- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

«جیران» برای فتحی می‌ماند یا «شهرزاد»؟

Jaeyran-Fathi-site

سوره سینما [1] هدیه حدادی‌اصل [2]: حسن فتحی از زمانی که پا به عرصه فیلمسازی گذاشت و در این عرصه فعالیت هنری خود را آغاز کرد توانست به خوبی در این حیطه هنری بدرخشد و جا پای خود را محکم کند. این کارگردان از همان ابتدا به تولید آثار فاخر و تاریخی علاقه داشت و سریال های زیادی را با موضوعات تاریخی کار کرد، سریال «شهرزاد» یکی از این سریال هاست که هر چند در فصل اول موفق بود اما در دو فصل بعدی موفقیت آنچنانی را همراه نداشت و نتوانست همانند فصل اول خود پربیننده باشد. حال باید ببینیم که سریال «جیران» که باز هم یک عاشقانه در بستر تاریخی است می تواند جبران مافات کند یا خیر؟!

سال‌هاست زمانی که نام حسن فتحی را می‌شنویم لیست تمام سریال‌های موفق او در ذهنمان مرور می‌شود. از فتحی می‌توان به‌عنوان یک سریال ساز موفق کشور نام برد، کسی که هم در بین رقبای خود و هم در میان مخاطبان عام از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. این شهرت هم نتیجه رضایت و استقبال مخاطبان از سریال‌ها و فیلم‌های قبلی او است.

حسن فتحی کار حرفه‌ای خود را با کارگردانی مجموعه تلویزیونی «همسایه‌ها» در سال ۱۳۷۲ آغاز کرد. پس از آن سریال «عاطفه»، «معمای یک قتل»، «سوءتفاهم» را برای شبکه دو سیما تولید کرد و از آنجا با ساخت مجموعه «هوای تازه» در سال ۱۳۷۵ به شبکه سه سیما رفت. «پهلوانان نمی‌میرند» عنوان سریال بعدی این کارگردان بود که ساخت آن باعث شد دوباره با شبکه دو همکاری کند و این سریال نقطه عطف حسن فتحی در کارنامه کارگردانی‌اش شد. سریالی که آن روزها توانست مخاطبان بسیار زیادی را با خود همراه کند و حالا بعد از سال‌ها هر بار از هر شبکه‌ای پخش می‌شود، خاطره‌های بسیاری را برایم زنده می‌کند.

مجموعه‌های تلویزیونی «فردا دیر است»، «روشن‌تر از خاموشی»، «شب دهم»، «مدار صفر درجه»، «میوه ممنوعه»، «اشک‌ها و لبخندها»، «در مسیر زاینده‌رود»، «زمانه»، «شهرزاد» و حالا «جیران» سریال‌هایی هستند که این کارگردان خاطره‌ساز در صداوسیما و شبکه نمایش خانگی تولید کرده که هرکدام تاکنون دسته مخاطبان خود را داشته است.

اما کار حرفه‌ای حسن فتحی به همین سریال‌سازی ختم نشده، ۳ سال پس از ساخت سریال موفق «شب دهم» در سال ۱۳۸۰ با آن کاراکتر دوست‌داشتنی (حیدر خوش مرام) که هنوز هم خیلی‌ها حسین یاری را به این نام خطاب می‌کنند، فتحی تصمیم گرفت با متنی از مینو فرشچی به سینما بیاید و خود را به این مدیوم نیز معرفی کند؛ ازاین‌رو دست به ساخت فیلم سینمایی «ازدواج به سبک ایرانی» زد. «پستچی سه بار در نمی‌زند»، «کیفر»، «یک روز دیگر» و «مست عشق» فیلم‌های سینمایی است که فتحی تاکنون کارگردانی کرده است.

اما آنچه که می‌توان در مورد حسن فتحی با قاطعیت گفت این است که او در ساخت سریال‌های تاریخی به‌شدت موفق بوده و می‌توان از او به‌عنوان یک کارگردان در تولید آثار فاخر نام برد.

