- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

«راویان اربعین» در رسانه ملی تولید می‌شود

Raviane-Arbaeen1

به گزارش سوره سینما [1]، امیر تاجیک، مستندساز با اعلام این خبر گفت: نظر به اهمیت تبیین ابعاد مختلف راهپیمایی عظیم شیعیان در اربعین حسینی، مجموعه مستند راویان اربعین در ۱۰ قسمت یکساعته در حال تولید بوده و از رسانه ملی پخش خواهد شد.

وی افزود: این مجموعه که هر قسمت از آن، زندگی شخصیت مستقلی از خادمان زوار را به تصویر می‌کشد، با هدف نمایش تلاش‌های شیعیان عراق برای خدمت رسانی به زوار اباعبدالله الحسین (ع) در دوره‌های مختلف تاریخی، منجمله در دوره‌ای که به دستور صدام، دیکتاتور معدوم عراق از برگزاری راهپیمایی اربعین و خدمت‌رسانی به زوار جلوگیری می‌شد، تولید می‌شود.

تاجیک یادآور شد: در زمان حکومت رژیم بعث، هرگونه راهپیمایی و ارائه خدمات به زوار با مجازات‌های سنگین از سوی حکومت همراه بود. در سفری که برای پیش تولید و تحقیق به عراق داشتم با خانواده‌ای آشنا شدم که پدر و شش نفر از اعضای آن تنها به جرم خدمت به زائران حسینی، به دست رژیم بعث به شهادت رسیده بودند. افراد زیادی در این حوزه حماسه آفرینی کردند و لازم بود خاطرات بازماندگان و نزدیکان‌شان برای ثبت در تاریخ ضبط گردد. باید بدانیم که مسیری که این روزها پذیرای میلیون‌ها زائر از سراسر جهان است، چه تاریخی را پشت سر گذاشته و چه رشادت‌هایی در آن رقم خورده‌ است.

مدیر پیشین شبکه مستند سیما با تقدیر از شبکه جهانی الکوثر برای حمایت از تولید این مجموعه تاکید کرد: بسیاری از حماسه آفرینان این مسیر از دنیا رفته‌اند و اقدام رسانه ملی برای ثبت و ضبط خاطرات شفاهی بازماندگان در خور تقدیر است.

Raviane-Arbaeen2 [2]

وی گفت: عمده خدمت رسانی به زائران اباعبدالله در مسیری موسوم به «طریق العلما» انجام میشده که از مسجد سهله کوفه شروع و تا شهر طویریج (الهندیه) در نزدیکی کربلا ادامه داشته، منتهی روال خدمت رسانی بر خلاف این روزها، مخفیانه انجام می‌شده است. زائران برای رسیدن به شهر کربلا مجبور به گذر از میان نخلستان‌ها و معابر سخت و طاقت فرسا و گذر از رود فرات در شب بودند و به همین منوال، خدمت رسانی به ایشان، سختی‌های خاص خود را داشته است. بسیاری از خادمان بازداشت شده، به زندان رفتند و برخی شکنجه و به شهادت رسیدند. هدف رژیم بعث، جلوگیری از احتمال انقلاب شیعیان بر ضد حکومت دیکتاتوری صدام بود چراکه آموزه‌های امام سوم شیعیان بر ظلم‌ستیزی و مقابله با حاکم ظالم تاکید دارد.

این مستندساز در پایان گفت: یکی از شخصیت‌ها، ماهیگیری است که به دلیل انتقال زائران از یک سمت رود فرات به سمت دیگر، دوبار قایق‌اش که تنها وسیله امرار و معاش‌اش بود، توسط عمال رژیم صدام به آتش کشیده شده بود؛ شخصیت دیگر «ام حسین» است که بارها بازداشت شده و به زندان رفته و جالب اینکه بر خلاف رویه مرسوم در عراق، خانواده این عشیره به نام یک بانو شناخته می‌شوند؛ دیگر شخصیت جذاب این مجموعه، «ام فاروس» است که در مخفی کردن زائران از چشم عوامل رژیم بعث و خدمت رسانی به آنها نقش اساسی داشته است. شخصیت‌های متعدد دیگری نیز هستند که در یک کلام می‌توان گفت مجموعه‌ای از مبارزان با رژیم بعث خاطرات و رشادت‌های خود را بازگو می‌کنند.

مجموعه «راویان اربعین» در ۱۰ قسمت یک ساعته توسط «شبکه جهانی الکوثر» تولید و علاوه بر این شبکه، از دیگر شبکه‌های برون مرزی و سیمای رسانه ملی پخش خواهد شد.