- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

دومین فراخوان «سینما حماسه» منتشر شد

Cinema-Hamaseh

به گزارش سوره سینما [1]، متن این فراخوان به شرح زیر است:

سینما حماسه

دومین فراخوان ملی تولید فیلم مستند

مقام معظم رهبری

[ساخت] فیلم مستند، یکی از اقبال‌های هنری امروز جمهوری اسلامی است؛ الحمدلله مستندهای خوبی ساخته می‌شود. اساساً فیلم مستند، چیز باارزشی است و الحمدلله جهت، جهت انقلابی و دینی و ارزشی است؛ سعی کنید این جهت را حفظ کنید. سعی کنید گرایش‌های هنری محض و چیزهایی که معمولاً برای هنرمند جالب است -شهرت و مانند آن- آن صفا و صمیمیّت هنر انقلابی را از شما نگیرد. هنر انقلابی هنر است و درعین‌حال در آن دروغ نیست، فریب نیست، فساد نیست، اغوا نیست؛ هنر اسلامی این است؛ این روحیه را حفظ کنید، این را نگه دارید، این خیلی باارزش است.

* چیستی و چرایی «سینما حماسه»

قهرمانان و تلاش‌های امیدبخش و شورانگیزشان در چالش با موانع بزرگ است که زمینه‌ساز شکل‌گیری حرکت‌های جمعی، ساخت حماسه و داستان‌های حماسی می‌شود.

حماسه اگرچه رنگ‌وبویی از تاریخ دارد و همه‌ ما با شنیدن نام حماسه به یاد رستم و دلاوری‌هایش در شاهنامه می‌افتیم. اما به این معنا نیست در روزگار ما قهرمانان یا رفتارهای قهرمانانه نیست. ما درگیر حجاب معاصرت هستیم و قهرمانان را نمی‌بینیم. اما امتداد قهرمانان ما، مردمی هستند که با همه کاستی‌های دوستان و دشمنی‌های دشمنان، باز هم امید خود را از دست نمی‌دهند و با مشکلات گوناگون روبرو می‌شوند تا با اتکا بر میراث هویتی، بومی و دینی خود، از سد مشکلات عبور کنند.

فرهنگ، تاریخ و زندگی بسیاری از اقوام و مردمان مناطق مختلف ایران زمین، از دیرباز تا اکنون، شاهد حماسه‌ها و قهرمانی‌های حقیقی و اسطوره‌ای بوده است. بسیارند این نام‌ها؛ سربداران، رئیسعلی دلواری، ستارخان، باقرخان، میرزاکوچک خان جنگلی، جهان‌آرا، سلیمانی و… نمونه‌های ملی و محلی که شاید نامشان تا این حد و برای همه آشنا نباشد، اما حماسه‌شان عظیم است و پندآموز و بازگفتنی.

بی‌شک سینمای مستند یکی از بهترین راویان حماسه‌های ملی و بومی در عرصه‌های مختلف است. فیلم مستند برانگیزاننده روح جمعی برای رفع موانع در مسیر رسیدن به زندگی مطلوب و جامعه پیشرفته ایرانی و اسلامی است.

سینمای مستند می‌تواند حرکت‌هایی که با اتکا بر فداکاری و خردورزی بر تمامی سختی‌ها و موانع غلبه می‌کند و روح امید را به مردم و کشور باز می‌گرداند را ثبت کند و به دست آیندگان برساند وبا استناد بر واقعیت اعمال پهلوانی، مردانگی، شجاعت و ایثار و به طور کلی افتخارات فردی یا قومی یک ملت را به تصویر بکشد.

دبیرخانه سینما حماسه قصد دارد با برگزاری این رویداد فرصتی به وجود آورد تا مظاهر مختلف شخصیت ها و موقعیت های حماسی با رویکرد خلاقانه در فیلم مستند به تصویر کشیده شود.

