- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

خرس طلایی برلیناله به «آلکارّاس» رسید

Carla-Simón

به گزارش سوره سینما [1]، هیئت داوران ۷۲مین جشنواره بین‌المللی برلیناله به سرپرستی فیلم‌ساز آمریکایی م. نایت شایامالان، در شامگاه چهارشنبه ۱۶ فوریه (۲۷ بهمن) خرس طلایی برای بهترین فیلم را به فیلم اسپانیایی-ایتالیایی «آلکارّاس» به کارگردانی کارلا سیمون داد. آلکارّاس نام شهری در شمال شرقی اسپانیا واقع در استان کاتالونیا است. این فیلم سرگذشت یک خانواده کاتالان را به تصویر کشیده است که باغستان هلویشان از بین می‌رود.

خرس نقره‌ای جایزه بزرگ هیئت داوران به فیلمی با عنوان «فیلم داستان‌نویس» به کارگردانی هونگ سان-سو از کره جنوبی رسید.

خرس نقره‌ای جایزه هیئت داوران به فیلم «لباس جواهر» اثر ناتالیا لوپز گایاردو اعطا شد.

برای بهترین کارگردانی، فیلم «دو سوی تیغ» به کارگردانی کلِر دنی و هنرپیشگی ژولیت بینوش، خرس نقره‌ای دریافت کرد.

خرس نقره‌ای برای بهترین هنرپیشه نقش اول را هیئت داوران هفت نفره برلیناله به مِلتِم کاپلان در فیلم «ربیه کورناتس علیه جرج دبلیو بوش» به کارگردانی آندره‌آس درزن از آلمان دریافت کرد.

جایزه بهترین مستند جشنواره به «خاطرات روزانه میانمار» اعطا شد و فیلم «دام» از آناستازیا وبر، جایزه خرس طلای بهترین فیلم کوتاه را به خانه برد.

* جوایزی برای سه فیلم‌ساز ایرانی

پروژه سینمایی «کیک مورد علاقه من» ساخته بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم و محصول مشترک ایران و فرانسه جایزه گسترش فیلمنامه یوریماژ به همراه ۲۰ هزار یورو را در بخش بازار تولید مشترک برلیناله دریافت کرد.

مستند «جمعه می‌بینمت» ساخته میترا فراهانی به عنوان محصول مشترک فرانسه، سوئیس، ایران و لبنان جایزه ویژه هیئت داوران در بخش رویارویی را به خود اختصاص داد.

فیلم کوتاه «گوزن» از ایران هم جایزه ویژه بهترین فیلم کوتاه را از سوی هیئت داوران بین‌المللی در بخش نسل (Generation kplus) از آن خود کرد. این جایزه ۲۵۰۰ یورویی به دلیل کار دوربین بسیار تأثیرگذار و شاعرانه و نیز هنرپیشگی اصیل به این فیلم اعطا شد. «گوزن» داستان جوانی است که با الهام از اسطوره‌ای دیرین، خود را چنان توانمند می‌یابد که برادرش را نجات می‌دهد.