* بازگشت فتحی به نمایش خانگی با «جیران»

حالا پس از تجربه تولید سریال «شهرزاد» که البته در فصل دوم و سوم آن، آنچه که توقع می‌رفت را از فتحی ندیدیم و حتی پس از ساخت فیلم سینمایی «مست عشق» که تولید مشترک با کشور ترکیه بود، با سریالی روبه‌رو هستیم تحت عنوان «جیران» که پخش آن هم با مشکلاتی همراه است.

فتحی قرار است با مجموعه «جیران» دوباره به شبکه نمایش خانگی بازگردد تا شاید بتواند تجربه تلخ سریال «شهرزاد» را این بار در روایت یک عاشقانه از دربار ناصرالدین‌شاه جبران کند.

به همین بهانه مروری بر کارنامه حسن فتحی در عرصه سریال‌سازی و تولید فیلم‌های تاریخی و فاخر خواهیم داشت.

* «پهلوانان نمی‌میرند» نقطه عطف کارنامه هنری حسن فتحی

همان‌طور که در ابتدای گزارش عنوان کردیم سریال «پهلوانان نمی‌میرند» نقطه عطفی در کارنامه سریال‌سازی حسن فتحی بود. این سریال در سال ۱۳۷۶ برای شبکه دو سیما تولید شد.

این مجموعه تلویزیونی داستانی در زمان قاجار را در شهر تهران روایت می‌کند که پهلوانان ورزش باستانی مورد اعتماد و احترام همه مردم بودند. ناگهان پهلوان اول پایتخت کشته می‌شود. در ادامه شخصیت‌های دیگری چون پهلوان جواد کشته می‌شوند.

در این راستا پهلوان نصرت فرزند اول پهلوان خلیل مرحوم پیگیر قضایای قتل‌های مرموز شده و متوجه می‌شود که قتل‌ها زیر سر یک فرد متظاهر و مکار (پهلوان اسد و دو شاگردش) است که در میانه داستان کنسول روس باانگیزه قتل سید محمد واعظ نیز با آنها هم‌داستان شده است؛ ضمناً شازده معتمد و لوطی اصلان راهزن نیز تصادفاً از هویت قاتلان مطلع شده‌اند.

pahlevanan-nemimirand [3]

در انتها پهلوان نصرت به یاری دو تن از مریدانش (ارسلان و حشمت زرین) و پهلوان قلیچ و یک افسر نظامی باوجدان (میرزاعلی) قاتلان را به سزای اعمالشان می‌رساند.

مجموعه تلویزیونی «پهلوانان نمی‌میرند» یک داستان جنایی با الهام از سبک جنایی آگاتا کریستی است که در فضای تاریخی دوران قاجاریه رخ می‌دهد و در مواردی به مستندات تاریخی (شخصیت سید محمد واعظ و قتل گریبایدوف، کنسول روس) اشاره دارد؛ داستان دارای پیچیدگی‌های جنایی و نیز کشمکش‌های روحی شخصیت‌هایی چون پهلوان نصرت و شیخ حسین پهلوان است که بیننده را به‌خوبی با خود همراه می‌سازد.

جمشید مشایخی، فخری خوروش، فریماه فرجامی، مصطفی عبداللهی، عبدالرضا اکبری، کتایون ریاحی، عنایت بخشی، حمید مظفری، علی اوسیوند، هادی مرزبان، حسین خانی‌بیک، فخرالدین صدیق‌شریف، ولی‌الله مؤمنی، آتش تقی‌پور، حمید مهرآرا، جعفر بزرگی، حمیرا ریاضی، محمد حاتمی، فریبا کامران، جهانگیر فروهر، فاطمه طاهری، رضا فیاضی، صدیقه کیانفر، عباس ظفری و داوود فتحعلی‌بیگی بازیگران این مجموعه تلویزیونی بودند.

