- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

نگاهی به پنج بازی درخشان عزتی در سینمای ایران

Ezzati-Bazi

سوره سینما [1] هدیه حدادی‌اصل [2]:  تا چند سال قبل با شنیدن نام جواد عزتی به یاد فیلم‌های کمدی می‌افتادیم، عزتی را با بازی در نقش‌های کمدی می‌شناختیم و از او به عنوان یکی از کمدین‌های به نام و چهره در سینمای ایران یاد می‌کردیم.

وجه طنز این بازیگر را نخستین‌بار پریسا بخت آور کشف کرد. بخت آور در مجموعه تلویزیونی «من یک مستأجرم» توانایی کمدی بودن جواد عزتی را محک زد و پس از اینکه دید می‌تواند یک کمدین مطرح باشد، او را به این عرصه معرفی کرد. بعد از آن با بازی در مجموعه تلویزیونی «کمربندها را ببندیم» به کارگردانی مهدی مظلومی و سپس با ایفای نقش در سریال‌های طنز مهران مدیری به‌عنوان یک کمدین به تلویزیون معرفی و ستاره این رسانه شد.

عزتی با فیلم سینمایی «طلا و مس» ساخته همایون اسعدیان وارد سینما شد و با اینکه این فیلم یک فیلم اجتماعی محسوب می‌شد اما این بازیگر در آن؛ نقش یک روحانی بذله‌گو را ایفا می‌کرد و از آنچه از او می‌شناختیم خیلی دور نبود. پس از آن هومن سیدی برای ساخت فیلم سینمایی «آفریقا» از عزتی دعوت کرد تا در اولین ساخته بلند او به‌عنوان یکی از شخصیت‌های اصلی فیلم، ایفای نقش کند. با اینکه این فیلم پروانه نمایش در سینماها را دریافت نکرد و یک راست به شبکه نمایش خانگی رفت، اما عزتی در آن دیده شد و ازآن‌پس به‌عنوان یک بازیگر جدی در سینما شناخته شد. در واقع این هومن سیدی بود که وجه جدی بودن این بازیگر توانا را کشف و به سینما معرفی کرد.

اکنون جواد عزتی را پس از بازی‌های موفقی که در سینما و تلویزیون داشته می‌توان به‌عنوان بازیگری که در هر دو نقش طنز و جدی به‌خوبی از پس کار برمی‌آید، شناخت. نگه‌داشتن هر دوی این وجوه برای یک بازیگر از آن دست چالش‌هایی است که هرکسی نتوانسته از پسش به‌خوبی برآید اما این بازیگر توانا به‌عنوان یکی از معدود بازیگرانی است این ویژگی را دارد و کارگردان می‌تواند از همه توانایی‌های او به‌خوبی بهره‌مند شود. تا جایی که او را به پول‌سازترین بازیگر سینمای ایران تبدیل کرده است.

اما آنچه که در این بازیگر محسوس است شاید بتوان نامش را بدشانسی گذاشت. باوجوداینکه چند سالی است از او بازی‌های درخشانی را در فیلم‌های مهم جشنواره شاهد هستیم اما تا به امروز در هیچ دوره‌ای موفق به دریافت سیمرغ نشده است و تنها در سال‌های ۹۵، ۹۷ و ۹۸ برای فیلم‌های «ماجرای نیمروز»، «ماجرای نیمروز: رد خون» و «آتابای» کاندیدای دریافت سیمرغ شده است. ازاین‌رو باید گفت اگر امسال نظر آنهایی که بازی جواد عزتی را پسندیده‌اند پیش برود و این بازیگر بتواند برای بازی در فیلم «مرد بازنده» سیمرغ دریافت کند در واقع او است که به سیمرغ اعتبار بخشیده نه سیمرغ به او! شاید مثل لئوناردو دی‌کاپریو که سال‌ها تلاش کرد و شش مرتبه هم نامزد دریافت اسکار شد اما زمانی که پس از سال‌ها در هشتاد و هشتمین مراسم اسکار جایزه بهترین بازیگر برای فیلم «بازگشته» را گرفت، تمام رسانه‌ها بر این باور بودند که این دی کاپریو است که به جایزه اسکار اعتبار بخشیده!

