- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

مهران مدیری: مسعود کیمیایی به‌شدت سینما را بلد است

Mehran-Modiri

به گزارش سوره سینما [1]، نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «خائن کشی» آخرین ساخته مسعود کیمیایی در سالن اصلی همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

در ابتدای این نشست علی اوجی؛ تهیه‌کننده گفت: اگر این نشست را بدون حضور کارگردان برگزار کردیم صرفاً به احترام شما اهالی رسانه است، دوم اینکه آقای کیمیایی جراحی روی پای خود انجام دادند و فکر می‌کردیم که خوب می‌شوند و بیایند اما همچنان در بستر بیماری است و سوم اینکه امیر آقایی کرونا گرفته و به‌خاطر نیامدنش عذرخواهی کرد.

وی ادامه داد: اعتراض پولاد را من نمی‌دانم اما اختلافاتی بوده که وجود داشته و منجر شد به انصراف او! استاد کیمیایی نامه‌ای نوشت که در آن عنوان کرده بود یک کارگردان با ۵۵ سال سابقه فیلمسازی نمی‌خواهد قضاوت شود و این طبیعی است. من به‌عنوان تهیه‌کننده فیلم به خواست ایشان احترام می‌گذارم و احترام از طرف گروه «خائن کشی» و درود به آقای کیمیایی در نهایت تصمیم ایشان بوده است.

وی افزود: به‌تبع وقتی کارگردان فیلم حضور ندارد خیلی سخت است که من تصمیم بگیرم که نشست برگزار شود اما احترام شما اولویت به همه چیز است. رسانه‌هایی که این روزها برای همه فیلم‌های ما زحمت می‌کشند و باعث می‌شوند که سینمای ایران رونق داشته باشد و طبیعتاً به احترام شما این نشست برگزار شده و این تصمیم به مافیا بودن ندارد.

وی گفت: آقای کیمیایی در دکور کار نکردند و اولین مواجه ایشان در بانک ملی بود که ساخته شد و من به ایشان گفتم اگر این دکور نیست همان لحظه دکور را خراب می‌کنم اما خدا را شکر که دوست داشتند و ۸۰ درصد این فیلم در دکور گرفته شده است.

ali-oji [2]

اوجی توضیح داد: فیلم تعمداً ۲۳۰ دقیقه است و در نسخه آماده کردند و نسخه سینمایی آن ۱۲۰ دقیقه است که اگر ما بخواهیم نسخه وی او دی آن را کار کنیم نسخه ۲۳۰ دقیقه‌ای را نمایش می‌دهیم. آقای کیمیایی به‌شدت منضبط بودند و ای‌کاش همه کارگردانان ما این روش را داشتند.

این تهیه‌کننده در مورد هزینه ساخت فیلم گفت: برای چه باید بگویم!! یک شایعاتی بود که این فیلم متعلق به فیلم مارکت است اما این‌طور نیست و این فیلم کاملاً با سرمایه شخصی ساخته شده است. آرمان مرادی و خودم و چند نفر دیگر برای این فیلم سرمایه‌گذاری کردیم. خود من ماشینم را برای این فیلم فروختم. از هیچ نهاد یا ارگان دولتی پول نگرفتیم.

اوجی گفت: این گمانه‌زنی مطبوعات بود که این فیلم راجع به کاراکتری به نام مهدی بلیغ است دلیل این هم مصاحبه‌ای بود که آقای کیمیایی چند سال گذشته کرده بود و گفته بود سناریویی به نام خائن کشی دارم که درباره زندگی مهدی بلیغ است اما من که پیش ایشان رفتم از ایشان خواستم ظرف شش ماه این سناریو را تغییر دهند و الان این فیلم بر اساس زندگی مهدی بلیغ نیست و فقط اسم کاراکتر او بر روی این فیلم مانده است.

وی در مورد حضور همسرش در فیلم‌هایی که تولید می‌کند، توضیح داد: نرگس محمدی به‌خاطر همین مافیا است که مکرر در فیلم‌های من دیده می‌شوند. من وقتی با ایشان ازدواج کردم او بازیگر بوده است. تا الان ۹ فیلم تهیه کردم که فقط در دو فیلم حضور دارد. تعدد کاراکتر در این فیلم دست من را برای بازیگر باز می‌گذاشت که از چنین جواهری استفاده کنم. رابطه کاری ما کاملاً تعریف شده است.

مهران مدیری گفت: ممنونم که ما را پوشش می‌دهید، جراحی پا هم بهانه بود. آقای کیمیایی دوست نداشتند اینجا باشند و دلایل آن را می‌دانید که اعتراضی به خیلی از چیزها داشتند.

وی ادامه داد: عرض کردم در فیلم «درخت گردو» آن نقش برای من نبود و در رودربایستی و دوستی این نقش را بازی کردم که یک افتضاحی بود که گذشت اما مگر می‌شود که با استاد کیمیایی کار کنی و بد بازی کنی! آقای کیمیایی به‌درستی از بازیگرانش بازی می‌گیرد.

مدیری گفت: اگر سیمرغ بدهند معلوم است که می‌برم! هرکسی دوست دارد که جایزه بگیرد و وقتی جایزه می‌گیرد احساس می‌کند که کارش را درست انجام داده است.

Mehran-Modiri2 [3]

مدیری افزود: ما باید به احترام آقای کیمیایی نمی‌آمدیم اما من از همه خواهش کردم که این نشست را برگزار کنیم چرا که اگر این نشست برگزار نمی‌شد کسی متوجه نبودن ایشان نمی‌شد!

وی توضیح داد: معتقدم که هر بازیگری در طول زندگی حداقل یکبار باید با مسعود کیمیایی کار کند. به حدی دانش ایشان بالا است و در مورد همه چیز مثل ادبیات، تاریخ و سیاست می‌داند که دوست داری از او یاد بگیری. من یواشکی می‌رفتم پشت مانیتور و قاب‌بندی یاد می‌گرفتم. آقای کیمیایی به‌شدت سینما را بلد است.

وی در مورد علت عینک‌زدنش در نشست‌ها که پیش‌ازاین هم در نشست فیلم «درخت گردو» در جشنواره سی و هشت از آن استفاده کرده بود و علت را نخوابیدن و خستگی اعلام کرده بود، گفت: از جشنواره‌ای که فیلم «درخت گردو» تا الان هنوز نخوابیده‌ام!!!

وی در مورد دلیل انتخاب نقشش گفت: آدم وقتی جلوتر می‌رود بیشتر یاد می‌گیرد یعنی هم شخصی است و هم به کارگردان مربوط است. بخشی از این ماجرا شخصی است چراکه تجربه می‌کند و یاد می‌گیرد.

فرهاد آئیش؛ که در نقش دکتر مصدق ظاهر شده بود، گفت: اولین موضوع این است که من صورتم شبیه به دکتر مصدق هستم و خیلی وقت‌ها در نقش ایشان بازی کردم. شاید صدها ساعت با مصدق زندگی کردم و این بار هم یک نگاه دوباره داشتم و از زاویه آقای کیمیایی هم باید دکتر مصدق را می‌دیدم. اگر بدون شناخت شخصیت تاریخی که قبلاً وجود داشته را بازی کنی قطعاً دچار مشکل می‌شوی! حداقل با ذهنم دکتر مصدق را می‌شناسم و سعی کردم به خود او وفادار باشم.

سهیل دانش‌اشراقی؛ طراح صحنه گفت: رویایی بود مه در این کار همکاری کنم و برایم عجیب بود و دوران بسیار خوبی را با آقای کیمیایی گذراندم و که لحظه‌به‌لحظه کار برای من درس بود.