* «روشن‌تر از خاموشی» زندگی ملاصدرای شیرازی

«روشن‌تر از خاموشی» یک مجموعه تلویزیونی در ژانر تاریخی است که فتحی در سال ۱۳۷۸ آن را ساخت اما پس از چهار سال در سال ۱۳۸۲ از شبکه یک سیما پخش شد. این سریال به زندگی‌نامه صدرالدین محمد بن ابراهیم قوام (ملاصدرای شیرازی) متفکر و فیلسوف ایرانی اسلام و تشیع، از نوجوانی تا رفع حکم نفی بلد او و بازگشت به زادگاهش، شیراز می‌پردازد.

داستان این مجموعه چنین نگارش شده است: در زمانی که کشور از لحاظ سیاسی و اجتماعی، در شرایطی نابسامان قرار گرفته و علاوه بر تهدیدات و دست‌اندازی مستعمران به خاک ایران، عده‌ای نیز در داخل داعیه حکومت دارند؛ صدرالدین محمد قوام شیرازی متخلص به ملاصدرا، در راه کسب علم و دانش قدم می‌گذارد. این فیلسوف برجسته که روحی تشنه و مشتاق یادگیری دارد؛ در محضر دانشمندان و عالمان بزرگ اسلامی چون شیخ بهایی و میرداماد و میرفندرسکی درس می‌آموزد …

حسین یاری، کتایون ریاحی، علی نصیریان، محمود پاک‌نیت، محمدعلی کشاورز، فریماه فرجامی، جمشید مشایخی، پروین سلیمانی، مصطفی عبداللهی، فخری خوروش، ژاله علو، اسماعیل شنگله، محمود عزیزی، رسول نجفیان، عنایت بخشی، علی سلیمانی، فخرالدین صدیق‌شریف، فرخ نعمتی، بهاره رهنما، حسام نواب صفوی، جهانگیر صمیمی‌فرد، رزیتا غفاری و حسن حسینیان جمع بازیگران پنجمین ساخته حسن فتحی بودند.

* حیدر خوش مرام سریال «شب دهم»

«شب دهم» عنوان بعدی سریال حسن فتحی است که در سال ۱۳۸۰ تولید و سال بعد از آن از شبکه یک سیما پخش شد. این سریال یک سریال مناسبتی بود که برای ماه محرم ساخته شد و بارها از شبکه‌های مختلف پخش شده است.

داستان سریال «شب دهم» در اواخر حکومت رضاشاه در تهران رخ می‌دهد. فردی به نام حیدر خوش‌مرام که از لات‌های تهران قدیم است، خواهان ازدواج با دختری از تبار قاجار می‌شود و آن دختر شرط ازدواج با حیدر را اجرای تعزیه در ده شب ماه محرم قید می‌کند، اتفاق‌هایی که در جریان تعزیه برای حیدر رخ می‌دهد شخصیت او را دگرگون می‌کند و انسانی پاک و باایمان می‌شود.

چون در زمان حکومت رضاشاه تعزیه قدغن بوده حیدر مجبور به اجرای تعزیه دور از چشم آژان‌ها می‌شود دراین‌بین دوست حیدر به نام یاور به کمک او می‌آید و با کمک هم موفق به اجرای تعزیه در نه شب اول می‌شوند؛ از طرفی عمه شاهزاده قجری در پرونده‌ای جنایی دخیل می‌شود و در نتیجه پای یک سرگرد سنگدل تأمینات (اداره آگاهی قدیم) به ماجرا باز می‌شود. او قصد دارد حیدر را به قتل رسانده و به مراد دلش که ازدواج با آن شاهزاده قجری است برسد.

shabe-dahom [4]