اخیراً جواد عزتی را در فیلم‌های پی‌درپی محمدحسین مهدویان به‌عنوان کاراکترهای جدی و موفق می‌بینیم. پس از بازی‌های موفق او در فیلم‌های «ماجرای نیمروز»، «ماجرای نیمروز: رد خون»، «لاتاری» و در آخر هم بازی درخشانی که در سریال «زخم کاری» داشت، با یک چهره جدیدتری در فیلم سینمایی «مرد بازنده» از او مواجه شدیم. عزتی در فیلم سینمایی «مرد بازنده» نقش یک سرهنگ را بازی می‌کرد که در پی مرگ یک سهام‌دار بزرگ و مدیرعامل شرکتی، از اطرافیان او بازجویی می‌کند تا به قاتل برسد، از طرفی پدر دو فرزند است که پسرش قصد مهاجرت دارد اما او راضی نیست و البته همسرش نیز سال‌هاست که فوت شده…

روز گذشته سینمای رسانه‌ها میزبان فیلم جدید محمدحسین مهدویان بود. اثری که نتوانست به اندازه پتانسیل خودش درخشان باشد. بااین حال بازی جواد عزتی در این اثر یکی از مهم‌ترین بحث‌های پیرامون فیلم را شکل داده. عده‌ای معتقدند او یکی از بهترین بازی‌های خودش را انجام داده و عده‌ای دقیقا ۱۸۰ درجه متفاوت نظر می‌دهند. اما این بحث‌ها فرصت مناسبی است تا به بهانه آن نگاهی به بازی‌های خاطره‌انگیز جواد عزتی داشته باشیم.

 * فیلم سینمایی «فرشته‌ها با هم می‌آیند»

فیلم سینمایی «فرشته‌ها با هم می‌آیند» اولین تجربه حامد محمدی به‌عنوان فیلمساز، در سال ۱۳۹۲ تولید شد. جواد عزتی در این فیلم نقش احمد طلبهٔ جوانی را ایفا می‌کند که زندگی عاشقانه‌ای را با همسرش لیلا دارد.

fereshteha-ba-ham-miayand [3]

لیلا در آستانهٔ وضع حمل است و احمد برای در آوردن پولِ بیشتر، مجبور به بنایی است در عین حالی که به درس‌های طلبگی‌اش هم می‌رسد. وقتی برخلاف تصور احمد، لیلا یک سه‌قلو به دنیا می‌آورد، تعادل زندگی آن‌ها به هم می‌خورد، تا جایی که برای امرارمعاش تصمیم می‌گیرد تا علی‌رغم میل خود، پیشنهاد بازی در یک فیلم را بپذیرد …

* فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز»

فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز» ساخته محمدحسین مهدویان به سراغ برهه‌ای از تاریخ ایران رفته که تا به امروز فیلمسازان کمتر علاقه‌ای به روایتش داشته‌اند. دورانی که البته به جهت حساسیت‌های موجود، کمتر مجالی برای پرداختن به جزئیات آن وجود داشته است.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: پس از برکناری بنی‌صدر از مقام ریاست‌جمهوری در سالهای نخست انقلاب، سازمان مجاهدین اقدام به عملیات تروریستی و ایجاد ناامنی در کشور نموده است. در این وضعیت گروهی در پی برطرف کردن مشکلات و برقراری آرامش در کشور هستند اما …

majeraye-nimrooz [4]

جواد عزتی در این فیلم نقش صادق را ایفا می‌کرد، برخی از منتقدین اذعان داشته‌اند که ما به ازای این نقش، شخصیت سعید امامی است اما سید محمود رضوی؛ تهیه‌کننده فیلم در واکنش به این اظهارنظر بیان مرده است که این نقش هیچ شباهتی به سعید امامی ندارد و سعید امامی در آن موقع در سپاه نبوده است.

جواد عزتی به شکلی قابل‌قبول از پس این نقش برآمده و توانست در دوره سی و پنجم جشنواره فیلم فجر برای بازی در این فیلم کاندیدای دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شود.

* فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب»

«تنگه ابوقریب» فیلمی به نویسندگی و کارگردانی بهرام توکلی و تهیه‌کنندگی سعید ملکان در سال ۱۳۹۶ تولید شد و در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر نیز حضور داشت.

