- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

داستان پیچیدهٔ عکاس پزشکی قانونی در مستند سینمایی «آنالوگ»

محمدعلی شعبانی

محمدعلی شعبانی در گفت‌وگو با سوره سینما [1] در خصوص داستان این مستند با عنوان «آنالوگ» توضیح داد: موضوع این فیلم مستند، دعوت به زندگی از سوی شخصی با نام «امیر» است که در پزشکی قانونی  به عنوان عکاس کار می‌کند و این کار و موقعیت اجتماعی، او را به یک آدم تلخ و ترسناک تبدیل کرده است. این شخصیت تلخ‌ترین اتفاقات زندگی را تجربه‌گر بوده و مصیبتی در جهان نبوده که او نیازموده باشد. امیر در جریان این مستند تصمیم می‌گیرد به جامعه‌ای بازگردد که حالا دیگر پذیرای او نیست.

وی با اشاره به تولید آخرین ساخته خود، بیان کرد: یک هفته مراحل پیش‌تولید و مدت سه هفته تصویربرداری مستند «آنالوگ» به طول انجامید. این مستند بر اساس دیالوگ‌های واقعی نگارش شده و جز معدود فیلم‌هایی بود که روی دقیقه‌ها و ثانیه‌های فیلمنامه آن دقت خاصی شد و صددرصد جزئیات فیلم، روی کاغذ آورده شده بود.

* مستند سینمایی «آنالوگ» به مرحله تدوین رسید

این کارگردان در مورد پروسه تحقیقات مستند «آنالوگ» توضیح داد: تحقیقات این پروژه مربوط به دورانی می‌شود که من دوستی داشتم به نام حامد خسروی که یک نخبه در سینمای مستند محسوب می‌شد اما متأسفانه فوت کرد و او را دست دادیم. سال‌ها قبل بنا بود این فیلم را با هم بسازیم و تمام تحقیقات و کارهای اولیه آن را هم انجام داده بودیم اما زمانی که حامد از میان رفت این پروژه دست‌نخورده باقی ماند و من هم به لحاظ روحی آمادگی ساخت آن را نداشتم تا چند ماه پیش که تصمیم گرفتم «آنالوگ» را بسازم و  فیلم را به روح بزرگوار او تقدیم کنم، بخش مهمی از سینمایی که در من زنده است متعلق به زیست با حامد خسروی است.

وی ادامه داد: سوژه را از ابتدا بررسی کردم و بعد از سه ماه به یک ساختار دراماتیک برای آن رسیدم و قبل از تصویربرداری مدتی را در شهر انزلی مستقر شدم تا شرایط را بسنجم. اکنون تصویربرداری «آنالوگ» به پایان رسیده و درگیر تبدیل متریال آن هستیم.

Analog-2 [2]

* روی فیلمنامه «آنالوگ» تسلط کامل داشتم

شعبانی خاطرنشان کرد: بعد از هر فیلمی به خودم قول می‌دهم که فیلم بعدی فیلم خوبی باشد و فیلم «آنالوگ» جزء معدود فیلم‌هایی است که تکلیف آن به دلیل تسلطمان روی موضوع مشخص بود. فیلم لحظات عجیب‌وغریبی دارد که در فضاهای تلخی از جمله سردخانه می‌گذرد اما در مقابل سکانس‌هایی نیز طراحی شده که زهر تلخی‌ها را بگیرد.

کارگردان مستند «سمفونی استیضاح» که برنده سیمرغ بلورین شده بود، خاطرنشان کرد: درام برای من درست مانند اشعار مهدی اخوان ثالث، بیم و امید و سیاهی و سفیدی را در کنار هم دارد. در این فیلم سعی کردم این فضا را در مخاطب ایجاد کنم و تلاش کردم تا فیلم سرشار از زندگی باشد. سعی کردم مستند «آنالوگ» در ۷۰ دقیقه یک زندگی را آینه‌گی کند.

Analog-3 [3]

* پخش در فستیوال‌های جهانی

شعبانی با اشاره به پخش این مستند توضیح داد: مستند «آنالوگ» قصد دارد کار خود را از فستیوال‌ها آغاز کند و اگر هم به جشنواره سینما حقیقت برسیم آن را به این جشنواره خواهیم فرستاد. فیلم زبان بین‌المللی دارد و دوست دارم در فستیوال‌ها شرکت داده شود.

گفتنی است از عوامل تولید این فیلم سینمایی مستند می‌توان به روح‌الامین عالیشاهی تهیه‌کننده، ادریس محمودی؛ فیلم‌بردار، مجتبی کوه کن؛ صدابردار، سارا ثقفی؛ عکاس، سیدسجاد میرسعید؛ دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز، آراد شکر خدا؛ دستیار دو کارگردان، نیما ترابی و عرفان گوهری؛ دستیاران تصویر.