او برای این کار حاضر است هر مانعی را از سر راه خود بردارد او یاور را تهدید می‌کند که اگر به همکاری با حیدر ادامه دهی به زندان می‌روی و باید ازدواج با دختر مورد علاقه‌ات را فراموش کنی اما اگر در حین اجرای تعزیه حیدر را طوری به قتل برسانی کاری می‌کنم تا تو به زندان نروی و او را وادار به کشتن حیدر می‌کند یاور در این امر دو دل است و سرانجام شب دهم فرامی‌رسد و سرگرد که در میان تماشاچی‌های تعزیه است وقتی می‌بیند یاور تمایلی به کشتن حیدر ندارد به طرف او شلیک کرده و او را به قتل می‌رساند در همین حین مأموران نظمیه که از موضوع اطلاع پیدا کرده‌اند به محل تعزیه هجوم آورده و با مردم عزادار درگیر می‌شوند سرگرد برای این که کارش را تمام کند با حیدر درگیر شده و قصد شلیک به او را دارد که حیدر با شمشیر ضربه مهلکی به او وارد کرده و او را از پا درمی‌آورد اما در همین حین یکی از مأمورین نظمیه به طرف حیدر شلیک می‌کند او که در حال مرگ است برای آخرین بار شاهزاده قجر را می‌بیند و با او وداع می‌کند و حرف‌هایی می‌زند که از آن حیدر لات بعید است و فقط از دهان مؤمنی تمام‌عیار بیرون می‌آید و این‌گونه می‌شود که عاشق به معشوقش نمی‌رسد. در پایان حیدر دست در دست رفیقش یاور، جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.

حسین یاری، کتایون ریاحی، رؤیا تیموریان، ثریا قاسمی، پرویز پورحسینی، محمود پاک‌نیت، اکرم محمدی، پرویز فلاحی‌پور، شهین علیزاده، مظفر مقدم، حسین خانی‌بیک، ابراهیم‌آبادی، فرشید صمدی‌پور، عباس ظفری، رامسین کبریتی، عرفان سعیدی، شکرخدا گودرزی، حمید افشار، حسین افشار، محمدرضا قاسمی، علاءالدین قاسمی، آتش تقی‌پور، منوچهر آذر، ناصر گیتی‌جاه، محمد ورشوچی و صدیقه کیانفر بازیگران این سریال بودند.

* «پستچی سه بار در نمی‌زند» دومین تولید سینمایی فتحی

فیلم سینمایی «پستچی سه بار در نمی‌زند» در سال ۱۳۸۷ تولید شد. این فیلم با بازی علی نصیریان، محمدرضا فروتن، باران کوثری، امیر جعفری، پانته‌آ بهرام، رؤیا تیموریان، لیلا زارع و پارسا مشیری، داستان مردی است که به‌خاطر تسویه‌حساب شخصی با مردی دیگر، دختر او را گروگان می‌گیرد و به خانه‌ای در خارج از شهر می‌رود و منتظر آن مرد می‌ماند. اما سرنوشت دیگری در این خانه متروکه در انتظار آنهاست …

این فیلم در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حضور داشت و کاندیدای بهترین صدای فیلم؛ حسین ابوالصدق، کاندیدای بهترین تدوین؛ حسن حسندوست، کاندیدای بهترین موسیقی متن؛ فردین خلعتبری، کاندیدای بهترین بازیگر نقش دوم زن؛ لیلا زارع، کاندیدای بهترین جلوه‌های ویژه؛ عباس شوقی، کاندیدای بهترین کارگردانی؛ حسن فتحی، کاندیدای بهترین چهره‌پردازی؛ سعید ملکان، کاندیدای بهترین فیلم؛ جواد نوروزبیگی، کاندیدای بهترین کارگردانی؛ حسن فتحی شد.

* فتحی روی «مدار صفر درجه»

«مدار صفر درجه» عنوان سریال دیگری از حسن فتحی است که از اردیبهشت ۱۳۸۶ از شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران روی آنتن رفت. گمان می‌رفت که این سریال بر اساس زندگی واقعی عبدالحسین سرداری ساخته شده باشد، اما هیچ‌گونه نشانه دقیقی برای تأیید این موضوع در سریال موجود نیست (نه نام شخصیت‌ها و نه سرنوشت آن‌ها به عبدالحسین سرداری شباهتی ندارد و همچنین این سریال یکی از محبوب‌ترین سریال‌های ایران است).