* موضوعات تولید طرح

– روایت شخصیت‌ها و حماسه‌های بومی ایران زمین

– وقایع و شخصیت‌های حماسی معاصر ایران (قهرمانان شهری و روستایی)

– ما می توانیم (اولویت انتخاب با موضوعات بومی محل زندگی فیلمساز می باشد)

* مقررات فراخوان

– طرح‌های ارائه شده برای تولید فیلم مستند محدودیت زمانی ندارد.

– محدودیتی برای ارسال چند عنوان طرح توسط یک نفر وجود ندارد.

–  هنرمندانی که قصد حضور با چند اثر را دارند باید طرح های خود را به صورت مجزا به دبیرخانه ارسال و برای هر اثرفرم جداگانه تکمیل نمایند.

–  طرح‌ها حتما در قالب pdf ارائه شود.

–  ارایه طرح حداکثر در سه صفحه باشد.

– ارائه کننده طرح می‌تواند در صورت نیاز علاوه برارسال کتبی طرح در مورد جنبه‌های خلاقانه و اجرایی طرح خود ویدئویی حداکثر به مدت ۵ دقیقه به شماره تماس ۰۹۳۷۹۳۷۷۰۱۰ ارسال نماید.

– ارائه رزومه کارگردانی ارائه کننده طرح الزامی است .

برگزیدگان مرحله اول رویداد در بخش مستند سینما حماسه از تاریخ ۲۴ تا ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ به تشخیص دبیرخانه رویداد در صورت لزوم برای شرکت در نشست ها و کارگاه های سینما حماسه میهمان دبیرخانه رویداد در شهر مشهد خواهند بود.

-اولویت انتخاب طرح‌ها براساس موضوعات فراخوان خواهد بود.اما دبیرخانه رویداد پذیرای طرح های مرتبط وخلاقانه حماسی خارج از موضوعات ذکر شده نیز می باشد. (لازم به ذکر است سوژه های بومی و منطقه ای محل زندگی فیلمساز در اولویت انتخاب می باشند.)

دبیرخانه رویداد ارئه دهنده طرح را صاحب اثر تلقی نموده و هرگونه مسئولیت خلاف این امر برعهده وی خواهد بود.

تکمیل فرم درخواست ثبت نام برای هراثر الزامی و به منزله پذیرفتن مقرارت رویداد سینما حماسه می‌باشد.

* اعضاء هیئت انتخاب و داوری

اعضاء هیئت انتخاب وداوری همزمان با اعلام طرح های منتخب مرحله اول معرفی خواهند شد.

دبیر رویداد: سجاد انتظاری

* جوایز

به ۳ فیلم‌نامه مستند برگزیده هرکدام تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان برای تولید تعلق خواهد گرفت. درصورت تشخیص هیئت داوران تعداد طرح های برگزیده از ۳ طرح به ۶ طرح افزایش پیدا خواهد کرد.

* تقویم برگزاری

انتشار فراخوان: اسفند ماه ۱۴۰۰

آخرین مهلت ارسال طرح:  ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۱

اعلام اسامی طرح‌های منتخب مرحله اول : ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱

برگزاری رویداد سینما حماسه (مشهد) :  ۲۴ الی ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ با حضور برگزیدگان مرحله اول

آخرین مهلت ارسال فیلم‌نامه براساس طرح‌های منتخب مرحله اول : ۱۵ تیر ماه ۱۴۰۱

اعلام آثار برگزیده نهایی ۱۵ مرداد ماه ۱۴۰۱

* نشانی دبیرخانه فراخوان

مشهد – بلوار هاشمیه – بین هاشمیه ۲۰ و۲۲ –  حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی

دبیرخانه هنر حماسی

کدپستی : ۹۱۷۸۶۳۱۸۱۳

تلفن : ۳۸۸۳۰۳۶۲ – داخلی ۱۱۸

تلفن همراه : ۰۹۳۷۹۳۷۷۰۱۰

Honarhamasi.ir@gmail.com [2]