- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

هادی محقق: «دِرب» به معنای زمین سفت است

Hadi-Mohaghegh

به گزارش سوره سینما [1]، نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «درب» به کارگردانی هادی محقق در سالن اصلی همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

در ابتدای این نشست هادی محقق؛ کارگردان و بازیگر فیلم گفت: دِرب در زبان لری به معنای زمین سفت است.

وی بیان کرد: تصورم این است که ضرورت در این جنس آثار که تلاش می‌کند باور شود استفاده از بازیگر می‌تواند لطمه به کار بزند و حس همزادپنداری را کاهش دهد. ضرورت این جنس سینما این است که سراغ بازیگر نرویم تا ارتباط حسی کاهش پیدا نکند.

وی افزود: بله حتماً فیلم باید مستند به نظر برسد که وقتی آن را می‌بینی باور کنی! باید از المان‌هایی استفاده کنیم که میزان باورپذیری را بالا ببرد. حقیقتی که من در اور دنبال آن هستم با بازیگر چهره فرو می‌ریزد.

محقق ادامه داد: سال‌هاست که روی این مسئله کار می‌کنم که غرابت فرم و محتوا چیست اما در نهایت به این رسیدم که فرم همان محتوا است. این محتواست که باعث می‌شود فرم شکل گیرد و آن هم به قدرت زیستی که ما بیان می‌کنیم برمی‌گردد.

وی در مورد شخصیت مأمور برق گفت: او بدل نبود و من برای بازی آن بر ترس‌هایم غلبه کردم چراکه چاره‌ای نبود و باید ادامه می‌دادم، اگر بدل استفاده می‌کردم حس واقعی بودن را القا نمی‌کرد. این شخصیت مابه‌ازای واقعی ندارد.

وی گفت: من که کل زندگی‌ام به اشتباه گذشت اما ای‌کاش ترجمه درستی به آقای کیارستمی در مملکت ما می‌شد ای‌کاش بااحتیاط در مورد آقای کیارستمی صحبت کنیم!!

این کارگردان اضافه کرد: بدترین حالت انسان حالت ریاکاری است و ترسناک‌ترین موقعیت انسان هم این است که به کاری مشغول باشد و آن را فریاد بزند! اگر مهر این فیلم به دل شما نشست به‌خاطر سکانس آخر فیلم بود. ما قصه کار نمی‌کنیم و اهمیت روایت این است که ترسیم تصورات انتقال‌دهنده را اجتناب‌ناپذیر در نظر بگیریم. حس باید به‌درستی انتقال داده شود.

محقق گفت: من برای جنس زن بی‌شمار احترام قائل هستم. تا همیشه سینمای من به همین سبک خواهد بود. اگر بخواهم تغییر لاین بدهم یعنی گذشته‌ام اشتباه بوده است!

وی در خصوص حضور در جشنواره توضیح داد: مجید برزگر همیشه مؤدبانه و با صبوری با من برخورد می‌کرد و صحبت‌های او مانند یک ورکشاپ برای من بوده است. مجید برزگر شعر هم می‌گوید و معلم خوبی است و روی کار من خیلی تأثیر گذاشته است.

رضا محقق؛ تهیه‌کننده فیلم نیز عنوان کرد: از تمامی همکارانم تشکر می‌کنم بنا به اینکه در شرایط خیلی سخت کنار ما بودند.

وی گفت: فیلم ما فیلم جشنواره است و اساساً سینما است و به‌خاطر شرافتی که این فیلم دارد بهترین جای حضورش جشنواره است.

وی در خصوص ایده گرفتن از مجید برزگر توضیح داد: از سال ۸۸ که با برادر بزرگوارم کار می‌کند از کار اول در جشنواره بودیم که باتوجه‌به شرایط اسم دیگری پای کار خورد. آقای برزگر تدوینگر فیلم «ممیرو» بوده است. پس‌زمینه ذهن هادی محقق متعلق به خود اوست و متعلق به کسی نیست.

سامان وجدوفایی؛ اصلاح رنگ توضیح داد: ما در تمام جشنواره‌های بزرگ دنیا بخش‌های مختلفی داریم، فیلم با رویکرد کودکان، رویکرد هنری، رویکرد سیاست و … داریم اما در این جشنواره داریم رویکردها را حذف می‌کنند.