سریال ماجرای سفر دانشجویی ایرانی به نام حبیب پارسا (شهاب حسینی) به فرانسه – به‌خاطر تحصیل در رشته فلسفه در دانشگاه پاریس – را نشان می‌دهد. ماجرا بر بستر جنگ جهانی دوم و شکل گرفتن صهیونیزم و تسلط تدریجی بر فلسطین می‌گذرد که طبیعتاً فضای داستان متأثر از این واقعه مهم تاریخی است. در زمان اعزام دانشجویان ایرانی به فرانسه و همچنین تحصیل آن‌ها در دانشگاه پاریس، جنگ جهانی دوم نیز در حال آغاز است.

حبیب پارسا در دانشگاه با دختری یهودی به نام سارا استروک (ناتالی متی) آشنا می‌شود که اوایل، در کلاس با یکدیگر به مخالفت می‌پردازند که تدریجاً این مخالفت و سرکشی به عشق و تمایل بین این دو نفر مبدل می‌شود. ترور یهودیان به دست صهیونیست‌ها در ایران و اروپا و دنبال‌کردن سرنوشت دانشجویی ایرانی در فرانسه و رابطه عاطفی او با دانشجویی یهودی با سلسله حوادثی به یکدیگر مرتبط می‌شوند.

madare-sefr-daraje [5]

به دنبال فتح پاریس توسط آلمان نازی، جان سارا آستروک و خانواده‌اش نیز به خطر می‌افتد زیرا دولت آلمان با یهودیان مخالف است؛ و پس از این وقایع مشکلات فراوانی برای حبیب که پس از مدتی به ایران بازمی‌گردد روی می‌دهد درحالی‌که از پی خواسته او سارا آستروک و مادرش نیز به تهران آمده بودند؛ (زیرا جانشان در پاریس به خطر افتاده بود) و حبیب مجدداً دو بار دستگیر می‌شود (به اتهام ربودن گذرنامه).

پس از آزادی وی از زندان شهربانی و رخ‌دادن اتفاقاتی از جمله کشته‌شدن چند نفر مثل سرگرد فتّاحی، زینت الملوک (که به دلیل خودکشی می‌میرد) خواهر حبیب (سعیده پارسا) و نامزدش، در آخر ماجرا سارا عمویش را که در تخت‌جمشید قصد قتل حبیب را داشت به قتل می‌رساند و حبیب پارسا دوباره به زندان می‌افتد؛ ولی در آخر پس از رهایی از زندان به معشوق خود می‌رسد که آخرین سکانس سریال است.

سریال «مدار صفر درجه» از اردیبهشت ۱۳۸۶ از شبکه اول تلویزیون ایران پخش و تبدیل به یکی از سریال‌های محبوب تلویزیون شد که بارها بازپخش آن توسط مردم درخواست شده است. مستندی سه قسمتی با عنوان «روزی که زمان ایستاد» برای شرح بیشتر و پشت‌صحنه این سریال ساخته شده است.

این سریال با وجود شباهت اسمی به رمان «مدار صفر درجه» نوشته احمد محمود، از حیث وقایع، شخصیت‌ها، درون‌مایه و غیره هیچ ارتباطی با رمان مذکور ندارد.

شهاب حسینی، ناتالی متی، رؤیا تیموریان، مسعود رایگان، پی‌یر داغر، لعیا زنگنه، آتنه فقیه‌نصیری، پیام دهکردی، ایرج راد، رحیم نوروزی، مصطفی عبداللهی، احمد ساعتچیان، رامسین کبریتی، عباس شادروان، فادی ادوارد، هاسمیک تاشجیان، صدرالدین شجره، فرخ نعمتی، رامسین کبریتی، علی قربانزاده، فرشید صمدی پور، جهانگیر الماسی، بیوک میرزاییف امیر دژاکام، محسن نقیبیان، ناصر طاهری، سیامک حلمی، ناصرعاشوری، امیرحسین فتحی، پروین میکده، لزلو سابو، پترگلتز، هلکا مندل لیست بازیگران این سریال بودند. این مجموعه اولین همکاری مشترک حسن فتحی با شهاب حسینی بود.

