- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

مایکروسافت کمپانی بازی‌سازی را به ارزش ۶۸.۷ میلیارد دلار خرید

Microsoft-Activision-Blizzard

به گزارش سوره سینما [1]، مایکروسافت طی خبری که دیروز منتشر شد، اکتیویژن بلیزارد کمپانی سازنده بازی‌های محبوب «ندای وظیفه» (Call of Duty) و «دنیای وارکرفت» (World of Warcraft) را به ارزش ۶۸.۷ میلیارد دلار خرید. این خیر در زمانی منتشر شد که کمپانی بلیزارد مورد حملات لیبرال‌ها قرار گرفته است. بسیاری از کارکنان زن در این شرکت، از نحوه برخورد بابی کاتیک مدیرعامل کمپانی ناراضی بودند. البته واقعیت گلایه، بابت اختلاف حقوق میان زن و مرد بوده است.* مایکروسافت طی یک بیانیه اشاره داشت که بابی کاتیک به مأموریت خود در سمت مدیرعامل ادامه خواهد داد. حفظ او برای ارتقای سطح فرهنگی و پیشرفت اقتصادی، ضروری است.

خبرنگار نشریه نیویورک تایمز از کاتیک پرسید که آیا او در هیئت‌مدیره باقی خواهد ماند و کاتیک در پاسخ گفت که فعلاً هیچ چیز معلوم نیست. وقتی که مراحل قرارداد به پایان رسید، به سؤالاتتان پاسخ می‌دهم.

فیل اسپنسر مدیر بخش بازی و ساتیا نادلا مدیر عامل کل مایکروسافت در بیانیه مشترک گفتند: «متاورس»* تلفن همراه نقشی حیاتی در آنچه که مایکروسافت از «متاورس» متصور است، دارد. مایکروسافت تا قبل از قرارداد، حضور پررنگی در پلتفرم تلفن همراه نداشت؛ با خریدن اکتیویژن بلیزارد این امر تغییر خواهد کرد.

در ادامه بیانیه آمده است که: این قرارداد نگرش ما را به «متاورس» بیش از پیش، قویتر خواهد کرد. تلفن همراه نقش بزرگی در صنعت گیمینگ دارد. ما وقتی که به نگرشی که به «متاورس» داریم، می‌اندیشیم، معتقدیم که یک «متاورس» مرکزی وجود ندارد. ما درصدد حمایت از چند متاورس و یک اکوسیستم محتواسازی و تجارت هستیم. مایکروسافت با این خرید به سومین تولیدکننده بازی‌های رایانه پشت سر کمپانی تنسنت و سونی، قرار خواهد گرفت.

مایکروسافت در تلاش است تا تمام بازی‌های اکتیویژن بلیزارد را در روز اول برای سرویس گیم پس فعال کند. این امر یکی دیگر از علل اصلی است که مایکروسافت این کمپانی را خرید. البته مایکروسافت بازی‌های محبوب را برای پلتفرم‌های دیگر عرضه خواهد کرد.

البته این اولین دفعه‌ای نیست که مایکروسافت یک کمپانی بازی‌سازی را می‌خرد؛ آنها پیشتر کمپانی بتزدا را به ارزش ۷ میلیارد دلار خریده بودند. به محض خریدن این کمپانی، تمام عناوین برای بازی‌کردن در گیم پس فراهم شد.

اکتیویژن بلیزارد سازنده (Call of Duty) ، (Candy Crush) ، (Overwatch) ، (Warcraft) ، (Diablo) ، (Hearthstone) و (StarCraft) است.

این خبر برای گیمرها ار این منظر خوب است که با عضویت ماهانه در سرویس گیم پس به آرشیو خوبی از بازی‌ها دست پیدا می‌کنند. گیمرها با پرداخت حق عضویت ماهیانه به ارزش ۲۰ دلار می‌توانند به بازی هایی دست پیدا کنند که می‌بایست ۷۰ دلار جداگانه برای آنها بپردازند. گیم پس هم اکنون در حدود ۲۵ میلیون عضو دارد.

* کمپانی بلیزارد مجبور شد تا ۱۸ میلیون دلار به قربانیان روابط جنسی نا مشروع بپردازد. اما این باجی که بلیزارد پرداخت، بابت این گناه نبود؛ بلکه اختلاف حقوق میان زن و مرد بوده است. زنان فعال در صنعت بازی سازی معتقند که آنها باید حقوق برابری با مردها داشته باشند و برابری حقوق نباید بر اساس شایسته سالاری باشد. این حقیقت که هرکس به میزان دستاورد و تلاش مفیدش باید پاداش بگیرد، در آیین لیبرالیسم جایی ندارد.

* متاورس نخست توسط مارک زاکربرگ مدیرعامل فیس‌بوک مطرح شد. مدیران شبکه‌های اجتماعی و تکنولوژی محور، درصد خلق یک دنیای مجازی هستند که به جز اصلی زندگی کاربران تبدیل خواهد شد و نحوه زندگی در این دنیای مجازی، بسیار مهمتر از دنیای واقعی خواهد بود. (برای درک بهتر، اپیزود برایس دالاس هاوارد در سریال «آینه سیاه» (Black Mirror) مراجعه کنید)