان مناسبی باشد اما برای جشنواره فیلم فجر که مرکزیتی است که باید اهالی رسانه منتقدان و هنرمندان در یک آرامشی به آنجا مراجعه کنند؛ گزینه خوبی نیست. برخلاف پردیس ملت که همه این شاکله‌ها را داشت و طی این سال‌ها گزینه خوبی بود.