* «شهرزاد» موفق یا ناموفق؟!

«شهرزاد» سریالی در سه فصل با بازی علی نصریان، ترانه علیدوستی، شهاب حسینی، پریناز ایزدیار و مصطفی زمانی بود. یک عاشقانه‌ای که در بطن وقایع دهه ۳۰ سریال را جذاب می‌کرد؛ اما این جذابیت تنها در فصل یکم آن هویدا بود. سریالی که قرار بود در همان فصل خلاصه شود به دلیل مسائل گوناگون که البته مهم‌ترین آن تجربه فروش بالای فصل اول و جذب مخاطبان بیشتر بود به دو فصل بعدی کشید که این کار باعث ریزش درصد بالایی از مخاطبان شد.

البته ناگفته نماند که بسیاری از دنبال‌کنندگان شبکه نمایش خانگی هنوز هم سریال «شهرزاد» را بهترین سریال این رسانه خانگی می‌دانند. اما آنچه بازیگران آن اذعان دارند؛ نارضایتی از تولید فصل دوم و فصل سوم این سریال است که گویی مجبور به ادامه همکاری شده بودند.

shahrzad [6]

داستان این سریال، قصه شهرزاد (ترانه علیدوستی) دانشجوی پزشکی و فرهاد (مصطفی زمانی) دانشجوی ادبیات و روزنامه‌نگار که عاشق هم بودند و می‌خواستند با هم ازدواج کنند، بود. داستان در سال ۱۳۳۲ و زمامداری دکتر مصدق اتفاق می‌افتد. پدران این دو از افراد گوش‌به‌فرمان شخصی متنفذ به نام بزرگ آقا (علی نصیریان) هستند.

تحولات ۲۸ مرداد، فرهاد را که روزنامه‌نگار و از طرفداران پروپاقرص مصدق است، به دلیل اتهام به قتل و توطئه علیه سلطنت به‌پای چوبه دار می‌کشد، اما بزرگ آقا او را نجات می‌دهد. پس از آن ماجرا که دیگر فرهاد کمی از وحشت‌زدگی‌اش کم شده تصمیم می‌گیرند مراسم عروسی بگیرند. همه خوشحال‌اند به‌جز پدر شهرزاد (محمود پاک‌نیت) که میلی به این ازدواج ندارد. از آن طرف، بزرگ آقا دختری به نام شیرین (پریناز ایزدیار) دارد که با پسرعموی خود، قباد (شهاب حسینی) ازدواج کرده است. قباد که هیچ میلی به این دختر بدزبان و مغرور ندارد، چون او عاشقش است، به‌خاطر پدر قدرتمندش بزرگ آقا که عمویش می‌شود سکوت می‌کند و مجبور می‌شود بسوزد و بسازد.

قباد و شیرین بچه‌دار نمی‌شوند و دائم بر سر اینکه چه کسی مشکل دارد و بچه‌دار نمی‌شود با هم دعوا می‌کنند. بزرگ آقا که دیگر از آن‌ها بسیار خسته شده و احتیاج به وارث دارد، تصمیم می‌گیرد برای دامادش قباد زن بگیرد تا ببیند مشکل از کیست و پس از خود وارثی داشته باشد و…. قصه از اینجا آغاز و قباد عاشق شهرزاد می‌شود …

* ماجرای شمس و مولانا در «مست عشق»

«مست عشق» عنوان فیلم سینمایی آخر کارگردانی حسن فتحی است. این اثر محصول مشترک ایران و ترکیه است، و سرمایه‌گذاران آن شرکت سیماریا simarya film  production و شرکت ای- ان-جی ENG yepim medya  هستند.

