- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

هادی حجازی‌فر: هزینه کل پروژه «موقعیت مهدی» ۳۰ میلیارد تومان بود

Hadi-Hejazifar

به گزارش سوره سینما [1]، نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» ساخته هادی حجازی‌فر در سالن اصلی همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

در ابتدای این نشست هادی حجازی‌فر گفت: ما بیشتر از دو سال درگیر این فیلم بوده‌ایم. به دلایلی ۱۲ بار کارمان متوقف شد اما همه کنار ما بودند و از تک تک عوامل‌مان تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: در ابتدا این کار برای بازیگری به من پیشنهاد شد و گفتم من این نقش را برای هرکسی بازی نمی‌کنم و دوست دارم که خودم آن را بسازم و این اتفاق افتاد و خوشحالم.

وی در خصوص نسخه سریال این فیلم نیز توضیح داد: از اول هم مبنا بر یک نسخه سینمایی بود و من نمی‌خواستم چکیده یک سریال را سینمایی کنم. سریال یک نوع روایت دیگری دارد و در فیلم سینمایی تاکید روی کاراکترهای حمید و مهدی باکری داشته‌ایم.

حجازی‌فر ادامه داد: ما یک قراری با دوستان گذاشتیم که تنها یک پوستر یا یک تیزر قبل از جشنواره داشته باشیم و شلوغش نکنیم و به‌خاطر این قول و به‌خاطر نام حمید و مهدی باکری باعث شد که خیلی از کارهایی که حق یک پروژه برای دیده‌شدن است را انجام ندهیم.

وی اضافه کرد: حتماً دوست دارم در مورد موضوعات دیگر فیلم بسازم. یکسری رویاها در کارگردانی دارم اما باتوجه‌به توانایی‌هایم کار انجام می‌دهم. این فیلم را با قلبم و اعتقاد کامل ساختم و به آن افتخار می‌کنم.

این کارگردان افزود: از ابتدای کار به بچه‌های صحنه و گریم و … تاکید کردم که می‌خواهم یک سند تصویری از این دو عملیات به‌جای بگذاریم.

وی خاطرنشان کرد: جنگ ما مثل باقی جنگ‌ها یک‌وقت‌هایی شکست و یک‌وقت‌هایی پیروزی داشته و حماسه زمانی معنا پیدا می‌کند که روی دیگر سکه را هم ببینیم. یک مقدار از تصاویری که می‌تواند آشنا در ذهن باشند پرهیز کردیم.

حجازی‌فر افزود: چیزی که پخش خواهد شد، چهارصد دقیقه مفید بود و کل قرارداد ۳۰ میلیارد تومان، از این مبلغ ۱۰ میلیارد هزینه ادوات جنگی و بازسازی صحنه‌ها شده است. عوامل من نصف دستمزدی که می‌توانستند در فیلم‌های دیگر بگیرند را نگرفته‌اند. اجازه ندادم یک ریال از بودجه این‌طرف و آن طرف شود.

وی با اشاره به پژوهش فیلم توضیح داد: خیلی پژوهش سنگینی کردیم و تمام مصاحبه‌هایی که از سال ۶۱ تا همین امروز بوده را جمع‌آوری کردیم. حتی یک چیز کوچک را جعل نکرده‌ایم.

این کارگردان گفت: از اول اصرار داشتیم که تکه‌هایی از طنز را داشته باشیم که به‌زعم ما بیرون هم نمی‌زند. لشگر ۳۱ عاشورا لشگر ترک‌هاست اما در فیلم سعی کردیم توازن را برقرار کنیم و با طیف‌های متفاوتی کار کنیم. تلاش کردیم با آوردن یک سری غیر ترک‌زبان را به فیلم اضافه کنیم که تعادل برقرار شود.

وی ادامه داد: برای این فیلم دست به انتخاب زده‌ایم که در آن رفتار مهدی باکری را ببینیم که همه به هم مربوط باشند و نمی‌توانستیم دقیق نشان دهیم که در عملیات‌های خیبر و بدر چه اتفاقی افتاد.

حبیب والی‌نژاد؛ تهیه‌کننده فیلم در مورد اینکه نقش بنیاد مستضعفان در این فیلم چه بوده است، گفت: نهادها و بنیادهای مختلفی پیشنهاد مشارکت در این فیلم را داشته‌اند ولی بنیاد مستضعفان از ابتدای کار کمک‌های زیادی را به ما کردند.

روح‌الله زمانی؛ بازیگر گفت: این نقش را خیلی دوست دارم و سختی در این کار نداشتم و می‌دانستم که قدم جدیدی در سینما گذاشته‌ام.