- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

تیری فرمو: زمان می‌برد تا سینما خودش را پیدا کند

Thierry-Fremaux

به گزارش سوره سینما [1]، در نشست خبری هفتاد و پنجمین جشنواره کن، تیری فرمو به‌عنوان نماینده عمومی این جشنواره، از کمبود تنوع در ترکیب فیلم‌های سال ۲۰۲۲، از جمله غیبت بسیاری از فیلمسازان سیاه‌پوست در انتخاب رسمی و تعداد نسبتاً معدود فیلمسازان زن در این رقابت، دفاع کرد.

وی در این کنفرانس درباره کمبود فیلم توسط فیلمسازان کشورهای جنوب صحرای آفریقا گفت: زمان زیادی لازم است تا سینما خودش را پیدا کند. دراین‌خصوص می‌توان به فیلم «پدر و سرباز» ساخته Mathieu Vadepied که یک مرد سفیدپوست است، اشاره کرد. این فیلم محصول مشترک فرانسه و سنگال است و در بخش نوعی نگاه جشنواره حضور دارد.

مدیر جشنواره بیان کرد: امسال فیلم «سلام» ساخته «آن سیسه» که در بخش نمایش‌های ویژه جشنواره حضور دارد تنها فیلم ساخته شده توسط یک کارگردان سیاه‌پوست در میان ۷۰ فیلم بخش رسمی کن به جز بخش‌های کلاسیک و سینه‌فونداسیون است.

فرمو در بخشی از این نشست، ماتی دیوپ؛ فیلمساز فرانسوی-سنگالی را به‌عنوان «ملکه کن در سال ۲۰۱۹» توصیف کرد و زمانی که او جایزه بزرگ را برای اقیانوس اطلس دریافت کرد، فریمو گفته بود که ماتی دیوپ پیشرو نسل جدیدی از کارگردانان آفریقای جنوب صحرا است که ارتباط نزدیکی با فرانسه دارد.

وی خطاب به خبرنگاران گفت: فراموش نکنید که ما از دو سال همه‌گیری کرونا خارج شده‌ایم و برخی کشورها سخت‌تر از سایرین ضربه خوردند. اکنون شرایط ساخت فیلم در فرانسه توانسته به روند استاندارد برگردد و این در حالی است که در کشورهای دیگر این شرایط ممکن نبوده است. بیایید پیش از نتیجه‌گیری کمی صبر کنیم.

در ادامه این نشست تیری فرمو در پاسخ به سؤال خبرنگاران در مورد موضع جشنواره درباره فیلم‌های روسی در پرتو جنگ اوکراین، به بیانیه‌ای که جشنواره در ماه مارس در این خصوص صادر کرد اشاره داشت و با تاکید بر جمله‌ای از این بیانیه گفت: جشنواره هیئت‌های روسی را پذیرا نخواهد بود و حضور افراد مرتبط را نمی‌پذیرد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا از صندوق فیلم خصوصی متعلق به رومن آبراموویچ الیگارش روسی که توسط بسیاری از کشورها تحریم شده است، حمایت شده، توضیح داد: جشنواره فقط قوانین خود را در مورد فیلم‌هایی که پس از ۲۴ فوریه فیلم‌برداری شدند، اعمال می‌کند و این در حالی است که حمله اصلی روسیه به اوکراین بعدازاین تاریخ آغاز شد. این فیلم قبل از حمله فیلم‌برداری شده است و قبل از ۲۴ فوریه ممنوع نبود که [همسر چایکوفسکی] بتواند پول روسیه را دریافت کند؛ بنابراین این قانونی است که ما تصمیم گرفتیم از آن پیروی کنیم. البته باید بگویم که تنها استثناء از این قاعده، «ماریوپولیس ۲» بود، مستندی که مانتاس کوداراویسیوس؛ فیلمساز لیتوانیایی، قبل از اینکه توسط نیروهای روسی در ۲ آوریل به قتل برسد، در حال فیلم‌برداری آن در شهر اوکراین بود.

هند در جشنواره ۲۰۲۲ به‌عنوان «کشور افتخار» نام‌گذاری شده است، علی‌رغم اینکه یکی از معدود کشورهای مهمی است که ارتباط خود را با روسیه حفظ کرده است، فرمو در واکنش به این مسئله گفت: ما فهرستی از فیلم‌ها یا کشورهایی که در سازمان ملل متحد رأی دادند یا رأی ندادند، نگهداری نکردیم. ما موضع متفاوتی با موضع فرانسه یا کمیسیون اروپا داریم. ممکن است کسی فکر کند که شما باید کشورهایی را که از روسیه حمایت می‌کنند تحریم کنید – خوب نه ما تا این حد پیش نرفته‌ایم.

فرمو همچنین به مشکلات فنی وب‌سایت فروش بلیت که باعث ایجاد دردسر برای روزنامه‌نگاران و منتقدان و دیگر شرکت‌کنندگان شده بود نیز پاسخ داد و فاش کرد که جشنواره سال گذشته مورد هک قرار گرفته بود و ربات‌ها در آن واحد تا ۵۰۰ بلیت درخواست می‌کردند و به همین دلیل سایت از دسترس خارج می‌شد.

وی در پایان به موضع خود در خصوص عدم حضور کارگردانان زن در جشنواره تاکید کرد و بار دیگر توضیح داد: هیچ قانون و سهمیه‌ای برای برابری جنسیتی وجود ندارد. گمان نمی‌کنم در مجموع پنج فیلم از ۲۱ فیلمی که در رقابت توسط زنان کارگردانی شده‌اند، «آن‌قدر کم» در نظر گرفته شوند. این افتخار جشنواره است که چندین جایزه مهم از جمله نخل طلایی، دوربین طلایی و جایزه نوعی نگاه را در رویداد سال گذشته به زنان اختصاص داده است.