این فیلم برشی از زندگی مولوی و شمس تبریزی در سال‌های ۶۴۰ تا ۶۴۵ هجری قمری است که در این اثر هنرمندان بنامی چون شهاب حسینی در نقش شمس تبریزی، پارسا پیروزفر در نقش مولانا حضور دارند؛ همچنین هنرمندان محبوب ترکیه‌ای چون بنسو سورال در نقش مریم، هانده ارچل در نقش کیمیا خاتون (دختر مولانا)، ابراهیم چلیک‌کول در نقش اسکندر به ایفای نقش پرداختند.

البته اکران این فیلم با مشکلات متعددی روبه‌رو است. ابتدا بحث بر سر مالکیت این فیلم میان تهیه‌کنندگان ایرانی و ترکی بود. باتوجه‌به این‌که راش‌های فیلم در اختیار تهیه‌کننده ترک بود، اعلام شده بود قرار است این فیلم سینمایی در قالب سریال تدوین شود و به نمایش درآید تا جایی که تیزری هم بر همین مبنا برای پخش از یکی از شبکه‌های ترکیه منتشر شد.

maste-eshgh [7]

این اتفاق با واکنش تند سازندگان فیلم «مست عشق» به‌ویژه حسن فتحی روبه‌رو شد و حالا خبر می‌رسد در نهایت با پیگیری‌های حقوقی انجام‌شده از طرف ایران این مشکل برطرف شده است.

مهران برومند؛ تهیه‌کننده ایرانی این فیلم در این باره خبر داد: «اختلاف نظری که درباره میزان سهم مالکیت فیلم سینمایی «مست عشق» میان تهیه‌کنندگان ایرانی و ترک بروز کرده و موجب توقف ادامه تولید و آماده‌سازی و اکران فیلم شده بود با کمک‌های ارزشمند وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سرکنسولگری ایران در استانبول حل‌وفصل شد.»

او در ادامه داده: «بنابراین با انتقال صددرصد مالکیت فیلم به طرف ایرانی تمام راش‌های «مست عشق» به تهیه‌کننده ایرانی تحویل داده شده است و به‌زودی فیلم‌برداری بخش‌های باقی‌مانده آغاز شده و مراحل فنی آماده‌سازی فیلم پیگیری خواهد شد و «مست عشق» تا پایان سال آماده نمایش خواهد بود.»

* و اما «جیران» …

«جیران» عنوان آخرین ساخته حسن فتحی است. یک مجموعه تلویزیونی در ژانر عاشقانه-تاریخی به نویسندگی احسان جوانمرد و فتحی و تهیه‌کنندگی اسماعیل عفیفه است. داستان «جیران» که در زمان قاجار رخ می‌دهد، به داستان عاشقانه جیران، ناصرالدین‌شاه و سیاوش می‌پردازد.

بعد از مشکلات اکران «مست عشق»، پخش سریال «جیران» نیز با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شد.

درحالی‌که در ساعت ۸ صبح ۲۴ دی‌ماه ۱۴۰۰ همه مخاطبان منتظر پخش قسمت اول سریال «جیران» بودند، ولی این اتفاق رخ نداد تا شایعاتی که مبنی بر شکایت از تهیه‌کننده این سریال پیش‌ازاین مطرح شده بود، قوت بگیرد.

اما علت عدم انتشار قسمت اول سریال «جیران» چه بود؟ از یک‌سو گفته می‌شود که عوامل سازنده سریال «آهوی من مارال» اعتراض و شکایتی دراین‌خصوص از سازندگان «جیران» داشته‌اند، مبنی بر این که داستان و قصه این کار کپی‌برداری شده از داستان سریال آن‌ها است. هر دو سریال درباره ناصرالدین‌شاه یکی از شاهان قاجار است.

در پی این اعتراض روابط‌عمومی سریال «آهوی من مارال» در یک بیانیه‌ای عنوان کرد: «پی‌رنگ اصلی داستان عاشقانه سریال «جیران» از سریال «آهوی من مارال» کپی‌برداری شده است. بر اساس حکم محکومیت آقای عفیفه سریال «جیران» محکوم به حذف شباهت‌های کپی شده از سریال «آهوی من مارال» است.»