این فیلم که بر اساس واقعیت است، روایتی است از دفاع گردان عمار یاسر لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله در برابر لشکرکشی رژیم بعث در موقعیت تنگه استراتژیک ابوقُرَیب دهلران و حمله به فَکّه و شرهانی، در روزهای پایانی جنگ، عراقی‌ها باید از سد یک پایگاه که شکل تنگه است عبور کنند که با مقاومت شدید نیروهای ایرانی روبه‌رو می‌شوند.

tange-aboughoraib [5]

جواد عزتی در این فیلم در نقش مجید ایفای نقش کرده که به‌خوبی هم از پس آن برآمده اما از آنجا انگار قصد دارد نادیده گرفته شود، بازهم بازی او در این فیلم توسط هیئت داوران جشنواره دیده نشد و نتوانست کاندیدای دریافت سیمرغ شود.

* فیلم سینمایی «خورشید»

«خورشید» فیلمی در ژانر درام به کارگردانی مجید مجیدی و تهیه‌کنندگی امیر بنان در سال ۱۳۹۸ تولید شد و در جشنواره سی و هشتم فیلم فجر نیز حضور داشت. این فیلم به نویسندگی مشترک مجید مجیدی و نیما جاویدی است که برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر شد.

«خورشید» به مسئله کودکان کار می‌پردازد. داستان فیلم داستان نوجوانی به اسم علی است که از طرف یک مرد به دنبال یک زیرخاکی می‌رود.

khorshid [6]

جواد عزتی در این فیلم در نقش امیر رفیعی؛ ناظم مدرسه‌ای است که به انجام وظایف سختگیرانه و ایجاد نظم در مدرسه اشتغال دارد، ناظمی که چگونگی کلّه زدن به بینی حریف در دعوا را از علی (بازیگر نقش اصلی) یاد گرفته و در تنبیه مأمور سنگدل بازداشتگاه به کار می‌گیرد.

* فیلم سینمایی «شنای پروانه»

اما خیره‌کننده‌ترین بازی جواد عزتی در فیلم سینمایی «شنای پروانه» اولین ساخته سینمایی محمد کارت بود که در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد و مخاطبان را از بازی‌های بازیگران خود، شگفت‌زده کرد.

جواد عزتی در این فیلم، مخاطب را با وجه دیگری از شخصیت‌پردازی و بازی خود آشنا کرد که بسیار جای تقدیر داشت. عزتی در این فیلم در نقش حجّت؛ برادر هاشم و برادرشوهر پروانه؛ قهرمان اصلی فیلم است.

داستان فیلم با پروانه آغاز می‌شود که به گاراژ صافکاری برادرشوهرش؛ حجت می‌رود و از او می‌خواهد تا جلوی همسرش هاشم با بازی امیر آقایی را بگیرد. هاشم به‌خاطر فیلمی که از شنای پروانه در استخر در فضای مجازی پخش شده است، به همراه نوچه‌هایش برای انتقام‌جویی به استخر رفته و مشغول تخریب آن است. در راه بازگشت از استخر، هاشم پروانه را با ضرباتی می‌کشد.

shenaye-parvaneh [7]

دادگاه حکم به اعدام هاشم می‌دهد و این بخش داستان، حجت و پدرش به دنبال رضایت گرفتن از پدر پروانه می‌روند تا هاشم اعدام نشود و ازآنجایی‌که پدر پروانه تنها در صورتی رضایت می‌دهد که کسی که فیلم را پخش کرده پیدا شود، حجت بل کمک و راهنمایی‌های هاشم به دنبال عامل اصلی می‌گردد و در نهایت حجت به‌واسطه یکی از دوستان صمیمی هاشم متوجه می‌شود که دستگیر شدنش به جرم قاچاق و به دنبال آن سقط جنین و نازا شدن همسرش زیر سر هاشم و مصیب بوده است. همچنین می‌فهمد که چند بار هم ناخواسته بار شیشه برای آنها قاچاق کرده است و پس از مطلع شدن از ماجرا؛ از هدف خود که آزادکردن برادرش است منصرف می‌شود و ترجیح می‌دهد که او اعدام شود.