اما پس از انتشار این بیانیه، روابط‌عمومی سریال «جیران» نیز در واکنشی بیانیه خود را منتشر کرد که در آن نوشته شده بود: «قسمت اول سریال عاشقانه «جیران» به کارگردانی حسن فتحی و تهیه‌کنندگی اسماعیل عفیفه که قرار بود جمعه ۲۴ دی‌ماه ساعت ۸ صبح منتشر شود، در بازبینی نهایی ساترا ملاحظه‌ای بیان شد که در حال رفع و تهیه نسخه نهایی هستیم.»

jeyran [8]

در نتیجه صدور این بیانیه‌ها و واکنش‌ها، پلتفرم فیلیمو در نهایت اعلام کرد: «۴٨ ساعت قبل از پخش سریال، نامه‌ای خلاف روال و فرایندهای معمول ساترا به فیلیمو ارائه شد که مشتمل بر ملاحظاتی جدید در خصوص ممیزی این سریال نسبت به سریال‌های دیگر بود که طبق قواعد اداری و حقوقی این موارد عطف‌به‌ماسبق نمی‌شود و طبیعتاً نباید مشمول قسمت یک این سریال می‌شد.

کمااینکه اصلاحات ساترا در خصوص قسمت اول این سریال از سوی تیم تولید در موعد مقرر، مورد اعمال قرار گرفته بود.

فیلیمو امید داشت تا باتوجه‌به موارد مطرح شده و مذاکراتی که تا ۱۲ ساعت قبل از زمان انتشار با ساترا داشت، بتواند قسمت اول را در تاریخ و زمان مقرر منتشر کند؛ اما به دلیل برخی ملاحظات نهاد ناظر در خصوص ممیزی این سریال، پخش آن حداکثر تا یک هفته به تأخیر افتاد.

فیلیمو ضمن عذرخواهی از کاربرانی که در سه روز گذشته اشتراک تهیه کرده‌اند، متعهد می‌شود به‌منظور حفظ حقوق ایشان سه روز به اشتراک آنها اضافه کند.» …

اما باز هم پس از جدال های گسترده میان ساترا، تهیه کننده «جیران» و فیلمیو و جلسات پی در پی که میان آن ها صورت گرفت، روابط عمومی فیلمیو شب گشذته در یک بیانیه دیگر خبر از به تعویق افتادن دوباره این سریال داد که در آن نوشته شده: «با تفاهم صورت گرفته بین ساترا، فیلیمو و تیم تولید «جیران»، پخش قسمت اول سریال «جیران» به روز یکشنبه ۲۴ بهمن ماه موکول شد.

به گزارش روابط عمومی فیلیمو، بر اساس مصوبه شورای پروانه نمایش محتوای حرفه‌ای در فضای مجازی، پخش قسمت اول سریال «جیران» با تعویق سه هفته‌ای ۲۴ بهمن پخش خواهد شد.
ساترا با ارسال نامه‌ای از فیلیمو و تیم تولید سریال «جیران» خواست که با وجود موافقت کلی صادر شده برای این سریال متاثر از مجوز تولید صادر شده از سوی معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۹۹، پخش این سریال را برای اعمال برخی ملاحظات محتوایی جیران، تا روز ۲۴ بهمن ماه به تعویق بیاندازد.

فیلیمو و تیم تولید سریال جیران همچنین با عذرخواهی بابت تاخیر مجدد در پخش این سریال، اعلام می‌دارد که این سریال از دو هفته قبل آماده و برای ارزیابی در اختیار ساترا قرار گرفته بود.»

به هر حال در نهایت باید دید که آخرین ساخته حسن فتحی همانند فیلم سینمایی‌اش «مست عشق» همچنان بلاتکلیف می‌ماند یا پخش خواهد شد و پس از پخش آن می‌توانیم به این نتیجه برسیم که این سریال می‌تواند ماندگارتر از سریال «شهرزاد» باشد و فتحی را به دوران اوج خود بازگرداند یا خیر؟! هر چه که هست باید صبور باشیم و این سریال را تماشا کنیم …